Programul Start-Up Nation 2025
- Detalii
- Ana-Maria CTCE
- Noutăţi legislative
- Accesări: 647

Ministrul economiei, digitalizării, antreprenoriatului şi turismului a aprobat Ordinul nr. 328 din 17 martie 2025 privind aprobarea Procedurii de implementare a Programului pentru stimularea înființării întreprinderilor mici şi mijlocii "START UP NATION - ROMÂNIA", ediția 2024, finanțat din fonduri externe nerambursabile aferente Programului Educație şi Ocupare 2021-2027. Actul normativ a fost publicat în Monitorul Oficial nr. 243 și 243 bis din 20 martie 2025.
Obiectivul principal al programului îl constituie dezvoltarea abilităților antreprenoriale ale persoanelor aparținând grupului țintă, precum și îmbunătățirea performanțelor economice ale acestora prin înființarea de către aceștia de noi întreprinderi mici și mijlocii, denumite în continuare IMM, în vederea realizării unei creșteri economice sustenabile, incluzive, bazate pe digitalizare, dezvoltare durabilă, pregătire antreprenorială și crearea de noi locuri de muncă.
Schema se aplică pe întreg teritoriul României, în toate cele 8 regiuni de dezvoltare, este valabilă până la 31 decembrie 2027, plățile în cadrul schemei de minimis vor fi efectuate până la 31 decembrie 2028.
Grupul-țintă eligibil al Pilonului I - Activarea potențialului antreprenorial al tinerilor este format din tineri sub 30 de ani, respectiv persoane cu vârsta între 18 ani şi până în 30 de ani neîmpliniți, la momentul înscrierii în aplicația electronică aferentă Programului pentru stimularea întreprinderilor mici şi mijlocii "START UP NATION - ROMÂNIA" ediția 2024 indiferent de statutul pe piața muncii, inclusiv persoană reîntoarsă în țară, cu nivel minim de școlarizare absolvit ISCED 2 (Clasificarea Internațională Standard a Educației).
Potrivit noului act normativ, bugetul total pentru pilonul I - Activarea potențialului antreprenorial al tinerilor este de 295.750.000,00 euro, din care 238.000.000,00 euro reprezintă contribuția Uniunii Europene şi 57.750.000,00 euro cofinanțare de la bugetul de stat, cu următoarea distribuție:
- pentru regiunile mai puțin dezvoltate - 266.000.000,00 euro;
- pentru regiunea mai dezvoltată (București-Ilfov) - 29.750.000,00 euro;
În acest sens, Bogdan Ivan, ministrul Economiei, Digitalizării, Antreprenoriatului și Turismului, a transmis: „În cea de-a patra ediție a Start-Up Nation am adus 4 îmbunătățiri majore: avem cea mai mare finanțare a programului din istorie, 100% finanțare europeană, pentru a degreva bugetul de stat, 50% avans plătit la semnare, pentru dobânzi cu 50% mai mici la bănci și folosim Inteligența Artificială pentru analizarea mai rapidă și mai eficientă a înscrierilor”.
Concret, în cadrul componentei specifice pilonului I - Activarea potențialului antreprenorial al tinerilor, se finanțează un număr estimat de 5.250 de întreprinderi înființate de către absolvenții cu certificat/adeverință de absolvire a unui curs de formare, în vederea dobândirii de competențe antreprenoriale cu o durată de minimum 40 de ore, din care 250 sunt întreprinderi înființate de către absolvenți ce aparțin minorității rome. Întreprinderile menționate anterior vor crea prin intermediul programului un număr estimat de 10.500 locuri de muncă.
Pentru a beneficia de sprijin, societățile trebuie să îndeplinească în mod cumulativ următoarele condiții de eligibilitate la momentul înscrierii în cadrul modulului 2 de finanțare a întreprinderilor:
- sunt înființate de către persoane fizice din grupul-țintă eligibil absolvente ale modulului 1 de cursuri de competențe antreprenoriale, care au fost certificate în acest sens, în calitate cumulativă de reprezentant legal, acționar unic, acționar majoritar și administrator; persoanele fizice din grupul țintă nu pot avea calitatea de asociat, administrator, reprezentant legal sau angajat în cadrul a mai mult de o întreprindere înființată în cadrul acestui apel. Persoana al cărei formular de înscriere a fost selectat în vederea finanțării, va trebui să aibă calitatea de reprezentant legal, acționar unic, acționar majoritar și administrator al afacerii nou înființate și sprijinite prin proiect, reprezintă societatea, are rol executiv în întreprindere, fiind efectiv cel care asigură gestiunea afacerii, este responsabil de patrimoniul întreprinderii înființate, are responsabilitatea de a garanta întru totul desfășurarea legală a activității economice și realizarea obiectelor de activitate;
- sunt înregistrate potrivit dispozițiilor legale;
- se încadrează în categoria întreprinderilor mici și mijlocii;
- formularul de înscriere la finanțare, înregistrat în cel de-al doilea modul de înscriere electronică în cadrul programului, a fost selectat de către MEDAT/AIMMT, în conformitate cu prevederile procedurii de implementare a programului, aprobată prin Ordin al ministrului economiei, digitalizării, antreprenoriatului și turismului, care se publică în Monitorul Oficial al României;
- au sediul social și punctele de lucru, respectiv locațiile de implementare, în regiunea de dezvoltare în care are domiciliul persoana fizică din grupul țintă, absolventă a modulului 1 de cursuri antreprenoriale, pe toată perioada de implementare și sustenabilitate a programului;
- se angajează să respecte prevederile stabilite în conformitate cu Ordonanța Guvernului nr. 29/2024 privind aprobarea și implementarea Programului pentru stimularea întreprinderilor mici și mijlocii "START UP NATION - ROMÂNIA" ediția 2024, finanțat din fonduri externe nerambursabile aferente Programului Educație și Ocupare 2021-2027, Ghidul solicitantului - condiții specifice, elaborat de către Autoritatea de Management pentru Programul Educație și Ocupare 2021-2027, Ghidul solicitantului - condiții generale, anexa la Ordinul ministrului investițiilor și proiectelor europene nr. 1244/2023, prevederile schemei de minimis asociate Ghidului solicitantului - condiții specifice, aprobată prin Ordin al ministrului investițiilor și proiectelor europene și prevederile prezentei proceduri de implementare a programului.
Trebuie subliniat că beneficiarul ajutorului de minimis are obligația de a menține activitatea pe o perioadă de 3 ani de la momentul plății integrale a ajutorului nerambursabil și de a ocupa locurile de muncă asumate prin formularul de finanțare pentru o perioadă de minimum 24 de luni de la finalizarea perioadei de implementare. Perioada de implementare se consideră finalizată la momentul plății integrale a ajutorului financiar nerambursabil (data emiterii ordinului de plată). În cazul în care în perioada de monitorizare a locurilor de muncă, locul/locurile de muncă create în cadrul întreprinderilor se vacantează, beneficiarul ajutorului de minimis va avea un termen de maxim 45 de zile să ocupe locul/locurile de muncă vacante, păstrând tipul și condițiile acestora sub sancțiunea neacordării/recuperării Alocației Financiare Nerambursabile (AFN). Un contract de muncă nu poate fi suspendat mai mult de 2 ori, în afara situațiilor excepționale (stare de urgență sau stare de alertă), reglementate prin legislație specială și emisă de către autoritățile competente.
Totodată, se menționează că beneficiarul ajutorului de minimis nu are dreptul de a înstrăina acțiunile/părțile sociale pe perioada implementării și sustenabilității afacerii, sub sancțiunea neacordării sau recuperării ajutorului de minimis acordat. Perioada de sustenabilitate este de 3 ani de la momentul plății ajutorului financiar nerambursabil.
Procedura poate fi consultată, în întregime, AICI!