Noutăți privind exercitarea profesiei de practician în insolvență


În Monitorul Oficial nr. 1030 din 15 octombrie 2024 a fost publicat Hotărârea nr. 2 din 27 septembrie 2024 pentru modificarea și completarea Hotărârii Congresului Uniunii Naționale a Practicienilor în Insolvență din România nr. 3/2007 privind aprobarea Statutului privind organizarea și exercitarea profesiei de practician în insolvență și a Codului de etică profesională și disciplină ale Uniunii Naționale a Practicienilor în Insolvență din România.

Profesia de practician în insolvență poate fi exercitată în următoarele forme:

  • cabinete individuale, denumite în continuare CI;
  • cabinete asociate, denumite în continuare CA;
  • societate profesională cu răspundere limitată, denumită în continuare SPRL;
  • întreprindere profesională unipersonală cu răspundere limitată, denumită în continuare IPURL.

Reamintim că, poate dobândi calitatea de practician în insolvență persoana care îndeplinește următoarele condiții:

  • deține diplomă de studii de învățământ superior de lungă durată în drept ori științe economice și are o experiență în domeniul juridic sau economic de cel puțin 3 ani de la data obținerii diplomei de studii superioare;
  • nu se găsește în vreunul dintre cazurile de nedemnitate prevăzute de lege;
  • a promovat examenul de admitere în profesia de practician în insolvență, în condițiile prevăzute de prezenta ordonanță de urgență și de Statut.

Constituie concurență neloială practicile comerciale ale formei de organizare care contravin uzanțelor cinstite și principiului general al bunei-credințe și care produc sau pot produce pagube oricăror participanți la piață.

Potrivit noilor modificări, sunt interzise practicile de concurență neloială, după cum urmează:

  • denigrarea unui competitor sau a produselor/serviciilor sale, realizată prin comunicarea ori răspândirea de către o formă de organizare sau reprezentantul/angajatul său de informații care nu corespund realității despre activitatea unui concurent sau despre produsele acestuia, de natură să îi lezeze interesele;
  • deturnarea clientelei unei întreprinderi de către un fost sau actual salariat/reprezentant al său ori de către orice altă persoană prin folosirea unor secrete comerciale, pentru care respectiva formă de organizare a luat măsuri rezonabile de asigurare a protecției acestora și a căror dezvăluire poate dăuna intereselor acelei forme;
  • depunerea unei oferte de onorariu în vederea confirmării/desemnării într-o procedură cu încălcarea vădită a standardului de cost;
  • orice alte practici comerciale care contravin uzanțelor cinstite și principiului general al bunei-credințe și care produc sau pot produce pagube oricăror participanți la piață.

În situația desemnării unui practician în insolvență de către reprezentanții unei asociații sau fundații pentru derularea procedurilor de lichidare, aceștia au obligația să avanseze cheltuielile de lichidare, inclusiv onorariul practicianului. În mod similar, în situația desemnării unui practician în insolvență de către asociații unei societăți, aceștia au obligația să avanseze cheltuielile de lichidare, inclusiv onorariul practicianului.

Potrivit noii hotărâri, nu sunt decontate din fondul de lichidare cheltuielile de procedură și onorariul practicianului în insolvență pentru derularea procedurilor de lichidare a asociaților și fundațiilor, în situația numirii acestora de către reprezentanții respectivelor entități. De asemenea, nu sunt decontate din fondul de lichidare cheltuielile de procedură și onorariul practicianului în insolvență pentru derularea procedurilor de lichidare, în situația numirii acestora de către reprezentanții respectivelor entități.

În cazul în care un practician în insolvență a fost numit prin înlocuirea altui coleg și la preluarea procedurii și nici ulterior nu existau fonduri în procedură, dar procedura a avut fonduri pe parcursul derulării acesteia, iar precedentul practician le-a distribuit, remunerația noului practician se va stabili de consiliul de conducere al filialei, în baza tarifelor și standardelor de cost.

 

Pentru mai multe detalii, accesați Hotărârea nr. 2 din 27 septembrie 2024!