Justiţie
ÎCCJ: Acordarea indemnizației de hrană
Prin acordarea indemnizației de hrană, nivelul veniturilor salariale nu poate depăși nivelul indemnizației lunare a funcției de viceprimar - a decis Înalta Curte de Casație și Justiție prin Completul pentru dezlegarea unor chestiuni de drept.
În Monitorul Oficial nr. 244 din 20 martie 2025, a fost publicată Decizia nr. 38 din 17 februarie 2025 referitoare la interpretarea și aplicarea dispozițiilor art. 11 alin. (4) și ale art. 18 din Legea-cadru nr. 153/2017 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice, cu modificările și completările ulterioare.
Potrivit dispozițiilor legale incidente, pentru funcționarii publici și personalul contractual din cadrul familiei ocupaționale «Administrație» din aparatul propriu al consiliilor județene, primării și consilii locale, din instituțiile și serviciile publice de interes local și județean din subordinea acestora, salariile de bază se stabilesc prin hotărâre a consiliului local, a consiliului județean sau a Consiliului General al Municipiului București, după caz, în urma consultării organizației sindicale reprezentative la nivel de unitate sau, după caz, a reprezentanților salariaților.
- Ana-Maria CTCE
- Justiţie
- Accesări: 561
Organizarea examenului de certificare a calificării profesionale de agent de poliţie penitenciară
Ministerul Justiției a emis Ordinul nr. 400/C din 21 februarie 2025 pentru aprobarea Metodologiei de organizare şi desfăşurare a examenului de certificare a calificării profesionale de agent de poliţie penitenciară la Şcoala Naţională de Poliţie Penitenciară "Constantin Brâncoveanu" Târgu Ocna, actul regăsindu-se în Monitorul Oficial al României nr. 226 din 14 martie 2025.
Metodologia de organizare şi desfăşurare a examenului de certificare a calificării profesionale de agent de poliţie penitenciară la Şcoala Naţională de Poliţie Penitenciară "Constantin Brâncoveanu" Târgu Ocna reglementează organizarea şi desfăşurarea examenului de certificare a calificării profesionale de agent de poliţie penitenciară pentru elevii şcolarizaţi în cadrul Şcolii Naţionale de Poliţie Penitenciară "Constantin Brâncoveanu" Târgu Ocna, denumit în continuare "examen de certificare". Cursul de nivel postliceal pentru obţinerea calificării de "agent de poliţie penitenciară" organizat la Şcoala Naţională de Poliţie Penitenciară "Constantin Brâncoveanu" Târgu Ocna este denumit în continuare curs, iar Şcoala Naţională de Poliţie Penitenciară "Constantin Brâncoveanu" Târgu Ocna este denumită în continuare SNPAP.
- Andreea CTCE
- Justiţie
- Accesări: 327
CEDO: Cauza I.M.P. împotriva României
În Monitorul Oficial nr. 143 din 18 februarie 2025 a fost publicată Hotărârea din 9 iulie 2024 pronunțată de Curtea Europeană a Drepturilor Omului în Cauza I.M.P. împotriva României.
Cauza I.M.P. împotriva României a pornit de la faptul că autoritățile naționale au apreciat greșit severitatea handicapului reclamantei, privând-o astfel de posibilitatea de a beneficia de un asistent personal, ceea ce a dus la reducerea drastică a autonomiei sale personale.
- Ana-Maria CTCE
- Justiţie
- Accesări: 480
Promovarea magistraţilor-asistenţi
Hotărârea Curții Constituționale nr. 7 din 30 ianuarie 2025 pentru aprobarea Regulamentului privind selectarea, promovarea şi evaluarea personalului Curţii Constituţionale a fost publicată în Monitorul Oficial nr. 124 din 11 februarie 2025. Regulamentul stabileşte modul de organizare şi desfăşurare a concursului pentru ocuparea posturilor vacante de magistrat-asistent, de personal de specialitate juridică asimilat magistraţilor-asistenţi, de personal auxiliar de specialitate şi de personal contractual, evaluarea personalului Curţii, precum şi modul de organizare şi desfăşurare a concursului pentru promovarea în funcţiile de prim-magistrat-asistent, magistrat-asistent-şef, grefier-şef şi în funcţiile de conducere corespunzătoare personalului contractual la Curtea Constituţională.
Posturile vacante din cadrul Curţii Constituţionale se ocupă în condiţiile Legii nr. 361/2023 privind personalul Curţii Constituţionale. Concursul se organizează şi se desfăşoară în cazul în care, pentru ocuparea unui post vacant, se înscriu cel puţin două persoane. Examenul are loc în cazul în care, pentru ocuparea unui post vacant, la concursul organizat s-a înscris o singură persoană sau numărul celor înscrişi este egal ori mai mic decât numărul posturilor vacante de acelaşi nivel scoase la concurs.
- Andreea CTCE
- Justiţie
- Accesări: 341
Răspunderea disciplinară a judecătorilor Curţii Constituţionale
Curtea Constituțională a emis Hotărârea nr. 5 din 30 ianuarie 2025 pentru aprobarea Regulamentului de organizare şi funcţionare a Curţii Constituţionale, actul normative regăsindu-se în Monitorul Oficial nr. 115 din 7 februarie 2025. Curtea Constituţională este organizată şi funcţionează în baza dispoziţiilor Constituţiei României, republicată, ale Legii nr. 47/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii Constituţionale, republicată, ale Legii nr. 361/2023 privind personalul Curţii Constituţionale, precum şi ale prezentului regulament. Magistraţii-asistenţi ai Curţii Constituţionale sunt organizaţi şi funcţionează în baza dispoziţiilor Legii nr. 47/1992, republicată, ale Legii nr. 361/2023, precum şi ale prezentului regulament.
- Andreea CTCE
- Justiţie
- Accesări: 400
Organizarea și funcționarea Curții Constituționale
Plenul Curții Constituționale a adoptat Hotărârea nr. 5 din 30 ianuarie 2025 pentru aprobarea Regulamentului de organizare și funcționare a Curții Constituționale. Actul normativ a fost publicat vineri, în Monitorul Oficial nr. 115 din 7 februarie 2025 și stabilește organizarea și funcționarea Curții Constituționale, regulile de procedură specifice activității sale jurisdicționale, atribuțiile Plenului și ale președintelui Curții Constituționale, precum și pe cele ale structurilor acesteia.
Actele de sesizare a Curții Constituționale, stabilite potrivit legii, se depun personal sau se transmit prin curier, poștă sau orice mijloc de comunicare ce asigură transmiterea textului actului supus comunicării, precum și confirmarea primirii actului. Compartimentul grefă, registratură și arhivă jurisdicțională înregistrează aceste acte în aceeași zi, cu dată certă, după care se prezintă de către prim-magistratul-asistent președintelui Curții Constituționale, având atașate și plicurile.
- Ana-Maria CTCE
- Justiţie
- Accesări: 350
Activitatea de evaluare a activităţii profesionale a procurorilor
Consiliul Superior al Magistraturii – Secția pentru procurori a emis Hotărârea nr. 1.674 din 10 decembrie 2024 pentru aprobarea Regulamentului privind evaluarea activităţii profesionale a procurorilor. Actul normativ se regăsește în Monitorul Oficial al României nr. 9 din 9 ianuarie 2025. Evaluarea activității profesionale a procurorilor are ca obiectiv stabilirea nivelului de competență profesională al acestora și vizează îmbunătățirea performanțelor profesionale, creșterea eficienței activității parchetelor și a încrederii publice în autoritatea judecătorească, menținerea și consolidarea calității sistemului judiciar.
- Andreea CTCE
- Justiţie
- Accesări: 490
Modalitatea de gestionare de către poliţişti a cazurilor privind actele de violenţă
Ministerul Afacerilor Interne a emis Ordinul nr. 138 din 22 august 2024 privind stabilirea modalităţii de gestionare de către poliţişti a cazurilor privind actele de violenţă. Actul normativ este publicat în Monitorul Oficial al României nr. 853 din 27 august 2024. Ordinul reglementează modalitatea de gestionare de către poliţişti a actelor de violenţă, stabilind următoarele:
- procedura de intervenţie a poliţiştilor în cazurile privind actele de violenţă şi de cooperare cu celelalte instituţii cu atribuţii în prevenirea şi combaterea actelor de violenţă;
- modelul formularului de evaluare a riscului iminent şi metodologia de utilizare a acestuia;
- procedura de emitere şi modelul ordinului de protecţie provizoriu;
- procedura de punere în executare a ordinului de protecţie provizoriu;
- procedura de monitorizare a respectării măsurilor dispuse prin ordinele de protecţie provizorii.
- Andreea CTCE
- Justiţie
- Accesări: 497
Dobândirea calității de notar stagiar
Ministrul justiției a oficializat Ordinul nr. 1.727/C din 24 iulie 2024 privind aprobarea Regulamentului pentru organizarea și desfășurarea examenului sau a concursului pentru dobândirea calității de notar stagiar. Actul normativ a fost publicat în Monitorul Oficial nr. nr. 767 din 6 august 2024.
Potrivit acestuia, Institutul Notarial Român, denumit în continuare INR, organizează de regulă anual, într-o zi lucrătoare, la solicitarea Consiliului Uniunii Naționale a Notarilor Publici din România, denumit în continuare Consiliul Uniunii, examenul sau, după caz, concursul pentru dobândirea calității de notar stagiar. Examenul sau concursul pentru dobândirea calității de notar stagiar este național și se desfășoară la București, pe posturile destinate dobândirii calității de notar stagiar.
- Ana-Maria CTCE
- Justiţie
- Accesări: 620
ÎCCJ: Furtul calificat prin violarea sediului profesional
Spațiul comercial - ce constituie punct de lucru al unei persoane juridice - reprezintă sediu profesional în sensul prevederilor art. 229 alin. (2) lit. b) din Codul penal, dacă în cadrul acestuia se desfășoară o viață privată societară, a decis Înalta Curte de Casație și Justiție printr-o decizie ce a devenit obligatorie săptămâna trecută.
Este vorba despre Decizia nr. 36 din 17 iunie 2024, pronunțată de Completul pentru dezlegarea unor chestiuni de drept în materie penală și care a fost publicată miercuri, în Monitorul Oficial nr. 776 din 7 august 2024.
Înalta Curte a fost sesizată în vederea pronunțării unei hotărâri prealabile pentru dezlegarea următoarei chestiuni de drept: Dacă reprezintă sediu profesional spațiul comercial - ce constituie punct de lucru al unei persoane juridice - în intervalul de timp în care accesul publicului nu este permis?
- Ana-Maria CTCE
- Justiţie
- Accesări: 1103
Noutăți privind implementarea sistemului informatic de monitorizare electronică
Marți, în Monitorul Oficial nr. 623 din 2 iulie 2024, a fost publicată Hotărârea nr. 735 din 28 iunie 2024 privind modificarea și completarea Hotărârii Guvernului nr. 1.025/2022 pentru stabilirea aspectelor tehnice și organizatorice privind funcționarea în sistem-pilot, precum și a celor privind operaționalizarea Sistemului informatic de monitorizare electronica.
Prin această hotărâre, se aprobă normele de aplicare a legislației referitoare la proiectul-pilot privind implementarea sistemului informatic de monitorizare electronică (brățara electronică), după ce Guvernul a devansat unele termene, printr-o ordonanță de urgență.
Astfel, pentru cele 18 județe în care urma să fie implementat sistemul la 1 ianuarie 2025, termenul a fost devansat la 1 octombrie 2024. De asemenea, a fost devansat termenul de aplicare a sistemului de monitorizare în ceea ce privește controlul judiciar, controlul judiciar pe cauțiune și arestul la domiciliu de la 1 ianuarie 2026 la 1 octombrie 2024.
- Ana-Maria CTCE
- Justiţie
- Accesări: 713
ÎCCJ: Condițiile în care moștenitorii au dreptul să obțină informații protejate de secretul bancar
Moștenitorii titularului de cont decedat au dreptul să obțină furnizarea, de către instituțiile bancare, a informațiilor protejate de secretul bancar, pentru perioada anterioară decesului, numai în măsura în care justifică scopul pentru care le pretind, a decis Înalta Curte de Casație și Justiție prin Completul competent să judece recursul în Interesul legii.
Astfel, se clarifică faptul că moștenitorii au dreptul de a obține informații protejate de secretul bancar numai în măsura în care justifică scopul pentru care le solicită. Cu titlu de exemplu, menționăm că se pot solicita informațiile pentru a stabili masa succesorală, pentru reducțiunea liberalităților excesive ori pentru a plăti datoriile defunctului sau pentru a administra bunurile moștenite.
Decizia nr. 9 din 20 mai 2024 cu privire la interpretarea și aplicarea unitară a dispozițiilor art. 113 alin. (2) lit. a) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 99/2006 privind instituțiile de credit și adecvarea capitalului, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 227/2007, cu modificările și completările ulterioare a fost publicată în Monitorul Oficial nr. 637 din 4 iulie 2024.
- Ana-Maria CTCE
- Justiţie
- Accesări: 674
Evaluarea activităţii profesionale a judecătorilor
Consiliul Suprem al Magistraturii a emis Hotărârea nr. 1.290 din 13 iunie 2024 pentru aprobarea Regulamentului privind evaluarea activităţii profesionale a judecătorilor. Actul legislativ se regăsește publicat în Monitorul Oficial nr. 585 din 25 iunie 2024.
Evaluarea judecătorilor are ca obiective stabilirea nivelului de competenţă profesională al acestora şi vizează îmbunătăţirea performanţelor profesionale, creşterea eficienţei activităţii instanţelor şi a încrederii publice în puterea judecătorească, menţinerea şi consolidarea calităţii sistemului judiciar. Procesul de evaluare a judecătorilor implică parcurgerea următoarelor etape: observarea activităţilor profesionale cu caracter public desfăşurate de judecătorul evaluat, analiza documentelor care conţin rezultatele activităţii profesionale a judecătorului evaluat şi acordarea calificativului. Procesul de evaluare a judecătorilor poate cuprinde şi un interviu de evaluare, precum şi stabilirea de comun acord a unui plan individual de dezvoltare profesională.
- Andreea CTCE
- Justiţie
- Accesări: 808
ÎCCJ: modalitatea de calcul a termenului de preaviz
Termenul de preaviz începe să curgă din ziua următoare comunicării notificării de preaviz și se împlinește în ultima zi a termenului, potrivit unui act normativ recent oficializat.
Concret, miercuri, în Monitorul Oficial nr. 573 din 19 iunie 2024, a fost publicată Decizia nr. 8 din 20 mai 2024 privind interpretarea și aplicarea unitară a dispozițiilor art. 75 alin. (1) și art. 278 alin. (1) din Codul muncii. Data publicării este extrem de importantă, întrucât de la această data, dezlegarea dată problemei de drept judecată devine obligatorie.
Înalta Curte de Casație și Justiție a stabilit că, în cazul termenului de preaviz la concediere nu este luată în calcul și ziua comunicării notificării de preaviz, precum și faptul că mai multe prevederi din Codul de procedură civilă și din Codul civil cu privire la calculul termenelor pe zile nu sunt incidente în cazul termenului de preaviz la concediere.
- Ana-Maria CTCE
- Justiţie
- Accesări: 2093
Recrutarea, formarea profesională şi evaluarea asistenţilor judecătorului
Consiliul Superior al Magistraturii - Secţia Pentru Judecători a emis Hotărârea nr. 1.189 din 28 mai 2024 pentru aprobarea Regulamentului privind recrutarea, formarea profesională şi evaluarea asistenţilor judecătorului, actul fiind publicat în Monitorul Oficial nr. 505 din 31 mai 2024.
Organizarea concursului pentru ocuparea posturilor vacante de asistent al judecătorului la instanţele judecătoreşti se aprobă de către Secţia pentru judecători a Consiliului Superior al Magistraturii (denumită în continuare Secţia pentru judecători), la propunerea curţii de apel în a cărei circumscripţie sunt aceste posturi.
- Andreea CTCE
- Justiţie
- Accesări: 1036
ÎCCJ: Reprezentarea juridică de către consilierii juridici
Consilierii juridici pot presta activitatea de reprezentare, în calitatea lor de funcționari publici (în cazul unei autorități, instituții publice sau persoană juridică de drept public) sau de angajați cu contract individual de muncă (în cazul unei instituții sau a unei persoane juridice de drept public ori de drept privat), independent de înscrierea acestora în Tabloul profesional al Consilierilor Juridici ținut de Colegiile Consilierilor Juridici din România.
Această interpretare a devenit obligatorie prin publicarea în Monitorul Oficial nr. 502 din 30 mai 2024 a Deciziei nr. 7 din 22 aprilie 2024 referitoare la interpretarea şi aplicarea unitară a dispozițiilor art. 5 şi ale art. 20 din Legea nr. 514/2003 privind organizarea şi exercitarea profesiei de consilier juridic, cu modificările şi completările ulterioare.
Reamintim că, în virtutea rolului său constituțional, Înalta Curte de Casație şi Justiție asigură interpretarea şi aplicarea unitară a legii de către toate instanțele judecătorești prin cele două mecanisme instituite de Codul de procedură civilă, respectiv recursul în interesul legii şi procedura pronunțării hotărârilor prealabile.
- Ana-Maria CTCE
- Justiţie
- Accesări: 1312
CEDO: Cauza Toader împotriva României
Luni, în Monitorul Oficial nr. 461 din 20 mai 2024 a fost publicată Hotărârea din 12 martie 2024 pronunțată în Cauza Toader împotriva României. Curtea Europeană a Drepturilor Omului condamnă din nou România, de această data pentru încălcarea dreptului la viață privată prin evaluarea incorectă a handicapului.
Plângerea reclamantei a vizat așadar, evaluarea incorectă de către autoritățile naționale a severității handicapului său, privând-o astfel de dreptul de a beneficia de un asistent personal, ceea ce a condus la o reducere drastică a autonomiei sale personale.
Reclamanta, văduvă pensionară în vârstă de 90 de ani, a suferit din 2020 de multiple afecțiuni ortopedice (inclusiv fracturi periprotetice și gonartroze) cauzate de o fractură la picior și de implanturile protetice ulterioare. Conform rapoartelor medicale și sociale, reclamanta este imobilizată la pat și necesită ajutor pentru a se hrăni și pentru igiena corporală, fiind total dependentă de asistență pentru nevoile zilnice, ea trăind singură.
- Ana-Maria CTCE
- Justiţie
- Accesări: 1004
Dobândirea calităţii de ofiţer în activitate
Ordinul Ministerului Apărării Naționale nr. M.90 din 13 mai 2024 privind acordarea avizului conform judecătorilor şi procurorilor în vederea dobândirii calităţii de ofiţer în activitate, acordarea gradului militar şi înaintarea în gradul următor a judecătorilor şi procurorilor militari a fost publicat în Monitorul Oficial al României nr. 458 din 17 mai 2024. Dobândirea calităţii de ofiţer în activitate de către judecători şi procurori se face prin rechemare sau chemare în activitate, în temeiul prevederilor art. 36 alin. 1 lit. d), g) sau k), după caz, din Legea nr. 80/1995 privind statutul cadrelor militare, cu modificările şi completările ulterioare.
- Andreea CTCE
- Justiţie
- Accesări: 804
Regimul juridic al mijloacelor de transport reţinute de reprezentanţii autorităţii vamale
Parlamentul României a emis Legea nr. 126 din 10 mai 2024 privind unele măsuri pentru consolidarea capacităţii de combatere a evaziunii fiscale, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative. Actul se regăsește în Monitorul Oficial nr. 437 din 13 mai 2024. Prezenta lege stabileşte regimul juridic al mijloacelor de transport reţinute de reprezentanţii autorităţii vamale ca urmare a sancţionării faptei de sustragere de la controlul vamal a oricăror bunuri sau mărfuri care ar trebui plasate sub un regim vamal.
- Andreea CTCE
- Justiţie
- Accesări: 831
Organizarea şi desfăşurarea testării psihologice din cadrul concursului de admitere în magistratură
Regulamentul privind concursul de admitere în magistratură, aprobat prin Hotărârea Consiliului Superior al Magistraturii nr. 115 din 28 iunie 2023, a fost modificat recent de Hotărârea nr. 11 din 30 ianuarie 2024, publicată în Monitorul Oficial nr. 90 din 31 ianuarie 2024. Astfel, legiutorul modifică anexa nr. 1 la regulament, mai exact Metodologia privind organizarea şi desfăşurarea testării psihologice din cadrul concursului de admitere în magistratură. Scopul metodologiei constă în asigurarea unui cadru unitar de desfăşurare a procedurii de testare, respectiv reexaminare psihologică.
- Andreea CTCE
- Justiţie
- Accesări: 4315
Organizarea concursului pentru numirea în funcția de director al Direcției de inspecție pentru procurori
Joi, în Monitorul Oficial nr. 69 din 25 ianuarie 2024, a fost publicată Hotărârea nr. 80 din 16 ianuarie 2024 pentru aprobarea Regulamentului privind organizarea și desfășurarea concursului pentru numirea în funcția de director al Direcției de inspecție pentru procurori din cadrul Inspecției Judiciare.
Direcția de inspecție pentru procurori din cadrul Inspecției Judiciare este condusă de un director numit din rândul inspectorilor judiciari care funcționează în cadrul acestei direcții.
Acesta este numit prin hotărâre a Secției pentru procurori a Consiliului Superior al Magistraturii (denumită în continuare Secția pentru procurori) în urma unui concurs. Numirea în funcția de director al Direcției de inspecție pentru procurori se face pe o perioadă de 3 ani, cu posibilitatea reînvestirii o singură dată
- Ana-Maria CTCE
- Justiţie
- Accesări: 714
Legea privind statutul grefierilor
Vineri, în Monitorul Oficial nr. 26 din 12 ianuarie 2024, a fost publicată Legea nr. 11 din 8 ianuarie 2024 privind statutul grefierilor și al altor categorii de personal care ocupă funcții de specialitate în cadrul instanțelor judecătorești, al parchetelor de pe lângă acestea și al Institutului Național de Expertize Criminalistice.
Actul normativ reglementează statutul grefierilor și al altor categorii de personal care ocupă funcții de specialitate în cadrul instanțelor judecătorești și al parchetelor de pe lângă acestea, precum și al personalului de specialitate criminalistică și al personalului care ocupă funcții auxiliare de specialitate criminalistică în cadrul Institutului Național de Expertize Criminalistice și va intra în vigoare în termen de 6 luni de la data publicării.
- Ana-Maria CTCE
- Justiţie
- Accesări: 1151