Înscrierea în Programul naţional multianual pentru dezvoltarea culturii antreprenoriale în rândul femeilor manager din sectorul IMM


     Ministerul Economiei, Antreprenoriatului și Turismului a emis Ordinul nr. 1.974 din 18 iulie 2024 privind aprobarea Procedurii de implementare a Programului naţional multianual pentru dezvoltarea culturii antreprenoriale în rândul femeilor manager din sectorul IMM. Actul normativ a fost publicat în Monitorul Oficial nr. 726 din 24 iulie 2024.

     Programul naţional multianual pentru dezvoltarea culturii antreprenoriale în rândul femeilor manager din sectorul IMM, denumit în continuare Programul, este un program de încurajare şi de stimulare a înfiinţării întreprinderilor mici şi mijlocii, implementat de către Ministerul Economiei, Antreprenoriatului şi Turismului (MEAT) prin intermediul Agenţiilor pentru întreprinderi Mici şi Mijlocii şi Turism (AIMMT), în conformitate cu prevederile art. 25 alin. (3) Legii nr. 346/2004 privind stimularea înfiinţării şi dezvoltării întreprinderilor mici şi mijlocii, cu modificările şi completările ulterioare, prevederilor art. 7 şi 8 ale Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 17/2024 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea agenţiilor pentru întreprinderi mici şi mijlocii şi turism, precum şi ale prevederilor art. 2 alin. (1) lit. i) Hotărârea Guvernului nr. 864/2023 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Economiei, Antreprenoriatului şi Turismului, cu modificările şi completările ulterioare.

     Prin prezenta procedură se instituie o schemă de ajutor de minimis. Acordarea ajutoarelor de minimis în cadrul Programului se va face numai cu respectarea criteriilor privind ajutorul de minimis prevăzute de Regulamentul E nr. 2023/2831 privind aplicarea art.107 şi 108 din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene ajutoarelor de minimis. Obiectivul principal al schemei de minimis îl constituie stimularea şi sprijinirea înfiinţării şi dezvoltării IMM - urilor înfiinţate şi conduse de către femei, îmbunătăţirea performanţelor economice ale acestora, realizarea unei creşteri economice inteligente, sustenabile şi incluzive, bazate pe digitalizare, dezvoltare durabilă, inovare şi pregătire antreprenorială, în contextul problemelor legate de menţinerea echilibrului dintre obligaţiile familiale şi cele profesionale şi ale prejudecăţilor existente încă la nivel local.

     Înscrierea în Program şi completarea formularului electronic de înscriere (anexa 1 la procedură) în vederea obţinerii finanţării se fac on-line în aplicaţia informatică de înscriere şi gestiune a schemei de ajutor disponibilă la adresa https://minimis.imm.gov.ro.

     Aplicanţii au obligaţia de a urmări permanent contul creat în aplicaţia informatică, adresa de email, precum şi informaţiile referitoare la măsura de sprijin postate pe site-ul ministerului pe toată perioada de implementare (înscriere, verificare, clarificări, semnare acord de finanţare, depunere documente decont, încărcare documente cheltuieli, efectuare plăţi, monitorizare, raportare, etc.).

     Toată corespondenţa şi transmiterea de anunţuri/clarificări/notificări oficiale ce ţin de implementarea Programului vor avea loc electronic prin intermediul aplicaţiei informatice de înscriere şi gestiune a schemei de ajutor, drept pentru care aplicanţii au obligaţia de a verifica permanent contul din aplicaţia informatică pentru a se asigura de respectarea termenelor procedurale de răspuns.

     Înscrierile în cadrul măsurii se vor realiza prin intermediul adresei de email, autentificarea realizându-se prin linkul transmis automat la această adresă. Înscrierea va fi activă pe site-ul https://minimis.imm.gov.ro Data de la care este activă înscrierea în cadrul Programului se comunică pe site-ul instituţiei înainte de data începerii procesului de înregistrare propriu-zis.

     Aplicaţia electronică de înscriere va fi deschisă 45 de zile lucrătoare, începând cu ora 10:00 a primei zile de înscriere şi până la ora 20:00 a ultimei zile de înscriere, cu posibilitatea de prelungire a termenului până la epuizarea bugetului. După completarea profilului în aplicaţia informatică, aplicanţii vor avea acces la aceasta pe toată perioada de implementare a Programului, vor putea accesa documentaţia transmisă şi vor avea posibilitatea accesării acordului de finanţare şi încărcării a acordului semnat, descărcării şi încărcării de documente diverse, clarificări, documente aferente plăţilor sau monitorizării, etc. în mod electronic.

     În momentul transmiterii formularului de înscriere, aplicaţia electronică va genera automat solicitantului un mesaj de confirmare a efectuării înregistrării, mesaj care se va regăsi în contul aferent aplicaţiei informatice. După completarea şi trimiterea on-line a formularului de înscriere nu se mai pot face completări/modificări asupra acestuia. Admiterea la finanţare se va face în ordinea descrescătoare a punctajului obţinut la evaluarea formularelor de înscriere, la punctaje egale departajarea făcându-se în funcţie de criteriile enumerate în anexa 1 la procedură.

     Calcularea punctajului se face transparent, pe măsură ce este completat formularul conform Anexei 1 la procedura Programului. Î n maximum 3 zile lucrătoare de la expirarea termenului prevăzut la art. 5.2 alin (3) din procedură şi în conformitate cu punctajul obţinut, aplicaţia electronică va genera un număr de identificare pentru fiecare proiect în Registrul Unic Electronic, denumit număr RUE, iar ministerul va posta pe site listele aplicanţilor înscrişi în ordinea numerelor RUE.

     Punctajul minim pentru a fi acceptat de principiu în vederea verificării administrative şi a eligibilităţii este de 50 de puncte din maximum 100 de puncte posibile. Solicitanţii nu vor avea posibilitatea înscrierii unei societăţi de 2 ori în cadrul aceleiaşi sesiuni de înscriere.

     Aplicaţia de înscriere va solicita încărcarea de documente semnate electronic de către reprezentantul legal sau împuternicit, drept pentru care, pentru accesarea Programului, deţinerea unei semnături electronice este obligatorie, iar achiziţia acesteia este cheltuială eligibilă în cadrul Programului atât înainte, cât şi după semnarea acordului de finanţare. Documentele ilizibile, incomplete sau neîncărcate în aplicaţie pot fi solicitate prin clarificări. Netransmiterea tuturor documentelor solicitate prin clarificări în cadrul aplicaţiei informatice, atrage după sine decăderea solicitantului din dreptul de a beneficia de prevederile Programului.

Textul complet al Procedurii de implementare a Programului naţional multianual pentru dezvoltarea culturii antreprenoriale în rândul femeilor manager din sectorul IMM, disponibil AICI