Procura specială prevăzută la art. 89 alin. (1) din Legea nr. 360/2023 privind sistemul public de pensii


     Legea privind sistemul public de pensii nr. 360 din 29 noiembrie 2023, publicată în Monitorul Oficial nr. 1089 din 4 decembrie 2023 prevede că dreptul la asigurări sociale este garantat de stat şi se exercită, în condiţiile prezentei legi, prin sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurări sociale, denumit în continuare sistemul public de pensii. Totodată, alin. (1) al art. 89 din lege dispune ca pensia să se acorde la cererea titularului dreptului sau reprezentantului legal al acestuia, depusă personal ori prin mandatar desemnat prin procură specială.

     Casa Națională de Pensii a emis Ordinul nr. 1.592 din 18 septembrie 2024 pentru emiterea procurii speciale prevăzute la art. 89 alin. (1) din Legea nr. 360/2023 privind sistemul public de pensii, actul regăsindu-se în Monitorul Oficial nr. 1016 din 10 octombrie 2024.

     Procura specială se autentifică conform prevederilor legale în vigoare, în următoarele condiţii:

  1. de către misiunile diplomatice şi oficiile consulare ale României, în cazul cetăţenilor români sau străini stabiliţi în străinătate, în măsura în care legile şi reglementările statului de reşedinţă sau acordurile bilaterale nu se opun;
  2. de către notarii publici de pe teritoriul României, atât în cazul cetăţenilor români, cât şi în cazul cetăţenilor străini;
  3. de către notarii publici dintr-o altă ţară, în condiţiile prevederilor Ordonanţei Guvernului nr. 66/1999 pentru aderarea României la Convenţia cu privire la suprimarea cerinţei supralegalizării actelor oficiale străine, adoptată la Haga la 5 octombrie 1961, aprobată prin Legea nr. 52/2000, cu modificările ulterioare, în cazul cetăţenilor români şi străini stabiliţi în străinătate; în acest caz, procura este valabilă numai dacă este însoţită de apostila eliberată de către autoritatea competentă, potrivit legislaţiei naţionale a statului din care emană documentul;
  4. de către notarii publici dintr-o altă ţară, în condiţiile prevăzute în tratatele sau convenţiile de asistenţă juridică bilaterală la care România este parte.

     Formularul procurii speciale trebuie să conţină următoarele elemente:

  1. numele, prenumele, cetăţenia, data şi locul naşterii, alte date personale înscrise în actul de identitate (valabil la data emiterii procurii) al titularului dreptului la pensie, precum şi numărul şi seria actului menţionat;
  2. numele, prenumele, cetăţenia, data şi locul naşterii, alte date personale înscrise în actul de identitate (valabil la data emiterii procurii) al mandatarului, precum şi numărul şi seria actului menţionat;
  3. obiectul mandatului, respectiv depunerea dosarului de pensie şi a oricărui alt înscris ulterior emiterii deciziei de pensie, deschiderea contului curent/contului de card, în vederea încasării pensiei, încasarea drepturilor cuvenite curente şi restante, semnarea şi ridicarea extrasului de cont, ridicarea deciziei de pensie, a carnetului de muncă original, precum şi a taloanelor de plată a pensiei, taloanelor speciale de călătorie/legitimaţiei de transport etc.;
  4. precizarea că mandatarul are toate obligaţiile ce îi revin titularului, inclusiv aceea de a comunica orice schimbare, de natură să conducă la modificarea condiţiilor în funcţie de care a fost stabilită sau se plăteşte pensia, intervenită în situaţia titularului, în termen de 15 zile de la data apariţiei acesteia, casei teritoriale de pensii în evidenţele căreia se află.

Detalii despre perioada de valabilitate a procurii speciale, precum și despre traducerea ei legalizată – AICI