Anularea obligaţiilor la plată a timbrului monumentelor istorice
- Detalii
- Andreea CTCE
- Noutăţi legislative
- Accesări: 136

Decizia Institutului Național al Patrimoniului nr. 16 din 23 ianuarie 2025 privind aprobarea Procedurii de aplicare pentru anularea obligaţiilor la plată a timbrului monumentelor istorice, gestionat de Institutul Naţional al Patrimoniului a fost publicată în Monitorul Oficial nr. 69 din 28 ianuarie 2025. Procedura se aplică obligaţiilor de plată a sumelor obţinute prin aplicarea timbrului monumentelor istorice administrate de Institutul Naţional al Patrimoniului, denumit în continuare INP.
Prin obligaţii de plată a sumelor obţinute prin aplicarea timbrului monumentelor istorice, denumite în continuare obligaţiile de plată, se înţelege obligaţii de plată principale reprezentând contravaloarea timbrului monumentelor istorice, precum şi obligaţii de plată accesorii aferente acestora, restante la data de 31 august 2024 inclusiv, majorări de întârziere reprezentate de dobânda legală şi penalităţile de întârziere reglementate de art. 10 din Normele metodologice privind cuantumul timbrului monumentelor istorice şi modalităţile de percepere, încasare, virare, utilizare şi evidenţiere a sumelor rezultate din aplicarea acestuia, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 1.502/2007, cu modificările şi completările ulterioare:
- stabilite prin declaraţia lunară privind obligaţia de plată a timbrului monumentelor istorice ori prin declaraţia rectificativă depusă de contribuabil;
- stabilite ulterior de INP datorită depunerii cu întârziere a declaraţiei lunare de către contribuabilul la timbrul monumentelor istorice (TMI), în perioada cuprinsă între 1 septembrie 2024 şi data depunerii cererii de anulare a accesoriilor inclusiv;
- stabilite prin hotărâri judecătoreşti devenite titluri executorii, existente în evidenţa INP în vederea recuperării la data de 31 august 2024 inclusiv;
- stabilite prin facturi fiscale referitoare la obligaţiile de plată accesorii emise de INP.
Debitorii ce pot beneficia de facilităţile prevăzute în prezenta procedură sunt persoane juridice, de drept public sau privat, respectiv persoane fizice care desfăşoară activităţile stipulate la art. 51 alin. (3) lit. a)-c) din Legea nr. 422/2001 privind protejarea monumentelor istorice, republicată, cu modificările şi completările ulterioare. În categoria aceasta de debitori se includ şi următorii debitori:
- debitorii declaraţi insolvabili, potrivit legii;
- persoanele cărora li s-a stabilit răspunderea solidară potrivit Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările şi completările ulterioare, denumit în continuare Codul de procedură fiscală, sau răspunderea potrivit Legii nr. 85/2014 privind procedurile de prevenire a insolvenţei şi de insolvenţă, cu modificările şi completările ulterioare, sau potrivit Legii nr. 85/2006 privind procedura insolvenţei, cu modificările şi completările ulterioare, pentru obligaţiile bugetare aferente perioadei anterioare datei de 31 august 2024 inclusiv, indiferent de data emiterii deciziei de atragere a răspunderii sau a rămânerii definitive a hotărârii judecătoreşti de atragere a răspunderii;
- debitorii aflaţi în procedura insolvenţei ori aflaţi în dizolvare, potrivit prevederilor legale în vigoare;
- debitorii care la data de 31 august 2024 inclusiv înregistrează numai obligaţii de plată accesorii nestinse aferente obligaţiilor principale stinse până la această dată, iar accesoriile nu au fost stinse până la data intrării în vigoare a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 107/2024 pentru reglementarea unor măsuri fiscal-bugetare în domeniul gestionării creanţelor bugetare şi a deficitului bugetar pentru bugetul general consolidat al României în anul 2024, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative, cu modificările şi completările ulterioare, denumită în continuare OUG nr. 107/2024.
INP acordă următoarele facilităţi la plata obligaţiilor de plată principale datorate TMI, în cazul contribuabililor persoane fizice, respectiv majorărilor de întârziere aferente, în cazul celorlalţi contribuabili:
- amânarea la plată a obligaţiilor de plată accesorii rămase nestinse la data semnării procesului-verbal de punere de acord, aferente obligaţiilor de plată restante la data de 31 august 2024 inclusiv, până la data soluţionării cererii de anulare a obligaţiilor de plată principale/accesorii, după caz, sau până la data de 19 decembrie 2024 inclusiv, în cazul nedepunerii acestei cereri, pentru debitorii care notifică INP conform art. VI alin. (1) din OUG nr. 107/2024;
- anularea obligaţiilor de plată accesorii;
- amânarea unui procent de 50%, respectiv 25%, după caz, din obligaţiile de plată principale restante la data de 31 august 2024 inclusiv, rămase nestinse la data semnării procesului-verbal de punere de acord, până la data soluţionării cererii de anulare a obligaţiilor de plată principale/accesorii sau până la data de 19 decembrie 2024 inclusiv, în cazul nedepunerii acestei cereri, pentru debitorii persoane fizice care notifică INP conform art. VI alin. (1) din OUG nr. 107/2024 şi care se încadrează în prevederile art. XVI din OUG nr. 107/2024;
- anularea unui procent de 50%, respectiv 25%, după caz, din obligaţiile de plată principale restante la data de 31 august 2024 inclusiv, pentru debitorii persoane fizice care se încadrează în prevederile art. XVI din OUG nr. 107/2024.
Categoriile de obligaţii de plată accesorii care, potrivit OUG nr. 107/2024, pot face obiectul facilităţilor prevăzute la lit. a) şi b) de mai sus sunt următoarele:
- dobânzi;
- penalităţi de întârziere.
Nu se amână la plată şi nu se anulează accesoriile aferente unor obligaţii principale:
- care fac obiectul unor procese penale aflate în curs de desfăşurare la data intrării în vigoare a ordonanţei de urgenţă sau care încep ulterior acestei date;
- stabilite prin hotărâri penale definitive;
- reprezentând prejudicii care fac obiectul art. 10 din Legea nr. 241/2005 pentru prevenirea şi combaterea evaziunii fiscale, cu modificările şi completările ulterioare.
La verificarea condiţiilor prevăzute anterior, INP ia în considerare declaraţia pe propria răspundere depusă prin notificare/cererea de anulare a unor obligaţii de plată principale/accesorii. În situaţia în care INP constată că debitorul se află în una dintre situaţiile prevăzute mai sus, obligaţiile de plată principale/accesorii ce fac obiectul acestor situaţii nu se anulează. În cazul în care debitorul declară pe propria răspundere că se află în una dintre situaţiile prevăzute anterior, INP, prin Oficiul Credite şi Timbrul Monumentelor Istorice, solicită Oficiului Juridic, Contencios furnizarea informaţiilor cu privire la obligaţiile de plată cu care INP s-a constituit parte civilă, în vederea identificării acestora în evidenţa financiar-contabilă a instituţiei.
Pentru descrierea procedurii de anulare a obligaţiilor la plată a timbrului monumentelor istorice, precum și pentru a consulta modelul de proces-verbal de punere de acord, click AICI