Cazuri speciale de asistență judiciară internațională


     Legea nr. 156 din 16 octombrie 2025 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 319/2024 privind stabilirea unor măsuri pentru punerea în aplicare a Convenţiei privind combaterea coruperii funcţionarilor publici străini în cadrul operaţiunilor economice internaţionale, adoptată la Paris la 21 noiembrie 1997, precum şi pentru completarea Legii nr. 302/2004 privind cooperarea judiciară internaţională în materie penală(republicată în Monitorul Oficial nr. 411 din 27 mai 2019), a fost publicată în Monitorul Oficial nr. 959 din 16 octombrie 2025.  

     Actul normativ reglementează extinderea cadrului de cooperare între autoritățile judiciare române și cele străine, prin introducerea unor dispoziții referitoare la cazurile speciale de acordare a asistenței judiciare internaționale.

     Cooperarea judiciară internațională în materie penală se întemeiază pe Legea nr. 302/2004, republicată, precum și pe tratatele, convențiile și acordurile internaționale la care România este parte. În acest fel, prin Legea nr. 156/2025, legiuitorul a introdus în textul Legii privind cooperarea judiciară internaţională în materie penală art. 243¹, care prevede expres posibilitatea acordării asistenței judiciare în cazurile de corupere a funcționarilor publici străini în operațiuni economice internaționale. Această completare pune în aplicare obligațiile asumate de România prin Convenția privind combaterea coruperii funcționarilor publici străini în tranzacțiile comerciale internaționale, adoptată la Paris la 21 noiembrie 1997 și ratificată prin Legea nr. 202/2023.

     Conform noilor dispoziții, asistența judiciară internațională poate fi acordată sub mai multe forme, în funcție de natura cauzei și de solicitarea autorității străine:

  • comisii rogatorii internaționale pentru administrarea probelor;
  • audierea persoanelor prin videoconferință;
  • notificarea actelor de procedură și comunicarea hotărârilor;
  • transmiterea cazierului judiciar și a informațiilor privind antecedentele penale;
  • predarea de obiecte, documente sau mijloace materiale de probă;
  • transferul temporar al persoanelor urmărite;
  • asistență pentru aplicarea măsurilor de confiscare sau recuperarea produsului infracțiunii.

     Cererile pot fi formulate atât de autoritățile judiciare române, cât și de autoritățile statelor străine, pe baza principiului reciprocității și a dispozițiilor tratatelor internaționale aplicabile. Cererile de asistență se transmit prin intermediul Ministerului Justiției, care are calitatea de autoritate centrală pentru cooperarea judiciară internațională, conform art. 13 din Legea nr. 302/2004.
     În cazurile de urgență, transmiterea se poate face direct între Ministerele Publice sau prin intermediul Eurojust, cu notificarea ulterioară a autorității centrale. Cererea trebuie să cuprindă elementele prevăzute de art. 244 alin. (1): datele de identificare ale persoanei vizate, descrierea faptelor, textul de lege aplicabil și scopul solicitării. Executarea cererii se face potrivit legii române, dacă tratatul internațional nu prevede altfel.

     Articolul 243¹ alin. (2) din lege stabilește că, în cazurile referitoare la faptele de corupție transnațională, asistența judiciară poate privy localizarea și identificarea persoanelor și bunurilor, efectuarea perchezițiilor, ridicărilor de înscrisuri și sechestrului, audierea martorilor și a experților, efectuarea de expertize și cercetări la fața locului, precum și transmiterea probelor materiale și a dosarelor cauzei. De asemenea, autoritățile judiciare române pot transmite informații din oficiu către statele partenere, atunci când acestea pot fi utile inițierii sau derulării unei proceduri penale.

     Probele obținute prin intermediul unei cereri de asistență judiciară pot fi utilizate în cadrul procesului penal intern, cu condiția respectării principiilor de legalitate, loialitate și respect al drepturilor fundamentale.
Autoritățile judiciare române pot refuza executarea unei cereri atunci când aceasta ar contraveni ordinii publice române sau ar afecta suveranitatea ori securitatea națională.

     Legea nr. 156/2025 a completat art. 23 din Legea nr. 302/2004, introducând alineatul (1¹), potrivit căruia, în cazul cererilor de extrădare formulate în temeiul convențiilor privind faptele de corupție transnațională, autoritățile române pot dispune sesizarea din oficiu a organelor judiciare competente pentru efectuarea urmăririi penale, judecarea cauzei sau recunoașterea hotărârii străine.

     În concluzie, modificările aduse prin Legea nr. 156/2025 întăresc cooperarea judiciară internațională în domeniul penal, prin reglementarea expresă a cazurilor de corupție transnațională și prin definirea clară a competențelor autorităților implicate.
Noul art. 243¹ din Legea nr. 302/2004 creează un mecanism procedural complet pentru transmiterea și executarea cererilor de asistență, compatibil cu angajamentele asumate de România prin convențiile internaționale la care este parte.

Intră AICI pentru a consulta forma consolidată a Legii nr. 319/2024 privind stabilirea unor măsuri pentru punerea în aplicare a Convenţiei privind combaterea coruperii funcţionarilor publici străini în cadrul operaţiunilor economice internaţionale, adoptată la Paris la 21 noiembrie 1997