Comunicarea documentelor prin intermediul serviciului „My ANCOM”
- Detalii
- Ana-Maria CTCE
- Noutăţi legislative
- Accesări: 718

Autoritatea Națională pentru Administrare şi Reglementare în Comunicații a emis Decizia nr. 333 din 26 iunie 2024 privind comunicarea documentelor prin intermediul serviciului „My ANCOM”. Actul normativ a fost oficializat, fiind publicat joi, în Monitorul Oficial nr. 666 din 11 iulie 2024.
Serviciul „My ANCOM“ constă în punerea la dispoziția beneficiarilor de către ANCOM, în mod gratuit, a unui spațiu virtual privat pentru fiecare beneficiar, aflat pe unul sau mai multe servere care oferă garanții de securitate, prin intermediul căruia se efectuează comunicarea electronică între ANCOM şi aceste persoane.
Mai mult, ANCOM poate realiza, prin intermediul serviciului „My ANCOM“, comunicarea oricăror documente, inclusiv, dar fără a se limita la solicitări de informații, decizii ANCOM, alte acte administrative, procese-verbale de constatare a contravenției şi de aplicare a sancțiunii, acte de executare silită, răspunsuri la diverse cereri ori petiții, informări, în original sau în copie conformă cu originalul, destinate beneficiarilor.
Noul act normativ are ca obiect:
- stabilirea categoriilor de persoane care vor avea dreptul să utilizeze serviciul „My ANCOM“, denumite în continuare beneficiari;
- stabilirea condițiilor şi regulilor pe baza cărora se va realiza comunicarea, prin intermediul serviciului „My ANCOM“, între Autoritatea Națională pentru Administrare şi Reglementare în Comunicații, denumită în continuare ANCOM, şi beneficiari.
Prin efectul Legii nr. 198 din 6 iulie 2022, calitatea de beneficiari ai serviciului „My ANCOM“ o au din oficiu furnizorii de rețele publice de comunicații electronice, furnizorii de servicii de comunicații electronice destinate publicului și furnizorii de servicii poștale cărora ANCOM le va crea conturi de acces la acest serviciu, fără a fi nevoiți să transmită o cerere în acest sens.
Pe lângă beneficiarii menționați anterior care vor beneficia de cont din oficiu, decizia prevede acordarea, la cerere, a calității de beneficiar al serviciului „My ANCOM” pentru următoarele categorii:
- persoanele prevăzute la art. 6 din Decizia ANCOM nr. 70/2023 privind regimul de autorizare generală pentru furnizarea rețelelor și a serviciilor de comunicații electronice, după cum urmează:
- furnizorii de servicii de găzduire electronică cu resurse IP care au urmat procedura de informare prevăzută de Decizia ANCOM nr. 423/2023 privind obligațiile ce le revin anumitor furnizori de servicii de găzduire electronică cu resurse IP;
- operatorii de rețea;
- autoritățile administrației publice centrale sau locale;
- persoanele care intenționează să furnizeze exclusiv pentru nevoi proprii rețele sau servicii de comunicații electronice;
- persoanele care intenționează să furnizeze servicii de comunicații interpersonale care nu se bazează pe numere;
- autoritățile administrației publice locale care furnizează în nume propriu, cu titlu gratuit, rețele sau servicii de comunicații electronice în spațiile publice aflate pe teritoriul administrativ al respectivelor unități administrativ-teritoriale;
- persoanele care furnizează, cu titlu gratuit, în spațiile în care își desfășoară activitatea, inclusiv în anexele acestora, rețele sau servicii de comunicații electronice exclusiv unor persoane care sunt beneficiare ale unor servicii educative şi de formare profesională sau ale unor servicii medicale oferite de către acestea;
- persoanele care solicită acces sau interconectare furnizorilor de rețele şi servicii de comunicații electronice din România, dacă nu furnizează sau nu operează rețele pe teritoriul național;
- persoanele care intenționează să furnizeze rețele de comunicații electronice prin intermediul frecvențelor radio alocate în scopul unor transmisii cu caracter experimental sau ocazional;
- persoanele străine cu sediul principal în alte state membre ale Uniunii Europene sau ale Spațiului Economic European care intenționează să furnizeze servicii de comunicații electronice mobile la bordul navelor şi aeronavelor înmatriculate în aceste state.
- furnizorii de servicii intermediare din România,
Comunicarea prin intermediul serviciului „My ANCOM“ a documentelor destinate beneficiarilor serviciului se realizează cu respectarea următoarelor reguli:
- pentru fiecare document destinat comunicării se vor înregistra automat data şi ora de încărcare în spațiul virtual privat;
- după încărcarea unui document destinat comunicării, nu este posibilă înlocuirea sau alterarea conținutului acestuia ori a datei şi orei de încărcare înregistrate;
- beneficiarul va fi informat, prin intermediul unui mesaj la adresa de poștă electronică „e-mail principal“ indicată de acesta, cu privire la încărcarea unui document. Acest mesaj va fi generat şi transmis automat de către sistemul „My ANCOM“ în momentul încărcării documentului. Mesajul are exclusiv scop informativ şi nu afectează validitatea comunicării documentului.
- un document se consideră a fi comunicat destinatarului în a treia zi lucrătoare de la data încărcării acestuia în spațiul virtual privat al beneficiarului;
- un document se consideră a fi comunicat destinatarului într-un termen mai scurt decât cel prevăzut la lit. d) în următoarele situații:
- dacă ANCOM a dispus expres astfel, în condițiile în care este necesar ca destinatarul să ia, în regim de urgență, măsuri pentru prevenirea sau înlăturarea unor amenințări grave la adresa vieții şi sănătății persoanelor, altor drepturi şi libertăților fundamentale, securității naționale ori funcționării democrației constituționale;
- în toate celelalte situații, dacă destinatarul şi-a dat expres acordul;
- fiecare document încărcat va fi păstrat în spațiul virtual privat pentru o perioadă de 3 ani.
Pentru mai multe detalii, accesați Decizia nr. 333 din 26 iunie 2024!