119 - „Telefonul Copilului” a devenit operațional!


View access
Public
Alias
119-telefonul-copilului-a-devenit-operational
Captcha
captcha
Category (main)
Created by alias
Disable comments
disable_comments
Displaying parameters
display_params
ID
543
Version information
item_screen
JImages
jimages
JUrls
jurls
Language
All
Language associations
lang_assocs
Layout parameters
layout_params
Layout selection
layout_selection
META data
{"robots":null,"xreference":"","author":"","rights":""}
Notify owner
notify_owner
Notify subscibers
notify_subscribers
Permissions
perms
Publish down (date)
0000-00-00 00:00:00
Publish up (date)
2022-01-10 07:44:05
SEO configuration
seoconf
Timezone info
timezone_info
Versions
versions
Publish changes
vstate

Guvernul României a lansat miercuri, 5 ianuarie 2022, numărul unic gratuit pentru copii – 119, destinat semnalării cazurilor de abuz, exploatare, neglijare și orice altă formă de violență asupra copilului.

Proiectul este parte integrantă a Programului Național de Suport pentru copii, în contextul pandemiei de COVID 19 – Din grijă pentru copii, adoptat prin Ordonanța de urgență nr. nr. 105 din 23 septembrie 2021.

Așadar, toate situațiile în care un copil are de suferit, respectiv dacă acesta este subiectul unui abuz, al exploatării, al neglijării sau al unor violențe, și în care nu este nevoie de o intervenție promptă pot fi raportate autorităților, prin acest nou număr unic național - 119. În mod evident, în cazurile de urgență se va apela numărul unic 112.

Trebuie menționat că numărul 119, cunoscut în mass media și ca „Telefonul Copilului” este gratuit din orice rețea fixă sau mobilă și va fi operat de către consilierii direcțiilor de asistență socială și protecția copilului.

Măsura introducerii noului număr național a fost luată încă din luna octombrie, prin ordonanța anterior amintită, însă a devenit operațional, abia miercuri.

Scopul acestui număr unic la nivel național este de a depista și interveni cu specialiști din domeniul protecției copilului, în timp real, în situațiile în care integritatea fizică și psihică a copiilor este în pericol.

  Numărul 119 beneficiază de o infrastructură complexă de intervenție specializată și suport pentru copii, în timp real:

  • în cele 47 de Direcții de Protecție a Copilului din țară funcționează începând de miercuri birouri de operatori call-center 24/24 de ore, care preiau apelurile;
  • operatorii call-center utilizează o platformă digitală integrată, interconectată cu numărul 112;
  • fiecare apel este monitorizat, gestionat în baza unor proceduri clare și niciun caz nu poate fi închis fără soluționare;
  • există echipe mobile de intervenție specializată ale DGASPC în fiecare județ din țară, formate din specialiști în protecția copilului, care intervin în timp real 24/24 ore;
  • în situațiile de risc imediat la adresa vieții copilului, numărul 119 este interconectat cu numărul unic de urgență 112, care preia cazurile în regim special;
  • în situațiile în care copiii necesită doar suport psiho-emoțional, sunt transferați telefonic către echipele de psihologi existente la nivelul tuturor DGASPC din țară.

  Totodată, potrivit acestui program, atunci când sunt cazuri de copii dispăruți, Poliția Română va putea folosi Sistemul de avertizare a populației în situații de urgență „RO-ALERT” atunci când va avea nevoie de sprijinul cetățenilor dintr-o anumită regiune pentru a-i găsi.

  Trebuie menționat că, pe lângă numărul unic de urgență 112, în țara noastră funcționează și numărul 113, număr la care se persoanele cu dizabilități de auz şi/sau vorbire pot transmite SMS-uri serviciilor de urgență și numărul 114, care, alături de 112, ajută la rezolvarea unor situații urgente sau de criză, prin recepționarea de informații de localizare a telefoanelor mobile.

  Reamintim că Programul Național de suport pentru copii în contextul Pandemiei de COVID 19, “Din grijă pentru copii”, prevede următoarele măsuri care se află în diferite stadii de implementare:

  • 70.000 de ore de consiliere psihologică și psihoterapie pentru copiii identificați cu tulburări psiho-emoționale generate de Pandemia de COVID-19;
  • Introducerea de către Ministerul Educației în curriculum școlar a tematicilor de educație psiho-emoțională, managementul emoțiilor, siguranța online;
  • Asigurarea de sesiuni de formare pentru cel puțin 7000 de specialiști în domeniul managementului emoțiilor și al relaționării, metode de identificare și intervenție în situațiile disruptive psiho-emoțional;
  • Introducerea unui modul de formare a competențelor în domeniul psiho-emoțional pentru profesori la nivel de masterat didactic;
  • Desemnarea de inspectori școlari dedicați pentru managementul incluziunii și al suportului psiho-pedagogic;
  • Realizarea de camere de audieri destinate copiilor victime ale infracțiunilor în fiecare județ;
  • Dezvoltarea unui sistem informatic integrat de analiză și sortare intuitivă a imaginilor și clipurilor video cu caracter abuziv împotriva copiilor, care va eficientiza substanțial componenta de combatere a pornografiei infantile și a exploatării și abuzului minorilor online;
  • Implementarea unui mecanism de alertă în timp real pentru copiii dispăruți;
  • Crearea unui număr unic la nivel național pentru urgențe legate de copii;
  • Dezvoltarea Platformei de resurse dingrijapentrucopii.gov.ro dedicată atât copiilor, cât și specialiștilor și părinților. Aceasta va conține materiale de specialitate, realizate de profesioniștii în domeniu, ghiduri și proceduri.

  Durata programului este de 2 ani și va beneficia de un buget de aproape 6 milioane de euro.