Achiziții strategice în domeniul apărării: Mecanismele colaborării MApN–NAMSA, dezvăluite oficial


     Pe 21 iulie 2025, Ministerul Apărării Naționale (MApN) a făcut un pas semnificativ către transparență instituțională, prin publicarea în Monitorul Oficial nr. 680, a Ordinului nr. M.91 din 29 iulie 2010 pentru aprobarea "Metodologiei privind derularea de către Ministerul Apărării Naţionale a achiziţiilor de produse, lucrări şi servicii prin Agenţia NATO pentru Aprovizionare şi Mentenanţă", act normativ care până recent purta marcajul „secret de serviciu”. Această schimbare este consfințită prin Ordinul nr. M.119 din 11 iulie 2025 privind declasificarea şi publicarea în Monitorul Oficial al României, Partea I, a unui ordin al ministrului apărării naţionale emis în anul 2010. Actul declasifică oficial conținutul și permite, pentru prima dată, accesul public la metodologia prin care România colaborează cu Agenția NATO pentru Aprovizionare și Mentenanță (NAMSA).

     Prezenta inițiativă contribuie la consolidarea cadrului normativ aplicabil achizițiilor realizate de Ministerul Apărării Naționale în cooperare cu structurile NATO, prin detalierea etapelor procedurale, a competențelor decizionale, a responsabilităților instituționale și a modalităților de interacțiune cu entitățile aliate competente.

     NAMSA, devenită ulterior parte a NATO Support and Procurement Agency (NSPA), este organismul tehnic și executiv care sprijină Alianța în derularea achizițiilor de echipamente, mentenanță și servicii logistice. Pentru România, colaborarea cu NAMSA înseamnă: interoperabilitate cu structurile militare NATO, acces la lanțuri logistice și tehnologii standardizate, dar mai ales eficiență în derularea achizițiilor militare, mai ales în cazuri de urgență sau operațiuni comune.

     Metodologia privind derularea de către Ministerul Apărării Naţionale a achiziţiilor de produse, lucrări şi servicii prin Agenţia NATO pentru Aprovizionare şi Mentenanţă definește responsabilitățile interne ale MApN în relația cu NAMSA. Așadar, Direcția logistică din Statul Major General este punctul central de coordonare. Ofițerul de legătură între MApN și NAMSA sprijină toate etapele procesului, de la cerere până la clarificări tehnice, iar structurile beneficiare și autoritățile contractante delegate întocmesc documentația justificativă și inițiază procedura de achiziție.

     Documentul prevede două forme de derulare:

  1. planificată, prin includerea în Programul Anual de Achiziții Publice (PAAP);
  2. neplanificată, în situații de urgență, cu actualizarea PAAP ulterior.

     Ambele forme presupun o comunicare formală către NAMSA, care include: descrierea produselor/serviciilor, cantități, termene, valoare estimată, condiții de livrare și documente standard.

     Prin intermediul actului desecretizat, se stabilește o succesiune clară de pași, în funcție de tipul achiziției, după cum urmează:

  • centralizarea propunerilor la nivelul directorilor de programe majore;
  • înaintarea către autoritățile contractante delegate;
  • transmiterea datelor către NAMSA;
  • asigurarea recepției și plata doar după livrare (cu posibilitatea de plăți pe faze de execuție).

     În materia respectării legislației românești și a standardelor NATO, pentru achizițiile de valoare mare care impun aplicarea operațiunilor compensatorii (offset), metodologia solicită includerea expresă a obligațiilor privind respectarea legislației române. Acest aspect consolidează controlul statului asupra tranzacțiilor strategice.

     Publicarea acestui ordin în Monitorul Oficial, după mai bine de 15 ani de la emiterea sa, reprezintă o mutare strategică pe mai multe planuri:

  • consolidarea transparenței în cheltuirea fondurilor publice în domeniul apărării;
  • clarificarea normativă pentru toți actorii implicați în procedurile de achiziții prin NATO;
  • deschiderea dialogului cu sectorul privat, în special pentru operatorii interesați să participe la contracte în colaborare cu NAMSA;
  • adaptarea la noile exigențe ale dreptului administrativ european, unde principiul transparenței este central în materia achizițiilor publice.

     Într-o perioadă marcată de presiuni de securitate regională și internațională, România face un pas vizibil către consolidarea guvernanței deschise în domeniul apărării. Declasificarea și publicarea metodologiei de achiziții prin NAMSA indică nu doar o adaptare legislativă, ci și o asumare de responsabilitate în fața opiniei publice și a partenerilor euroatlantici.

Informaţiile secret de serviciu cuprinse în Ordinul ministrului apărării naţionale nr. M.91 din 29 iulie 2010, disponibile AICI