Registrul RO e-Factura obligatoriu
- Detalii
- Andreea CTCE
- Fiscalitate
- Accesări: 1103

Agenția Națională de Administrare Fiscală a emis Ordinul nr. 3.789 din 23 iulie 2024 pentru aprobarea Procedurii privind organizarea şi înscrierea în Registrul RO e-Factura obligatoriu, precum şi a modelului, conţinutului şi instrucţiunilor de completare ale formularului (082) "Cerere privind înregistrarea în Registrul RO e-Factura obligatoriu". Actul normativ a fost publicat în Monitorul Oficial nr. 734 din 26 iulie 2024.
Potrivit prevederilor art. 10^6 şi 10^7 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 120/2021 privind administrarea, funcţionarea şi implementarea sistemului naţional privind factura electronică RO e-Factura şi factura electronică în România, precum şi pentru completarea Ordonanţei Guvernului nr. 78/2000 privind omologarea, eliberarea cărţii de identitate a vehiculului şi certificarea autenticităţii vehiculelor rutiere în vederea introducerii pe piaţă, punerii la dispoziţie pe piaţă, înmatriculării sau înregistrării în România, precum şi supravegherea pieţei pentru acestea, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 139/2022, cu modificările şi completările ulterioare, următoarele entităţi au obligaţia de a solicita înscrierea în Registrul RO e-Factura obligatoriu până la data de 1 iulie 2025, în cazul în care nu au optat deja pentru aplicarea sistemului RO e-Factura:
- asociaţiile şi fundaţiile constituite în baza Ordonanţei Guvernului nr. 26/2000 cu privire la asociaţii şi fundaţii, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 246/2005, cu modificările şi completările ulterioare, alte asociaţii fără scop lucrativ/patrimonial, partidele politice, cultele, care nu sunt înregistrate în scopuri de TVA conform art. 316 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare, denumită în continuare Codul fiscal, şi care desfăşoară activităţi economice, pentru facturile emise începând cu data de 1 iulie 2025;
- agricultorii persoane fizice care aplică Regimul special pentru agricultori prevăzut la art. 315^1 din Codul fiscal, pentru facturile emise începând cu data de 1 iulie 2025.
Entităţile şi persoanele care încep să desfăşoare activităţi economice după data de 30 iunie 2025, au obligaţia de a solicita înscrierea în Registrul RO e-Factura obligatoriu înainte de a începe desfăşurarea activităţilor economice. Procedura se aplică de organele fiscale centrale subordonate Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală, în a căror evidenţă sunt înregistrate ca plătitori de impozite şi taxe entităţile şi persoanele prevăzute anterioare.
Agenţia Naţională de Administrare Fiscală organizează Registrul RO e-Factura obligatoriu (registrul obligatoriu), care devine operaţional începând cu data de 1 iulie 2025.
Registrul obligatoriu este gestionat, din punct de vedere informatic, cu ajutorul aplicaţiei informatice puse la dispoziţie de Centrul Naţional pentru Informaţii Financiare din cadrul Ministerului Finanţelor. Registrul obligatoriu este public şi se afişează pe pagina de internet a Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală.
Registrul obligatoriu cuprinde următoarele informaţii:
- codul de identificare fiscală al entităţii prevăzute la lit. a) care desfăşoară activităţi economice şi al persoanelor prevăzute la lit. b);
- denumirea/numele şi prenumele entităţii/persoanei;
- categoria din care face parte, respectiv: „asociaţii, fundaţii, alte asociaţii fără scop lucrativ/patrimonial, partide politice, culte“, „agricultori persoane fizice care aplică Regimul special pentru agricultori“;
- adresa domiciliului fiscal al entităţii/persoanei;
- data la care entitatea/persoana a solicitat înscrierea în Registrul RO e-Factura obligatoriu;
- data înscrierii în Registrul RO e-Factura obligatoriu.
Registrul obligatoriu se actualizează permanent, pe baza cererilor de înregistrare în Registrul RO e-Factura obligatoriu (formular 082) depuse de entităţile prevăzute la lit. a) şi de persoanele prevăzute la lit. b) şi a informaţiilor deţinute de organele fiscale cu privire la radierea contribuabililor din Registrul contribuabililor/plătitorilor.
Pentru a solicita înscrierea în Registrul RO e-Factura obligatoriu, entităţile prevăzute la lit. a) care desfăşoară activităţi economice, precum şi persoanele prevăzute la lit. b), care nu au optat deja pentru aplicarea sistemului RO e-Factura, completează şi transmit formularul (082) „Cerere privind înregistrarea în Registrul RO e-Factura obligatoriu“ până la data de 1 iulie 2025.
Formularul (082) „Cerere privind înregistrarea în Registrul RO e-Factura obligatoriu“ se transmite prin mijloace electronice de transmitere la distanţă, potrivit legii. Entităţile prevăzute la lit. a) şi persoanele prevăzute la lit. b) care încep să desfăşoare activităţi economice după data de 30 iunie 2025 au obligaţia de a completa şi transmite formularul (082) înainte de a începe desfăşurarea activităţilor economice. Aceste entităţi şi persoane sunt înscrise în acest registru obligatoriu în termen de 3 zile lucrătoare de la data transmiterii formularului (082). Entităţile prevăzute la lit. a) şi persoanele prevăzute la lit. b) sunt radiate din Registrul RO e-Factura obligatoriu, de la data radierii din Registrul contribuabililor/ plătitorilor, potrivit legii.
Dispozițiile privind modul de furnizare a informaţiilor din Registrul RO e-Factura obligatoriu, precum și modelul şi conţinutul formularului (082) „Cerere privind înregistrarea în Registrul RO e-Factura obligatoriu“, disponibile AICI