IGSU și supravegherea pieței echipamentelor fixe de protecție împotriva incendiilor


     Inspectoratul General pentru Situații de Urgență a emis Ordinul nr. 21 din 19 iunie 2025 pentru aprobarea Procedurii privind controlul de supraveghere a pieţei produselor pentru construcţii din categoria echipamentelor fixe de luptă împotriva incendiilor, publicat în Monitorul Oficial nr. 640 din 8 iulie 2025. Actul legislativ își produce efectele începând cu 6 septembrie 2025.

     Procedura privind controlul de supraveghere a pieţei produselor pentru construcţii din categoria echipamentelor fixe de luptă împotriva incendiilor stabileşte modul de realizare de către Inspectoratul General pentru Situaţii de Urgenţă şi inspectoratele pentru situaţii de urgenţă judeţene şi Bucureşti-Ilfov a activităţii de supraveghere a pieţei produselor pentru construcţii din categoria echipamentelor fixe de luptă împotriva incendiilor - echipamente fixe pentru alarmă/detectare a incendiului, pentru stingerea incendiului şi pentru controlul focului şi fumului.

     În ceea ce privește desfăşurarea activităţii de supraveghere a pieţei, Inspectoratul general şi inspectoratele îşi exercită competenţele şi îşi îndeplinesc atribuţiile în mod independent, obiectiv, imparţial şi nepărtinitor. Controalele se planifică şi se execută în baza strategiei naţionale de supraveghere a pieţei, elaborată de biroul unic de legătură din cadrul Ministerului Economiei, Digitalizării, Antreprenoriatului şi Turismului, a concepţiei generale şi ordinului director, ca urmare a solicitărilor primite din partea autorităţilor vamale, a evaluărilor demarate din propria iniţiativă, a informărilor primite din partea inspectoratului general sau a altor inspectorate, precum şi ca urmare a sesizărilor şi reclamaţiilor.

     Controalele se execută de către echipe de control, formate din cel puţin doi ofiţeri din cadrul inspectoratului general şi/sau inspectoratelor, denumite în continuare personal cu atribuţii, desemnate prin ordinul de zi pe unitate.

     Următoarele fapte constituie suspiciuni de neconformitate:

  1. aplicarea incorectă sau lipsa marcajelor specifice produsului sau a marcajului CE;
  2. lipsa documentelor de conformitate ce atestă respectarea condiţiilor privind comercializarea produselor pentru construcţii sau faptul că acestea nu sunt completate corect şi complet;
  3. marcajele aplicate pe produs nu sunt în corelare cu documentele de conformitate puse la dispoziţie.

     Produsele identificate pe timpul controalelor de prevenire pentru care există suspiciuni de neconformitate se menţionează în documentul de control întocmit. Acesta va sta la baza demarării măsurilor în sensul prezentei proceduri.

     La stabilirea perioadei de timp ce urmează a face obiectul unui nou control tematic planificat se au în vedere perioada anterior controlată, volumul activităţii operatorului economic, riscul potenţial la utilizare şi complexitatea produselor identificate anterior a fi neconforme, precum şi gradul de conformare al operatorului economic observat anterior. Pe timpul controalelor, personalul cu atribuţii va solicita operatorului economic orice documente şi informaţii, în limita competenţelor, în vederea verificării modului de îndeplinire a obligaţiilor prevăzute de legislaţia aplicabilă. În cazul produselor care nu fac obiectul legislaţiei comunitare armonizate, operatorii economici vor fi informaţi cu privire la posibilitatea de a furniza o declaraţie de recunoaştere reciprocă elaborată în temeiul art. 4 din Regulamentul (UE) 2019/515.

     În cazul în care, ca urmare a solicitării de la art. 12 din procedură cu privire la produsele puse la dispoziţie pe piaţă online, operatorul economic nu transmite informaţiile solicitate, refuză să colaboreze sau din documentele şi informaţiile transmise nu se poate evalua conformitatea produsului, se vor dispune măsurile necesare în vederea soluţionării neconformităţilor constatate potrivit prezentei proceduri. Pentru identificarea operatorului economic care gestionează pagina web pe care sunt puse la dispoziţie online produsele care fac obiectul verificărilor se va utiliza Registrul de domenii RoTLD.

     Ca urmare a reclamaţiilor primite privind nerespectarea condiţiilor de comercializare a produselor prevăzute de actele normative în vigoare, inspectoratul general şi inspectoratele execută controale inopinate de supraveghere a pieţei.  Verificarea aspectelor semnalate se realizează cu respectarea prevederilor Ordinului ministrului afacerilor interne nr. 33/2020 privind activităţile de soluţionare a petiţiilor, primire în audienţă şi consiliere a cetăţenilor în Ministerul Afacerilor Interne, cu modificările ulterioare, şi a prevederilor prezentei proceduri.

     Pentru a efectua o evaluare cuprinzătoare a conformităţii şi pentru a dispune de informaţii detaliate privind conformitatea produsului se vor dispune toate măsurile de identificare a operatorului economic din lanţul de distribuţie care a introdus produsul pe piaţa naţională. Măsurile corective se vor solicita/se vor dispune operatorului economic, ceilalţi operatori economici din lanţul de distribuţie fiind informaţi în acest sens.

CLICK pentru a consulta principalele acte normative care reglementează activitatea de supraveghere a pieţei produselor pentru construcţii care fac obiectul unor specificaţii tehnice armonizate