Admiterea şi înscrierea elevilor în învăţământul vocaţional de artă


     Ministerul Educației și Cercetării a emis Ordinul nr. 3.717 din 1 aprilie 2025 privind aprobarea Regulamentului de organizare şi funcţionare a unităţilor de învăţământ preuniversitar cu program de artă. Actul normtiv a fost publicat în Monitorul Oficial al României nr. 345 din 17 aprilie 2025.

     Învăţământul de artă se organizează ca învăţământ integrat şi/sau învăţământ suplimentar. Învăţământul cu program integrat de artă reprezintă învăţământul în cadrul căruia se desfăşoară atât studiul disciplinelor de cultură generală, cât şi studiul disciplinelor de specialitate.

     Învăţământul cu program suplimentar de artă reprezintă învăţământul în cadrul căruia se desfăşoară numai studiul disciplinelor de specialitate. Învăţământul cu program suplimentar de artă se poate organiza în:

  1. unităţi de învăţământ gimnazial în cadrul căruia se desfăşoară numai studiul disciplinelor de specialitate;
  2. grupe care îşi desfăşoară activitatea în cadrul unităţilor de învăţământ cu program integrat de artă, în limita cifrei de şcolarizare aprobate;
  3. grupe care îşi desfăşoară activitatea în cadrul unităţilor de învăţământ care au alt profil decât cel artistic.

     În învăţământul primar al unităţilor de învăţământ cu program integrat şi/sau suplimentar de artă se pot înscrie şi elevi proveniţi de la unităţi de învăţământ de masă, pentru secţia muzică, astfel:

a) la clasele I şi a II-a în urma promovării testării aptitudinilor specifice;

b) la clasele a III-a şi a IV-a:

– în urma promovării examenelor de diferenţe la disciplinele instrument principal şi teorie-solfegiu-dicteu pentru elevii care optează studierea pianului sau a viorii ca instrument principal;

– în urma promovării testării aptitudinilor specifice pentru elevii care optează studierea altor instrumente muzicale.

     În învăţământul gimnazial al unităţilor de învăţământ cu program integrat şi/sau suplimentar de artă se pot înscrie elevi proveniţi de la unităţi de învăţământ de masă, pentru secţiile muzică, arte plastice şi coregrafi, în următoarele condiţii:

– în urma promovării examenelor de diferenţe la disciplinele instrument principal şi teorie-solfegiu-dicteu pentru elevii care optează pentru a studia pian, vioară ca instrument principal;

– în urma promovării testării aptitudinilor specifice pentru elevii care optează studierea altor instrumente muzicale.

     În învăţământul liceal al unităţilor de învăţământ cu program integrat de artă se pot înscrie elevi proveniţi de la alte unităţi de învăţământ, astfel:

– în baza promovării examenului de admitere în învăţământul liceal;

– în baza promovării examenelor de diferenţă la toate disciplinele de specialitate.

     La specializarea muzică, admiterea în liceu se face pe secţii şi pe instrumente. Numărul locurilor atribuite fiecărei secţii şi fiecărui instrument va fi stabilit la nivelul unităţii de învăţământ şi aprobat prin cifra de şcolarizare. În repartizarea locurilor pe instrumente se va ţine seama şi de criteriile de organizare a ansamblurilor din cadrul unităţii de învăţământ.

     La specializarea coregrafie, admiterea în liceu se face pe două secţii: dans clasic şi dans contemporan. Numărul locurilor atribuite fiecărei specializări va fi stabilit la nivelul unităţii de învăţământ şi aprobat prin cifra de şcolarizare.

     La specializarea arte vizuale, admiterea în liceu se face pe specializări. Numărul locurilor atribuite fiecărei specializări va fi stabilit la nivelul unităţii de învăţământ şi aprobat prin cifra de şcolarizare.

     Probele de testare a aptitudinilor pentru clasele P-VIII şi de admitere în liceu sunt evaluate de către comisii de specialitate constituite din profesori calificaţi ai unităţii de învăţământ respective, numite prin decizie a directorului unităţii de învăţământ, dacă nu există alte precizări prin metodologii specifice.

     La specializarea muzică, după absolvirea învăţământului primar, elevii pot opta pentru continuarea studiului unui alt instrument muzical (altul decât vioara sau pianul). Noul instrument devine disciplină principală de studiu, iar elevul este considerat ca fiind în primul an de studiu pentru acest nou instrument. În această condiţie, elevul trebuie să îşi încheie, prin examen, situaţia şcolară la instrumentul studiat anterior. Studiul instrumentelor de suflat poate începe din clasa a IV-a, cu susţinerea probelor de aptitudini şi doar cu avizul medicului cardiolog-pediatru, avizul medicului pneumolog-pediatru şi avizul medicului de familie, care să confirme dezvoltarea fizică adecvată a elevului.

Pentru a consulta dispoziții privind selecţia elevilor, realizată prin testarea aptitudinilor specifice, click AICI