Procedura de distribuţie aleatorie a elevilor în formaţiunile de studiu în cadrul unităţilor de învăţământ preuniversitar cu nivel primar


View access
Public
Alias
procedura-de-distributie-aleatorie-a-elevilor-in-formatiunile-de-studiu-in-cadrul-unitatilor-de-invatamant-preuniversitar-cu-nivel-primar
Captcha
captcha
Category (main)
Created by alias
Disable comments
disable_comments
Displaying parameters
display_params
ID
1066
Version information
item_screen
JImages
jimages
JUrls
jurls
Language
All
Language associations
lang_assocs
Layout parameters
layout_params
Layout selection
layout_selection
META data
{"robots":null,"xreference":"","author":"","rights":""}
Notify owner
notify_owner
Notify subscibers
notify_subscribers
Permissions
perms
Publish down (date)
0000-00-00 00:00:00
Publish up (date)
2024-03-18 10:54:50
SEO configuration
seoconf
Timezone info
timezone_info
Versions
versions
Publish changes
vstate

     Marți, 12 martie 2024, în Monitorul Oficial nr. 204, a fost publicat Ordinul nr. 3.945 din 1 martie 2024 privind aprobarea Procedurii de distribuţie aleatorie a antepreşcolarilor/preşcolarilor/elevilor în formaţiunile de studiu. Procedura menționată reglementează modalitatea de constituire a formaţiunilor de studiu în învăţământul preuniversitar, prin distribuirea aleatorie a antepreşcolarilor/ preşcolarilor/elevilor, cu respectarea principiului nediscriminării, al asigurării echităţii şi egalităţii de şanse, al transparenţei, al incluziunii, al centrării educaţiei pe beneficiarii primari ai acesteia, al accesibilităţii şi disponibilităţii, al interesului superior al copilului/elevului.

     Unităţile de învăţământ preuniversitar au obligaţia să distribuie în mod echitabil, în formaţiuni de studiu, şi următoarele categorii de antepreşcolari/preşcolari/elevi: copiii cu cerinţe educaţionale speciale, cei care repetă anul şcolar, cei care nu au parcurs ciclul preşcolar sau l-au parcurs incomplet, cei a căror limbă maternă diferă de limba de predare, cei transferaţi dintr-o altă ţară/unitate de învăţământ/clasă, precum şi pe cei admişi pe locurile distinct alocate candidaţilor cu cerinţe educaţionale speciale sau pe locurile speciale pentru romi.

     Dispoziţiile prezentei proceduri se aplică în unităţile de învăţământ cu grupe de nivel antepreşcolar şi/sau preşcolar, precum şi în cele cu clase de învăţământ primar, gimnazial şi liceal în care se constituie cel puţin două formaţiuni de studiu la grupele/clasele de început de nivel: grupa mică, clasa pregătitoare, clasa a V-a, clasa a IX-a din acelaşi domeniu/cu aceeaşi specializare.

     Unitatea de învăţământ elaborează propria procedură privind repartizarea antepreşcolarilor/preşcolarilor/ elevilor înscrişi în grupele/clasele de început de nivel: grupa mică, clasa pregătitoare, clasa a V-a, clasa a IX-a, cu respectarea prevederilor prezentei proceduri, şi o afişează pe pagina de internet proprie sau la avizierul unităţii de învăţământ.

     Consiliul de administraţie al unităţii de învăţământ aprobă o procedură internă pentru repartizarea aleatorie a cadrelor didactice care preiau antepreşcolarii din grupa mică în educaţia timpurie, elevii din clasa pregătitoare în învăţământul primar, elevii din clasa a V-a în învăţământul gimnazial, elevii din clasa a IX-a în învăţământul liceal în anul şcolar respectiv, cu respectarea prevederilor legale şi cu asigurarea principiilor transparenţei, nondiscriminării şi desegregării şcolare.

     Constituirea formaţiunilor de elevi în clasa pregătitoare se realizează după finalizarea procesului de înscriere. Consiliul de administraţie al unităţii de învăţământ optează pentru una dintre variantele de distribuire aleatorie a formaţiunilor de studiu în clasa pregătitoare, după cum urmează:

  1. în ordine alfabetică;
  2. prin tragere la sorţi.

     Comisia de înscriere şi distribuire aleatorie a elevilor din unitatea de învăţământ, pe baza listei finale a elevilor înscrişi în clasa pregătitoare, generată din Sistemul informatic integrat al învăţământului din România (SIIIR), grupează elevii după cum urmează:

 

Lista 1

Lista 2

a) Fete

vârsta de 6 ani împliniţi până la data de 31 august a anului şcolar în curs inclusiv

vârsta de 6 ani împliniţi până la data de 31 decembrie a anului şcolar în curs inclusiv

b) Băieţi

vârsta de 6 ani împliniţi până la data de 31 august a anului şcolar în curs inclusiv

vârsta de 6 ani împliniţi până la data de 31 decembrie a anului şcolar în curs inclusiv

c) Elevii a căror limbă maternă diferă de limba de predare

vârsta de 6 ani împliniţi până la data de 31 august a anului şcolar în curs inclusiv

vârsta de 6 ani împliniţi până la data de 31 decembrie a anului şcolar în curs inclusiv

d) Elevii care nu au parcurs ciclul preşcolar sau l-au parcurs incomplet, elevii care repetă anul şcolar sau s-au retras din motive medicale

vârsta de 6 ani împliniţi până la data de 31 august a anului şcolar în curs inclusiv

vârsta de 6 ani împliniţi până la data de 31 decembrie a anului şcolar în curs inclusiv

     Pentru constituirea formaţiunilor de studiu în ordine alfabetică se ordonează alfabetic elevii din lista finală, grupaţi pe categorii, şi se distribuie alternativ, astfel: primul elev din lista 1, respectiv primul elev din lista 2, fete, respectiv băieţi, la clasa pregătitoare A, al doilea elev din lista 1, respectiv din lista 2, fete, respectiv băieţi, la clasa pregătitoare B, şi aşa mai departe, utilizându-se, pe rând, fiecare listă cu elevii dispuşi alfabetic. În situaţia în care constituirea formaţiunilor de studiu se face în ordine alfabetică, elevii a căror limbă maternă diferă de limba de predare şi elevii care nu au parcurs ciclul preşcolar sau l-au parcurs incomplet, precum şi elevii care repetă anul şcolar sau cei care s-au retras din motive medicale se distribuie alternativ.

     Pentru constituirea formaţiunilor de studiu prin tragere la sorţi se extrag, pe rând, elevii din lista finală, grupaţi pe categorii, şi se distribuie alternativ, astfel: numele primului elev se extrage din lista 1 pentru clasa pregătitoare A, numele celui de-al doilea elev din lista 1 pentru clasa pregătitoare B, până la repartizarea pe clase a elevilor de pe lista 1. În aceeaşi manieră se repartizează elevii de pe lista 2. Extragerea se va face alternativ, fete, băieţi, elevi a căror limbă maternă diferă de limba de predare, elevi care nu au parcurs ciclul preşcolar sau l-au parcurs incomplet, elevi care repetă anul şcolar sau cei care s-au retras din motive medicale până la finalizarea constituirii formaţiunilor de studiu.

     Copiii cu cerinţe educaţionale speciale sunt repartizaţi echitabil, la nivelul tuturor claselor, în funcţie de tipul de tulburare/afecţiune/dizabilitate/dificultate de învăţare, fără să se aplice procedurile menţionate la art. 12 din procedură. Totodată, în cazul gemenilor/tripleţilor, părintele sau reprezentantul legal depune/transmite o declaraţie la unitatea de învăţământ prin care precizează dacă doreşte repartizarea fraţilor în aceeaşi clasă sau în clase diferite. În situaţia în care părintele sau reprezentantul legal doreşte înscrierea fraţilor în aceeaşi clasă, aceştia sunt repartizaţi în clasa în care a fost distribuit primul dintre fraţi.

     Reglementările din sfera procedurilor de distribuție aleatorie a elevilor în formaţiunile de studiu în cadrul unităţilor de învăţământ antepreșcolar/preșcolar, gimnazial și liceal, disponibile AICI