Noua procedură de înregistrare a contractelor de fiducie – publicată în Monitorul Oficial !


     Agenția Națională de Administrare fiscală a emis și publicat în Monitorul Oficial nr. 779 din 12 august 2021, Ordinul nr. 1.193 din 27 iulie 2021 pentru aprobarea Procedurii de înregistrare a contractelor de fiducie sau ale construcţiilor juridice similare fiduciei, de organizare şi funcţionare a Registrului central al fiduciilor şi al construcţiilor juridice similare fiduciilor, pentru aprobarea Procedurii privind accesul la Registrul central al fiduciilor şi al construcţiilor juridice similare fiduciilor, precum şi pentru aprobarea modelului şi conţinutului unor formulare. Actul își produce efectele odată cu ziua publicării în Monitorul Oficial, în speță 12.08.2021.

     Potrivit art. 773 din Codul civil, fiducia este operaţiunea juridică prin care unul sau mai mulţi constituitori transferă drepturi reale, drepturi de creanţă, garanţii ori alte drepturi patrimoniale sau un ansamblu de asemenea drepturi, prezente ori viitoare, către unul sau mai mulţi fiduciari care le exercită cu un scop determinat, în folosul unuia sau mai multor beneficiari. Aceste drepturi alcătuiesc o masă patrimonială autonomă, distinctă de celelalte drepturi şi obligaţii din patrimoniile fiduciarilor.

     Procedura de înregistrare a contractelor de fiducie sau ale construcţiilor juridice similare fiduciei, de organizare şi funcţionare a Registrului central al fiduciilor şi al construcţiilor juridice similare fiduciilor se aplică persoanelor care deţin calitatea de fiduciar şi au obligaţia de a înregistra contractele de fiducie şi modificările acestora la organul fiscal competent, precum şi persoanelor care deţin o poziţie echivalentă într-o construcţie juridică similară fiduciei. Organul fiscal competent este organul fiscal în a cărui evidenţă fiscală este înregistrat ca plătitor de impozite, taxe şi contribuţii fiduciarul desemnat sau persoana desemnată care deţine o poziţie echivalentă într-o construcţie juridică similară fiduciei.

     Pentru înregistrarea contractului de fiducie, fiduciarul depune în termen de o lună de la data încheierii contractului de fiducie „Declaraţia de înregistrare a contractelor de fiducie sau a construcţiilor juridice similare fiduciei“, prevăzută în anexa nr. 3 la ordin, denumită în continuare declaraţie, însoţită de o copie a contractului de fiducie. Conformitatea cu originalul a copiei se efectuează de către fiduciar prin înscrierea menţiunii „conform cu originalul“ şi prin semnătura acestuia.

     Declaraţia, însoţită de copia contractului de fiducie, se depune prin intermediul serviciului Spaţiul Privat Virtual (SPV). Menţiunile privind modificarea sau încetarea contractului de fiducie se declară prin completarea şi depunerea declaraţiei, având bifată în formular căsuţa „Modificare“ sau „Încetare“, după caz, însoţită de documentele justificative.

     Data înregistrării la organul fiscal, potrivit art. 780 din Legea nr. 287/2009 privind Codul civil, republicată, cu modificările ulterioare, a declaraţiei de înregistrare a contractului de fiducie, a modificărilor ulterioare sau a încetării acestuia este data înregistrării declaraţiei pe portal, astfel cum rezultă din mesajul electronic transmis de sistemul de tranzacţionare a informaţiilor, cu condiţia validării conţinutului declaraţiei.

     După efectuarea înregistrării în Registrul central al fiduciilor şi al construcţiilor juridice similare fiduciilor, compartimentul de specialitate notifică, prin intermediul SPV, fiduciarul desemnat sau persoana desemnată care deţine o poziţie echivalentă într-o construcţie juridică similară fiduciei, cu privire la data înregistrării contractului. Data înregistrării contractului de fiducie sau al construcţiei juridice similare fiduciei, a modificărilor ulterioare sau a încetării acestuia este data înscrierii acestuia în registru. Totodată, dovada înregistrării la organul fiscal competent a contractului de fiducie sau al construcţiei juridice similare fiduciei, a modificărilor ulterioare sau a încetării acestuia este declaraţia, însoţită de notificarea prin care organul fiscal notifică data înregistrării în registru.

     În materia solicitării şi eliberării certificatului prevăzut la art. 19 alin. (5^2) din Legea nr. 129/2019, legiutorul face o serie de precizări. Astfel, în cazul în care fiduciarii sau persoanele care deţin poziţii echivalente într-o construcţie juridică similară fiduciei sunt stabilite sau îşi au reşedinţa în state membre diferite sau în cazul în care fiduciarul sau persoana care deţine o poziţie echivalentă în construcţia juridică similară fiduciei se angajează în relaţii de afaceri multiple în numele fiduciei sau al construcţiei juridice similare fiduciei în diferite state membre, organul fiscal eliberează, la cerere, formularul „Certificat de dovadă a înregistrării contractului de fiducie sau al construcţiei juridice similare fiduciei în Registrul central al fiduciilor şi al construcţiilor juridice similare fiduciilor“, prevăzut în anexa nr. 5 la ordin. Cererea pentru eliberarea certificatului de dovadă se depune, prin intermediul serviciului „Spaţiul privat virtual“, de către fiduciarul/persoana care deţine o poziţie echivalentă într-o construcţie echivalentă similară fiduciei, care a înregistrat contractul de fiducie/contractul construcţiei juridice similare fiduciei. Modelul şi conţinutul cererii sunt prevăzute în anexa nr. 4 la ordin.

      Detalii suplimentare, referitoare la accesul la Registrul central al fiduciilor şi al construcţiilor juridice similare fiduciilor, disponibile în anexa nr. 2 la Ordinul nr. 1.193/2021 - AICI