Activitatea de evaluare a activităţii profesionale a procurorilor


View access
Public
Alias
activitatea-de-evaluare-a-activitatii-profesionale-a-procurorilor
Captcha
captcha
Category (main)
Created by alias
Disable comments
disable_comments
Displaying parameters
display_params
ID
1265
Version information
item_screen
JImages
jimages
JUrls
jurls
Language
All
Language associations
lang_assocs
Layout parameters
layout_params
Layout selection
layout_selection
META data
{"robots":null,"xreference":"","author":"","rights":""}
Notify owner
notify_owner
Notify subscibers
notify_subscribers
Permissions
perms
Publish down (date)
0000-00-00 00:00:00
Publish up (date)
2025-01-13 12:27:00
SEO configuration
seoconf
Timezone info
timezone_info
Versions
versions
Publish changes
vstate

     Consiliul Superior al Magistraturii – Secția pentru procurori a emis Hotărârea nr. 1.674 din 10 decembrie 2024 pentru aprobarea Regulamentului privind evaluarea activităţii profesionale a procurorilor. Actul normativ se regăsește în Monitorul Oficial al României nr. 9 din 9 ianuarie 2025. Evaluarea activității profesionale a procurorilor are ca obiectiv stabilirea nivelului de competență profesională al acestora și vizează îmbunătățirea performanțelor profesionale, creșterea eficienței activității parchetelor și a încrederii publice în autoritatea judecătorească, menținerea și consolidarea calității sistemului judiciar.

     Procesul de evaluare a procurorilor implică parcurgerea următoarelor etape: observarea activităților profesionale cu caracter public desfășurate de procurorul evaluat, analiza documentelor care conțin rezultate ale activității profesionale a procurorului evaluat și acordarea calificativului. Procesul de evaluare a procurorilor poate cuprinde și un interviu de evaluare, precum și stabilirea de comun acord a unui plan individual de dezvoltare profesională.

     Activitatea de evaluare a activității profesionale a procurorilor se desfășoară pe parcursul întregii perioade evaluate. Astfel, comisia de evaluare, prin secretariatul acesteia, întocmește un dosar de evaluare pentru fiecare procuror, dosar care va cuprinde datele statistice cu privire la volumul de activitate și la indicatorii de eficiență, depuse anual, raportul de evaluare, observațiile și obiecțiunile celui evaluat, precum și orice alte acte, date sau informații pe baza cărora se realizează evaluarea. Dacă este cazul, la dosarul de evaluare se depune și planul individual de dezvoltare profesională.

     Procurorii au acces oricând la propriul dosar de evaluare.

     În procedura de evaluare comisiile pot consulta și, după caz, pot solicita orice evidență sau document al parchetelor, inclusiv actele de control. Pentru evaluarea calității activității profesionale, procurorul evaluat selectează, pentru fiecare an de activitate, un număr de cel puțin 5 lucrări cu obiect diferit, cu un grad de complexitate cel puțin mediu, pe care le consideră relevante pentru activitatea desfășurată. Comisia de evaluare selectează, pentru fiecare an de activitate, în sistem computerizat, cel puțin 5 lucrări relevante pentru activitatea profesională desfășurată de procuror.

     Pentru evaluarea indicatorilor privind activitatea desfășurată de procurorii care ocupă funcții de conducere, procurorul evaluat va depune la dosarul de evaluare un număr minim de 5 acte relevante pentru activitatea sa managerială, comisia de evaluare putând avea în vedere, dacă apreciază necesar, și un număr de cel puțin 5 alte acte relevante din perspectiva modului de îndeplinire a atribuțiilor manageriale.

     Lucrările se depun, anual, la dosarul de evaluare în format electronic. Alte acte întocmite de procuror, considerate de acesta și de membrii comisiei relevante sub aspectul calității activității, se atașează la raportul de evaluare, în copie sau în format electronic, ori sunt indicate prin menționarea numărului lucrării. În cadrul procesului de evaluare a conduitei în timpul ședințelor de judecată, cel puțin un membru al comisiei de evaluare asistă la cel puțin o ședință de judecată la care participă procurorul evaluat și întocmește un proces-verbal în care se menționează abilitățile de comunicare clară și logică și profesionalismul interacțiunii sociale. Membrii comisiei de evaluare pot asculta înregistrările ședințelor de judecată la care a participat procurorul evaluat.

     În vederea aprecierii criteriului privind calitatea activității, la dosarul de evaluare a procurorului se depune anual o fișă conținând datele statistice relevante, așa cum rezultă acestea din analizele și informările întocmite conform regulamentelor interne și ordinelor procurorului general, completată de grefierul-șef, prim-grefierul sau, după caz, grefierul-șef secție.

     În cursul perioadei supuse evaluării, comisia de evaluare, dacă apreciază necesar, pentru înlăturarea unor deficiențe constatate în activitatea desfășurată, poate formula recomandări procurorului evaluat în vederea îmbunătățirii activității, întocmind în acest sens un proces-verbal. Acesta se aduce la cunoștința procurorului evaluat, sub semnătură, acesta putând formula observații cu privire la aspectele constatate.

     Autoevaluarea reprezintă procesul prin care procurorul formulează propriile aprecieri cu privire la activitatea desfășurată în perioada supusă evaluării, acordând punctaje motivate la fiecare indicator, aceasta având rolul de a permite procurorului să aibă o poziție cu privire la activitatea sa, inclusiv din perspectiva nevoilor de pregătire profesională

     Comisia de evaluare întocmește un proiect de raport, separat pentru fiecare procuror, pe baza actelor dosarului de evaluare, care cuprinde descrierea activităților desfășurate de comisia de evaluare, fișa de evaluare, precum și eventualele recomandări făcute procurorului evaluat. Modelul raportului de evaluare este prezentat în anexa nr. 4 la regulament, iar modelele fișelor de evaluare corespunzătoare sunt prezentate în anexele nr. 4A – 4C la regulament. Fișa de evaluare cuprinde motivarea punctajelor acordate doar în situația în care procurorul evaluat este depunctat, motivarea limitându-se la indicatorul respectiv.

     Prin proiectul de raport se propune acordarea unuia dintre următoarele calificative: "Foarte bine", "Bine", "Satisfăcător" sau "Nesatisfăcător". În situația în care procurorul este evaluat atât pentru funcția de execuție, cât și pentru funcția de conducere, prin proiectul de raport de evaluare se propune acordarea unui singur calificativ. Proiectul de raport se comunică procurorului evaluat în plic închis, acesta având dreptul de a formula observații și obiecții în termen de 15 zile de la comunicare. Observațiile și obiecțiile se depun în scris la comisia de evaluare care se pronunță asupra acestora în termen de cel mult 15 zile.

     După comunicarea proiectului de raport prevăzut la art. 28 alin. (1) din regulament, procurorul evaluat poate susține un interviu în fața comisiei de evaluare, atât cu privire la aspectele care nu au putut fi clarificate ca urmare a culegerii datelor și informațiilor necesare evaluării, cât și cu privire la aspectele în legătură cu care procurorul a formulat observații și obiecții.

     După susținerea interviului, dacă acesta a avut loc, comisia de evaluare analizează eventualele observații și obiecții formulate de procurorul evaluat și celelalte aspecte rezultate din susținerea interviului și întocmește raportul de evaluare final, care are conținutul prevăzut la art. 28 alin. (1) din regulament și prin care se acordă unul din calificativele prevăzute la art. 28 alin. (2) din același act.

     Pentru fiecare dintre criteriile privind eficiența activității, calitatea activității și integritatea se acordă un punctaj de cel mult 30 de puncte, iar pentru criteriul privind obligația de formare profesională continuă și absolvirea unor cursuri de specializare punctajul maxim este de 10 puncte. Dacă pentru un criteriu există mai mulți indicatori, punctajul se distribuie în mod egal între aceștia. În situația în care activitatea desfășurată de procurorul evaluat nu privește unul sau mai mulți indicatori, punctajul aferent se distribuie celorlalți indicatori.

     Calificativul se acordă în funcție de punctajul final, astfel:

  1. de la 90 de puncte (inclusiv) la 100 de puncte - calificativul "Foarte bine";
  2. de la 70 de puncte (inclusiv) la 90 de puncte - calificativul "Bine";
  3. de la 50 de puncte (inclusiv) la 70 de puncte - calificativul "Satisfăcător”
  4. sub 50 de puncte - calificativul "Nesatisfăcător".

Dispoziții privind consecințele în cazul absenţei nejustificate la examen, disponibile în textul integral al Regulamentului privind evaluarea activităţii profesionale a procurorilor, aprobat prin Hotărârea nr. 1.674/2024, disponibile AICI