Justiţie
Modalitatea de gestionare de către poliţişti a cazurilor privind actele de violenţă
Ministerul Afacerilor Interne a emis Ordinul nr. 138 din 22 august 2024 privind stabilirea modalităţii de gestionare de către poliţişti a cazurilor privind actele de violenţă. Actul normativ este publicat în Monitorul Oficial al României nr. 853 din 27 august 2024. Ordinul reglementează modalitatea de gestionare de către poliţişti a actelor de violenţă, stabilind următoarele:
- procedura de intervenţie a poliţiştilor în cazurile privind actele de violenţă şi de cooperare cu celelalte instituţii cu atribuţii în prevenirea şi combaterea actelor de violenţă;
- modelul formularului de evaluare a riscului iminent şi metodologia de utilizare a acestuia;
- procedura de emitere şi modelul ordinului de protecţie provizoriu;
- procedura de punere în executare a ordinului de protecţie provizoriu;
- procedura de monitorizare a respectării măsurilor dispuse prin ordinele de protecţie provizorii.
- Andreea CTCE
- Justiţie
- Accesări: 205
Dobândirea calității de notar stagiar
Ministrul justiției a oficializat Ordinul nr. 1.727/C din 24 iulie 2024 privind aprobarea Regulamentului pentru organizarea și desfășurarea examenului sau a concursului pentru dobândirea calității de notar stagiar. Actul normativ a fost publicat în Monitorul Oficial nr. nr. 767 din 6 august 2024.
Potrivit acestuia, Institutul Notarial Român, denumit în continuare INR, organizează de regulă anual, într-o zi lucrătoare, la solicitarea Consiliului Uniunii Naționale a Notarilor Publici din România, denumit în continuare Consiliul Uniunii, examenul sau, după caz, concursul pentru dobândirea calității de notar stagiar. Examenul sau concursul pentru dobândirea calității de notar stagiar este național și se desfășoară la București, pe posturile destinate dobândirii calității de notar stagiar.
- Ana-Maria CTCE
- Justiţie
- Accesări: 266
ÎCCJ: Furtul calificat prin violarea sediului profesional
Spațiul comercial - ce constituie punct de lucru al unei persoane juridice - reprezintă sediu profesional în sensul prevederilor art. 229 alin. (2) lit. b) din Codul penal, dacă în cadrul acestuia se desfășoară o viață privată societară, a decis Înalta Curte de Casație și Justiție printr-o decizie ce a devenit obligatorie săptămâna trecută.
Este vorba despre Decizia nr. 36 din 17 iunie 2024, pronunțată de Completul pentru dezlegarea unor chestiuni de drept în materie penală și care a fost publicată miercuri, în Monitorul Oficial nr. 776 din 7 august 2024.
Înalta Curte a fost sesizată în vederea pronunțării unei hotărâri prealabile pentru dezlegarea următoarei chestiuni de drept: Dacă reprezintă sediu profesional spațiul comercial - ce constituie punct de lucru al unei persoane juridice - în intervalul de timp în care accesul publicului nu este permis?
- Ana-Maria CTCE
- Justiţie
- Accesări: 338
Noutăți privind implementarea sistemului informatic de monitorizare electronică
Marți, în Monitorul Oficial nr. 623 din 2 iulie 2024, a fost publicată Hotărârea nr. 735 din 28 iunie 2024 privind modificarea și completarea Hotărârii Guvernului nr. 1.025/2022 pentru stabilirea aspectelor tehnice și organizatorice privind funcționarea în sistem-pilot, precum și a celor privind operaționalizarea Sistemului informatic de monitorizare electronica.
Prin această hotărâre, se aprobă normele de aplicare a legislației referitoare la proiectul-pilot privind implementarea sistemului informatic de monitorizare electronică (brățara electronică), după ce Guvernul a devansat unele termene, printr-o ordonanță de urgență.
Astfel, pentru cele 18 județe în care urma să fie implementat sistemul la 1 ianuarie 2025, termenul a fost devansat la 1 octombrie 2024. De asemenea, a fost devansat termenul de aplicare a sistemului de monitorizare în ceea ce privește controlul judiciar, controlul judiciar pe cauțiune și arestul la domiciliu de la 1 ianuarie 2026 la 1 octombrie 2024.
- Ana-Maria CTCE
- Justiţie
- Accesări: 390
ÎCCJ: Condițiile în care moștenitorii au dreptul să obțină informații protejate de secretul bancar
Moștenitorii titularului de cont decedat au dreptul să obțină furnizarea, de către instituțiile bancare, a informațiilor protejate de secretul bancar, pentru perioada anterioară decesului, numai în măsura în care justifică scopul pentru care le pretind, a decis Înalta Curte de Casație și Justiție prin Completul competent să judece recursul în Interesul legii.
Astfel, se clarifică faptul că moștenitorii au dreptul de a obține informații protejate de secretul bancar numai în măsura în care justifică scopul pentru care le solicită. Cu titlu de exemplu, menționăm că se pot solicita informațiile pentru a stabili masa succesorală, pentru reducțiunea liberalităților excesive ori pentru a plăti datoriile defunctului sau pentru a administra bunurile moștenite.
Decizia nr. 9 din 20 mai 2024 cu privire la interpretarea și aplicarea unitară a dispozițiilor art. 113 alin. (2) lit. a) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 99/2006 privind instituțiile de credit și adecvarea capitalului, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 227/2007, cu modificările și completările ulterioare a fost publicată în Monitorul Oficial nr. 637 din 4 iulie 2024.
- Ana-Maria CTCE
- Justiţie
- Accesări: 323
Evaluarea activităţii profesionale a judecătorilor
Consiliul Suprem al Magistraturii a emis Hotărârea nr. 1.290 din 13 iunie 2024 pentru aprobarea Regulamentului privind evaluarea activităţii profesionale a judecătorilor. Actul legislativ se regăsește publicat în Monitorul Oficial nr. 585 din 25 iunie 2024.
Evaluarea judecătorilor are ca obiective stabilirea nivelului de competenţă profesională al acestora şi vizează îmbunătăţirea performanţelor profesionale, creşterea eficienţei activităţii instanţelor şi a încrederii publice în puterea judecătorească, menţinerea şi consolidarea calităţii sistemului judiciar. Procesul de evaluare a judecătorilor implică parcurgerea următoarelor etape: observarea activităţilor profesionale cu caracter public desfăşurate de judecătorul evaluat, analiza documentelor care conţin rezultatele activităţii profesionale a judecătorului evaluat şi acordarea calificativului. Procesul de evaluare a judecătorilor poate cuprinde şi un interviu de evaluare, precum şi stabilirea de comun acord a unui plan individual de dezvoltare profesională.
- Andreea CTCE
- Justiţie
- Accesări: 333
ÎCCJ: modalitatea de calcul a termenului de preaviz
Termenul de preaviz începe să curgă din ziua următoare comunicării notificării de preaviz și se împlinește în ultima zi a termenului, potrivit unui act normativ recent oficializat.
Concret, miercuri, în Monitorul Oficial nr. 573 din 19 iunie 2024, a fost publicată Decizia nr. 8 din 20 mai 2024 privind interpretarea și aplicarea unitară a dispozițiilor art. 75 alin. (1) și art. 278 alin. (1) din Codul muncii. Data publicării este extrem de importantă, întrucât de la această data, dezlegarea dată problemei de drept judecată devine obligatorie.
Înalta Curte de Casație și Justiție a stabilit că, în cazul termenului de preaviz la concediere nu este luată în calcul și ziua comunicării notificării de preaviz, precum și faptul că mai multe prevederi din Codul de procedură civilă și din Codul civil cu privire la calculul termenelor pe zile nu sunt incidente în cazul termenului de preaviz la concediere.
- Ana-Maria CTCE
- Justiţie
- Accesări: 687
Recrutarea, formarea profesională şi evaluarea asistenţilor judecătorului
Consiliul Superior al Magistraturii - Secţia Pentru Judecători a emis Hotărârea nr. 1.189 din 28 mai 2024 pentru aprobarea Regulamentului privind recrutarea, formarea profesională şi evaluarea asistenţilor judecătorului, actul fiind publicat în Monitorul Oficial nr. 505 din 31 mai 2024.
Organizarea concursului pentru ocuparea posturilor vacante de asistent al judecătorului la instanţele judecătoreşti se aprobă de către Secţia pentru judecători a Consiliului Superior al Magistraturii (denumită în continuare Secţia pentru judecători), la propunerea curţii de apel în a cărei circumscripţie sunt aceste posturi.
- Andreea CTCE
- Justiţie
- Accesări: 656
ÎCCJ: Reprezentarea juridică de către consilierii juridici
Consilierii juridici pot presta activitatea de reprezentare, în calitatea lor de funcționari publici (în cazul unei autorități, instituții publice sau persoană juridică de drept public) sau de angajați cu contract individual de muncă (în cazul unei instituții sau a unei persoane juridice de drept public ori de drept privat), independent de înscrierea acestora în Tabloul profesional al Consilierilor Juridici ținut de Colegiile Consilierilor Juridici din România.
Această interpretare a devenit obligatorie prin publicarea în Monitorul Oficial nr. 502 din 30 mai 2024 a Deciziei nr. 7 din 22 aprilie 2024 referitoare la interpretarea şi aplicarea unitară a dispozițiilor art. 5 şi ale art. 20 din Legea nr. 514/2003 privind organizarea şi exercitarea profesiei de consilier juridic, cu modificările şi completările ulterioare.
Reamintim că, în virtutea rolului său constituțional, Înalta Curte de Casație şi Justiție asigură interpretarea şi aplicarea unitară a legii de către toate instanțele judecătorești prin cele două mecanisme instituite de Codul de procedură civilă, respectiv recursul în interesul legii şi procedura pronunțării hotărârilor prealabile.
- Ana-Maria CTCE
- Justiţie
- Accesări: 512
CEDO: Cauza Toader împotriva României
Luni, în Monitorul Oficial nr. 461 din 20 mai 2024 a fost publicată Hotărârea din 12 martie 2024 pronunțată în Cauza Toader împotriva României. Curtea Europeană a Drepturilor Omului condamnă din nou România, de această data pentru încălcarea dreptului la viață privată prin evaluarea incorectă a handicapului.
Plângerea reclamantei a vizat așadar, evaluarea incorectă de către autoritățile naționale a severității handicapului său, privând-o astfel de dreptul de a beneficia de un asistent personal, ceea ce a condus la o reducere drastică a autonomiei sale personale.
Reclamanta, văduvă pensionară în vârstă de 90 de ani, a suferit din 2020 de multiple afecțiuni ortopedice (inclusiv fracturi periprotetice și gonartroze) cauzate de o fractură la picior și de implanturile protetice ulterioare. Conform rapoartelor medicale și sociale, reclamanta este imobilizată la pat și necesită ajutor pentru a se hrăni și pentru igiena corporală, fiind total dependentă de asistență pentru nevoile zilnice, ea trăind singură.
- Ana-Maria CTCE
- Justiţie
- Accesări: 534
Dobândirea calităţii de ofiţer în activitate
Ordinul Ministerului Apărării Naționale nr. M.90 din 13 mai 2024 privind acordarea avizului conform judecătorilor şi procurorilor în vederea dobândirii calităţii de ofiţer în activitate, acordarea gradului militar şi înaintarea în gradul următor a judecătorilor şi procurorilor militari a fost publicat în Monitorul Oficial al României nr. 458 din 17 mai 2024. Dobândirea calităţii de ofiţer în activitate de către judecători şi procurori se face prin rechemare sau chemare în activitate, în temeiul prevederilor art. 36 alin. 1 lit. d), g) sau k), după caz, din Legea nr. 80/1995 privind statutul cadrelor militare, cu modificările şi completările ulterioare.
- Andreea CTCE
- Justiţie
- Accesări: 437
Regimul juridic al mijloacelor de transport reţinute de reprezentanţii autorităţii vamale
Parlamentul României a emis Legea nr. 126 din 10 mai 2024 privind unele măsuri pentru consolidarea capacităţii de combatere a evaziunii fiscale, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative. Actul se regăsește în Monitorul Oficial nr. 437 din 13 mai 2024. Prezenta lege stabileşte regimul juridic al mijloacelor de transport reţinute de reprezentanţii autorităţii vamale ca urmare a sancţionării faptei de sustragere de la controlul vamal a oricăror bunuri sau mărfuri care ar trebui plasate sub un regim vamal.
- Andreea CTCE
- Justiţie
- Accesări: 462
Organizarea şi desfăşurarea testării psihologice din cadrul concursului de admitere în magistratură
Regulamentul privind concursul de admitere în magistratură, aprobat prin Hotărârea Consiliului Superior al Magistraturii nr. 115 din 28 iunie 2023, a fost modificat recent de Hotărârea nr. 11 din 30 ianuarie 2024, publicată în Monitorul Oficial nr. 90 din 31 ianuarie 2024. Astfel, legiutorul modifică anexa nr. 1 la regulament, mai exact Metodologia privind organizarea şi desfăşurarea testării psihologice din cadrul concursului de admitere în magistratură. Scopul metodologiei constă în asigurarea unui cadru unitar de desfăşurare a procedurii de testare, respectiv reexaminare psihologică.
- Andreea CTCE
- Justiţie
- Accesări: 3748
Organizarea concursului pentru numirea în funcția de director al Direcției de inspecție pentru procurori
Joi, în Monitorul Oficial nr. 69 din 25 ianuarie 2024, a fost publicată Hotărârea nr. 80 din 16 ianuarie 2024 pentru aprobarea Regulamentului privind organizarea și desfășurarea concursului pentru numirea în funcția de director al Direcției de inspecție pentru procurori din cadrul Inspecției Judiciare.
Direcția de inspecție pentru procurori din cadrul Inspecției Judiciare este condusă de un director numit din rândul inspectorilor judiciari care funcționează în cadrul acestei direcții.
Acesta este numit prin hotărâre a Secției pentru procurori a Consiliului Superior al Magistraturii (denumită în continuare Secția pentru procurori) în urma unui concurs. Numirea în funcția de director al Direcției de inspecție pentru procurori se face pe o perioadă de 3 ani, cu posibilitatea reînvestirii o singură dată
- Ana-Maria CTCE
- Justiţie
- Accesări: 467
Legea privind statutul grefierilor
Vineri, în Monitorul Oficial nr. 26 din 12 ianuarie 2024, a fost publicată Legea nr. 11 din 8 ianuarie 2024 privind statutul grefierilor și al altor categorii de personal care ocupă funcții de specialitate în cadrul instanțelor judecătorești, al parchetelor de pe lângă acestea și al Institutului Național de Expertize Criminalistice.
Actul normativ reglementează statutul grefierilor și al altor categorii de personal care ocupă funcții de specialitate în cadrul instanțelor judecătorești și al parchetelor de pe lângă acestea, precum și al personalului de specialitate criminalistică și al personalului care ocupă funcții auxiliare de specialitate criminalistică în cadrul Institutului Național de Expertize Criminalistice și va intra în vigoare în termen de 6 luni de la data publicării.
- Ana-Maria CTCE
- Justiţie
- Accesări: 716
Organizarea Registrului achiziţiilor de locuinţe cu cota redusă de TVA
Agenția Națională de Administrare Fiscală a emis Ordinul nr. 2.080 din 28 decembrie 2023 pentru aprobarea Procedurii privind organizarea Registrului achiziţiilor de locuinţe cu cota redusă de TVA. Actul legislativ este publicat în Monitorul Oficial nr. 1.190 din 29 decembrie 2023. În temeiul dispoziţiilor art. 291 alin. (3^8) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare (Codul fiscal), se organizează Registrul achiziţiilor de locuinţe cu cota redusă de TVA, denumit în continuare registru.
- Andreea CTCE
- Justiţie
- Accesări: 498
Recrutarea asistenţilor judecătorului
Parlamentul României a emis Legea nr. 393 din 13 decembrie 2023 privind statutul asistentului judecătorului, act normativ publicat în Monitorul Oficial nr. 1132 din 14 decembrie 2023. Ea reglementează statutul asistentului judecătorului, a cărui activitate constituie un sprijin pentru judecători şi asigură premisele pentru îmbunătăţirea eficienţei şi calităţii actului de justiţie, prin îndeplinirea oricăror atribuţii stabilite în condiţiile legii de judecători.
Asistentul judecătorului este obligat ca, prin întreaga sa activitate, să respecte independenţa judecătorului, drepturile şi libertăţile persoanelor, precum şi egalitatea lor în faţa legii şi să asigure un tratament juridic nediscriminatoriu tuturor participanţilor la procedurile judiciare, indiferent de calitatea acestora.
- Andreea CTCE
- Justiţie
- Accesări: 1249
Personalul Curții Constituționale
Marți, în Monitorul Oficial nr. 1095 din 5 decembrie 2023 a fost publicată Legea nr. 361 din 5 decembrie 2023 privind personalul Curții Constituționale.
Actul normativ reglementează categoriile de personal ce își desfășoară activitatea în cadrul Curții Constituționale, condițiile specifice de ocupare a funcțiilor, de evaluare a activității și de promovare în funcții, drepturile, interdicțiile, incompatibilitățile și îndatoririle corespunzătoare fiecărei categorii, precum și răspunderea juridică a personalului.
Potrivit actului normativ, personalul Curții Constituționale asigură suportul necesar pentru realizarea actelor și procedurilor corespunzătoare îndeplinirii de către Curtea Constituțională, în calitate de unică autoritate de jurisdicție constituțională, a atribuțiilor stabilite de Constituție și de lege, precum și pentru desfășurarea în bune condiții a activității judecătorilor și a Plenului Curții Constituționale.
- Ana-Maria CTCE
- Justiţie
- Accesări: 428
Procedura de soluţionare a sesizărilor disciplinare referitoare la activitatea și conduita judecătorilor și procurorilor
Hotărârea Plenului Consiliului Suprem al Magistraturii nr. 164 din 16 noiembrie 2023 pentru aprobarea Regulamentului privind normele pentru efectuarea lucrărilor de inspecţie a fost publicată în Monitorul Oficial nr. 1070 din 28 noiembrie 2023, producându-și efectele începând cu această dată. Astfel, normele pentru efectuarea lucrărilor de inspecţie stabilesc metodologia pentru realizarea atribuţiilor Inspecţiei Judiciare de analiză, verificare şi control în domeniile specifice de activitate, în conformitate cu prevederile legale şi regulamentare.
- Andreea CTCE
- Justiţie
- Accesări: 637
ÎCCJ: Termenul pentru obligația de a nu conduce anumite vehicule în cazul amânării aplicării pedepsei
Marți, în Monitorul Oficial nr. nr. 1052 din 21 noiembrie 2023 a fost publicată Decizia nr. 71 din 23 octombrie 2023 referitoare la interpretarea și aplicarea dispozițiilor art. 85 alin. (2) lit. g) din Codul penal.
Înalta Curte de Casație și Justiție a fost sesizată în vederea pronunțării unei hotărâri prealabile pentru dezlegarea unei chestiuni de drept privind interpretarea și aplicarea dispozițiilor art. 85 alin. (2) lit. g) din Codul penal.
Concret, problema supusă interpretării a fost dacă instanța poate impune persoanei față de care s-a dispus amânarea aplicării pedepsei să execute obligația de a nu conduce anumite vehicule stabilite de instanță, pe o perioada mai mică decât durata termenului de supraveghere.
- Ana-Maria CTCE
- Justiţie
- Accesări: 1264
Calitatea de expert tehnic judiciar – noi reglementări!
Parlamentul României a emis Legea nr. 304 din 2 noiembrie 2023 pentru modificarea şi completarea Ordonanţei Guvernului nr. 2/2000 privind organizarea activităţii de expertiză tehnică judiciară şi extrajudiciară şi a Ordonanţei Guvernului nr. 75/2000 privind organizarea activităţii de expertiză criminalistică, act normativ ce a fost publicat în Monitorul Oficial nr. 1001 din 3 noiembrie 2023 și care intră în vigoare la 6 noiembrie 2023.
Ordonanța nr. 2 din 21 ianuarie 2000 privind organizarea activităţii de expertiză tehnică judiciară şi extrajudiciară, publicată în Monitorul Oficial nr. 26 din 25 ianuarie 2000, prevede în art. 1, că activitatea de expertiză tehnică judiciară şi extrajudiciară, precum şi modul de dobândire a calităţii de expert tehnic se organizează şi se desfăşoară în condiţiile prevăzute în prezenta ordonanţă. Astfel, este expert tehnic judiciar orice persoană fizică ce dobândeşte această calitate în condiţiile prezentei ordonanţe şi este înscrisă în tabelul nominal cuprinzând experţii tehnici judiciari, întocmit, pe specialităţi şi pe judeţe, respectiv pe municipiul Bucureşti. Expertul tehnic judiciar este expert oficial şi poate fi numit de organele de urmărire penală, de instanţele judecătoreşti sau de alte organe cu atribuţii jurisdicţionale pentru efectuarea de expertize tehnice judiciare.
- Andreea CTCE
- Justiţie
- Accesări: 1625
Concursul de ocupare a posturilor vacante/temporar vacante de execuţie şi de conducere din cadrul Oficiului Naţional al Registrului Comerţului
Ministerul Justiției a emis Ordinul nr. 1.429/C din 4 august 2023 pentru aprobarea Regulamentului privind organizarea şi desfăşurarea concursului/examenului de ocupare a posturilor vacante sau temporar vacante de execuţie şi de conducere (director direcţie, şef serviciu, şef birou) din cadrul Oficiului Naţional al Registrului Comerţului şi al oficiilor registrului comerţului de pe lângă tribunale, act publicat în Monitorul Oficial nr. 758 din 22 august 2023.
Ocuparea unui post vacant sau temporar vacant corespunzător unei funcţii contractuale se face prin concurs sau examen la care poate participa orice persoană care îndeplineşte condiţiile generale şi condiţiile specifice stabilite prin fişa postului pentru ocuparea respectivei funcţii contractuale. În cazul în care la concursul organizat se prezintă un singur candidat, ocuparea postului se face prin examen.
- Andreea CTCE
- Justiţie
- Accesări: 780