Procedura şi termenele de decontare a sumelor aferente schemei de compensare pentru clienţii casnici
- Detalii
- Andreea CTCE
- Actualitate
- Accesări: 1846
Ordinul comun al Ministerului Muncii și Solidarității Sociale, al Ministerului Energiei, precum și al Ministerului Finanțelor nr. 1.155/1.240/1.480/2021 pentru aprobarea procedurii şi termenelor de decontare a sumelor aferente schemei de compensare, a documentelor în baza cărora se realizează decontarea, precum şi a altor măsuri necesare aplicării prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 118/2021 privind stabilirea unei scheme de compensare pentru consumul de energie electrică şi gaze naturale pentru sezonul rece 2021-2022, precum şi pentru completarea Ordonanţei Guvernului nr. 27/1996 privind acordarea de facilităţi persoanelor care domiciliază sau lucrează în unele localităţi din Munţii Apuseni şi în Rezervaţia Biosferei "Delta Dunării" a fost publicat în Monitorul Oficial nr. 1143 din 27 noiembrie 2021.
Începând cu data de 1 noiembrie 2021, furnizorii de energie electrică şi/sau gaze naturale, denumiţi în continuare furnizori, aplică în facturile emise schema de compensare prevăzută de Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 118/2021 privind stabilirea unei scheme de compensare pentru consumul de energie electrică şi gaze naturale pentru sezonul rece 2021-2022, precum şi pentru completarea Ordonanţei Guvernului nr. 27/1996 privind acordarea de facilităţi persoanelor care domiciliază sau lucrează în unele localităţi din Munţii Apuseni şi în Rezervaţia Biosferei „Delta Dunării“, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 259/2021, denumită în continuare ordonanţa de urgenţă, pentru consumurile de energie electrică şi/sau gaze naturale înregistrate de clienţii finali beneficiari ai prevederilor ordonanţei de urgenţă.
Sumele cu titlu de compensare se scad din totalul de plată al facturilor emise de furnizor.
Pe baza facturilor emise în cadrul lunii anterioare, furnizorii depun în format electronic pe portalul aici.gov.ro sau pe o adresa de e-mail dedicată, pusă la dispoziţie de Agenţia Naţională pentru Plăţi şi Inspecţie Socială, denumită în continuare Agenţie, cererea de decontare a sumelor aferente compensării, însoţită de următoarele documente:
- declaraţie pe propria răspundere şi centralizatorul pe judeţe al cuantumului compensării totale aplicate;
- situaţia nominală a beneficiarilor compensării;
- fişier analitic csv cu operaţiunile ce stau la baza solicitării decontării.
În situaţia în care acelaşi furnizor solicită decontarea compensării atât pentru energie electrică, cât şi pentru gaze naturale, centralizatorul pe judeţe se întocmeşte separat pentru fiecare categorie de servicii. Răspunderea privind corectitudinea şi modul de calcul al sumelor solicitate la decontare revine furnizorilor.
Documentele prevăzute anterior sunt semnate şi certificate, după caz, de reprezentantul legal al furnizorului. Modelele documentelor sunt prevăzute în anexele nr. 1.1-1.3 şi 1.10 la procedură.
Pentru decontarea lunară, documentele prevăzute la art. 1 alin. (3) din procedură se depun în termen de 15 zile de la încheierea lunii calendaristice pentru care se solicită decontarea sumelor compensate şi evidenţiate în facturile emise de furnizor. Pentru sumele acordate cu titlu de compensare aferente perioadei noiembrie 2021 - martie 2022, termenul-limită până la care se poate solicita plata acestora de către furnizori este 30 iulie 2022.
Pe baza situaţiilor centralizatoare şi a borderourilor prevăzute la art. 17 alin. (3) şi (4) şi, respectiv, la art. 21 alin. (5) din Legea nr. 226/2021 privind stabilirea măsurilor de protecţie socială pentru consumatorul vulnerabil de energie, furnizorul are obligaţia să verifice încadrarea clienţilor casnici pentru care vor acorda compensarea.
Compensarea se acordă tuturor clienţilor casnici care nu beneficiază de ajutorul pentru încălzire prevăzut de Legea nr. 226/2021, prin raportare la valorile de referinţă prevăzute la art. 7 alin. (3) lit. a) şi b) din lege. Prin excepţie, compensarea se aplică şi pentru clienţii casnici care se încadrează în categoria consumatorilor vulnerabili, cu respectarea condiţiei prevăzute la art. 1 alin. (6) din ordonanţa de urgenţă.
Compensarea se acordă pentru fiecare lună din sezonul rece noiembrie 2021 - martie 2022, în limita consumului lunar prevăzut la art. 3 din ordonanţa de urgenţă. În situaţia în care consumul unui client casnic depăşeşte limitele prevăzute la art. 4 alin. (1) din procedură într-o lună din cadrul perioadei, fără a depăşi plafonul maxim aferent perioadei de aplicare, compensarea nu se aplică pentru acel client casnic, aferent consumului lunii respective. În situaţia prevăzută la art. 4 alin. (2) din procedură sumele acordate se recuperează de la client de către furnizor conform procedurilor din contractul de furnizare existent între client şi furnizor. În cazul în care sumele prevăzute la art. 4 alin. (3) din procedură au fost decontate de către Agenţie, acestea vor fi restituite de furnizor în contul indicat de Agenţie în termen de 30 de zile de la data comunicării acestora.
Verificarea încadrării în limita de consum, a compensării aplicate şi a sumelor decontate se realizează de furnizor sau operatorul de distribuţie de energie electrică/gaze naturale odată cu emiterea facturilor de regularizare conform art. 4 din ordonanţa de urgenţă.
Decontarea sumelor aferente schemei de compensare se realizează, în condiţiile ordonanţei de urgenţă, către fiecare furnizor, corespunzător perioadei de facturare, pe baza limitei de consum lunar.
Restul reglementărilor prevăzute în Procedura de decontare a sumelor aferente schemei de compensare reglementate de Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 118/2021 privind stabilirea unei scheme de compensare pentru consumul de energie electrică şi gaze naturale pentru sezonul rece 2021-2022, aprobată prin Ordinul nr. 1.155/1.240/1.480/2021 - AICI