Organizarea alegerilor din anul 2025


View access
Public
Alias
organizarea-alegerilor-din-anul-2025
Captcha
captcha
Category (main)
Created by alias
Disable comments
disable_comments
Displaying parameters
display_params
ID
1270
Version information
item_screen
JImages
jimages
JUrls
jurls
Language
All
Language associations
lang_assocs
Layout parameters
layout_params
Layout selection
layout_selection
META data
{"robots":null,"xreference":"","author":"","rights":""}
Notify owner
notify_owner
Notify subscibers
notify_subscribers
Permissions
perms
Publish down (date)
0000-00-00 00:00:00
Publish up (date)
2025-01-20 04:27:25
SEO configuration
seoconf
Timezone info
timezone_info
Versions
versions
Publish changes
vstate

În ședința din 16 ianuarie 2025, Guvernul a adoptat trei acte normative în vederea organizării și desfășurării alegerilor pentru Președintele României din anul 2025 și a alegerilor locale parțiale din anul 2025. Astfel, au fost adoptate Hotărârea nr. 4 din 16 ianuarie 2025 privind stabilirea datei alegerilor pentru Președintele României din anul 2025, Hotărârea nr. 5 din 16 ianuarie 2025 privind stabilirea datei alegerilor locale parțiale pentru președintele Consiliului Județean Bihor și pentru primari  în unele circumscripții electorale, ambele publicate în Monitorul Oficial nr. 37 din 16 ianuarie 2025, precum și Ordonanță de urgență nr. 1 din 16 ianuarie 2025 privind unele măsuri pentru organizarea și desfășurarea alegerilor pentru Președintele României din anul 2025 și alegerilor locale parțiale din anul 2025, publicată în Monitorul Oficial nr. 44 din 17 ianuarie 2025.

Executivul a stabilit ziua de duminică, 4 mai 2025, ca dată pentru alegerea Președintelui României din anul 2025, precum și pentru organizarea și desfășurarea alegerilor locale parțiale.

Prin noua OUG sunt stabilite soluții pentru asigurarea:

  • personalului implicat în procesul electoral și plata indemnizației acestuia la un nivel redus cu 25% comparativ cu cel de la alegerile prezidențiale care au avut loc în 24 noiembrie 2024;
  • asigurarea buletinelor de vot, ștampilelor electorale, timbrelor autocolante.

Totodată sunt stabilite termene și măsuri logistice privind înregistrarea alegătorilor cu domiciliul sau reședința în străinătate, atât la secția de votare, cât și cu opțiunea vot prin corespondență.

Ordonanța de urgență stabilește, de asemenea, măsuri privind derularea campaniei electorale și o monitorizare mai riguroasă a publicității politice și de realizare a acesteia în condiții de transparență. Aceste măsuri sunt în concordanță cu Regulamentul (UE) 2024/900 al Parlamentului European și al Consiliului din 13 martie 2024 privind transparența și vizarea unui public-țintă în publicitatea politică, au fost stabilite și se vor aplica în dialog cu marile platforme online.

Cu privire la indemnizații, noua OUG stabilește că la alegerile pentru Președintele României din anul 2025, pentru activitatea desfășurată în cadrul birourilor electorale, precum și pentru suportul tehnic al acestora se acordă următoarele sume:

  1. 248 de lei pe zi de activitate pentru președinții birourilor electorale ale secțiilor de votare din țară, locțiitorii acestora și operatorii de calculator;
  2. 180 de lei pe zi de activitate pentru membrii birourilor electorale ale secțiilor de votare din țară, alții decât cei prevăzuți la lit. a);
  3. 225 de lei pe zi de activitate pentru președinții birourilor electorale județene, ai birourilor electorale ale sectoarelor municipiului București, pentru locțiitorii acestora, precum și pentru ceilalți membri ai acestor birouri electorale;
  4. 128 de lei pe zi de activitate pentru informaticieni;
  5. 150 de lei pe zi de activitate pentru personalul tehnic auxiliar al birourilor electorale județene, al birourilor electorale ale sectoarelor municipiului București, precum și pentru statisticienii acestora;
  6. 263 de lei pe zi de activitate pentru președintele Biroului Electoral Central, locțiitorul acestuia, precum și pentru ceilalți membri ai Biroului Electoral Central;
  7. 225 de lei pe zi de activitate pentru personalul tehnic auxiliar al Biroului Electoral Central, precum și pentru statisticienii acestuia;
  8. 248 de lei pe zi de activitate pentru președintele biroului electoral pentru secțiile de votare din străinătate, pentru locțiitorul acestuia, precum și pentru ceilalți membri ai acestui birou electoral;
  9. 188 de lei pe zi de activitate pentru personalul tehnic auxiliar al biroului electoral pentru secțiile de votare din străinătate, precum și pentru statisticienii acestuia;
  10. 548 de lei pe zi de activitate pentru președinții și locțiitorii birourilor electorale ale secțiilor de votare din străinătate;
  11. 495 de lei pe zi de activitate pentru membrii birourilor electorale ale secțiilor de votare din străinătate care îndeplinesc și atribuțiile operatorilor de calculator;
  12. 450 de lei pe zi de activitate pentru membrii birourilor electorale ale secțiilor de votare din străinătate, alții decât cei prevăzuți la lit. j) și k);
  13. 263 de lei pe zi de activitate pentru președinții birourilor electorale pentru votul prin corespondență și pentru locțiitorii acestora;
  14. 180 de lei pe zi de activitate pentru membrii birourilor electorale pentru votul prin corespondență;
  15. 248 de lei pe zi de activitate pentru operatorii de calculator ai birourilor electorale pentru votul prin corespondență;
  16. președinții birourilor electorale ale secțiilor de votare din străinătate, care îndeplinesc și atribuțiile birourilor electorale pentru votul prin corespondență, locțiitorii acestora și membrii birourilor electorale ale secțiilor de votare din străinătate primesc în plus o indemnizație fixă de 263 de lei, cu condiția recepționării de plicuri privind exercitarea votului prin corespondență.

La secțiile de votare din localitățile în care se organizează alegeri locale parțiale, operațiunile electorale se desfășoară în același interval de timp ca alegerile pentru Președintele României din anul 2025, cu aceleași ștampile cu mențiunea „VOTAT“, pe buletine de vot separate, prezența la vot fiind consemnată pe liste electorale distincte pentru cele două tipuri de scrutin.

Mai mult, la secțiile de votare constituite în localitățile în care sunt organizate alegeri locale parțiale, alegătorii pot opta să își exercite dreptul de vot numai pentru un singur tip de scrutin sau pentru ambele scrutinuri.