Evoluţia în cariera militară
- Detalii
- Andreea CTCE
- Noutăţi legislative
- Accesări: 271

La data de 10 aprilie 2025, a fost publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 319, Hotărârea Guvernului nr. 329/2025 privind aprobarea Ghidului carierei cadrelor militare în activitate din Inspectoratul General pentru Situații de Urgență și din unitățile subordonate. Hotărârea vine ca răspuns la necesitatea de modernizare a cadrului legal care guvernează cariera militară în domeniul situațiilor de urgență, în acord cu dinamica operațională actuală și standardele europene în materie de management al resurselor umane. Totodată, actul normativ abrogă Hotărârea Guvernului nr. 505/2023 și introduce o abordare centrată pe claritate, performanță și adaptabilitate instituțională.
Ghidul detaliază:
- traseele de carieră;
- condițiile de promovare în funcție și în grad;
- criteriile de evaluare profesională;
- mobilitatea, reconversia și dezvoltarea continuă a cadrelor militare
Conform art. 5 din ghid, evoluţia în cariera militară se poate realiza prin:
- promovarea în funcţii;
- înaintarea în grad;
- trecerea dintr-un corp militar în altul.
Promovarea în funcţie a cadrelor militare în activitate din Inspectoratul General pentru Situaţii de Urgenţă şi din unităţile subordonate se poate face prin:
- numirea cadrelor militare în activitate în funcţii prevăzute în statele de organizare cu grad şi/sau coeficient superioare/superior celor/celui din care au fost eliberate;
- numirea cadrelor militare în activitate care au ocupat funcţii de execuţie în funcţii de comandă prevăzute cu acelaşi coeficient şi acelaşi grad.
Promovarea în funcţie a cadrelor militare în activitate se realizează pe baza experienţei acumulate în profilul de activitate al funcţiei, dacă îndeplinesc cumulativ condiţiile generale şi specifice prevăzute în prezentul ghid. Astfel, condiţiile generale pe care cadrele militare în activitate trebuie să le îndeplinească pentru promovarea în funcţie sunt:
- să îndeplinească cerinţele din fişa postului;
- să fi obţinut la ultimele 3 aprecieri de serviciu anuale calificativul de cel puţin „bun“;
- să nu fie sub efectul unei sancţiuni disciplinare şi să nu fie puse la dispoziţie în condiţiile art. 89 din Legea nr. 80/1995, cu modificările şi completările ulterioare.
Condiţiile specifice pe care cadrele militare în activitate trebuie să le îndeplinească pentru promovarea în funcţie sunt:
- să fi absolvit cursurile corespunzătoare funcţiei, conform art. 8-11 din ghid;
- să îndeplinească, în acelaşi profil de activitate, condiţiile de vechime în funcţii, conform art. 8-11, sau să cumuleze o vechime de minimum 3 ani în funcţii de comandă sau 5 ani în funcţii de execuţie, dacă acestea sunt prevăzute cu grad şi coeficient egale sau superioare celei mai mari funcţii, prevăzute în anexele nr. 1-3 la ghid, de pe care se poate promova în cadrul unităţii unde se regăseşte funcţia supusă selecţiei.
Condiţiile specifice pentru promovarea în funcţiile de ofiţeri din Inspectoratul General pentru Situaţii de Urgenţă sunt prevăzute în anexa nr. 1 la ghid. De asemenea, condiţiile specifice pentru promovarea în funcţiile de ofiţeri din structurile operative ale inspectoratelor pentru situaţii de urgenţă şi ale Unităţii Speciale de Intervenţie în Situaţii de Urgenţă sunt prevăzute în anexa nr. 2 la ghid.
Condiţiile specifice pentru promovarea în funcţiile de ofiţeri din unităţile neoperative, precum şi din inspecţia de prevenire/structurile-suport ale unităţilor operative subordonate Inspectoratului General pentru Situaţii de Urgenţă sunt prevăzute în anexa nr. 3 la ghid. Condiţiile specifice pentru promovarea în funcţiile de subofiţeri sunt prevăzute în anexa nr. 4 la ghid.
Promovarea ofiţerilor în funcţii de execuţie în cadrul aceleiaşi categorii de funcţii, respectiv categoria de funcţii „ofiţer“, categoria de funcţii „ofiţer specialist“ şi categoria de funcţii „ofiţer specialist principal“, aşa cum sunt definite la art. 2 lit. b)-d), se poate realiza, în acelaşi profil de activitate, fără aplicarea condiţiilor specifice prevăzute la art. 7 alin. (3) din ghid.
Hotărârea de Guvern nr. 329/2025 oferă premisele pentru reducerea litigiilor de personal, prin claritatea normelor, dar succesul său real depinde de modul în care va fi aplicat în practică. Oricât de bine ar fi redactat un ghid, dacă nu este însoțit de norme de aplicare coerente și de o cultură instituțională favorabilă schimbării, el riscă să rămână doar pe hârtie.
Click AICI pentru a consulta dispozițiile cuprinse în textul integral al Ghidului carierei cadrelor militare în activitate din Inspectoratul General pentru Situaţii de Urgenţă şi din unităţile subordinate, aprobat prin Hotărârea nr. 329/2025