Ești tânăr producător și îți plac plantele aromatice? Statul te ajută!


     Guvernul României a emis Hotărârea nr. 652 din 16 iunie 2021 privind aprobarea programului de susţinere a producţiei de plante aromatice pentru anul 2021, act normativ publicat în Monitorul Oficial nr. 610 din 18 iunie 2021. Prezenta hotărâre stabileşte o schemă transparentă de ajutor de minimis, potrivit prevederilor Regulamentului (UE) nr. 1.408/2013 al Comisiei din 18 decembrie 2013 privind aplicarea articolelor 107 şi 108 din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene ajutoarelor de minimis în sectorul agricol, modificat prin Regulamentul (UE) 2019/316 al Comisiei din 21 februarie 2019, denumit în continuare Regulamentul de minimis în sectorul agricol, respectiv acordarea unui ajutor de minimis pentru susţinerea producţiei de plante aromatice, pentru anul 2021.

     Potrivit prevederilor art. 3 alin. (1) din Regulamentul de minimis în sectorul agricol, schema este exceptată de la obligaţia de notificare prevăzută la art. 108 alin. (3) din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene. Schema de ajutor de minimis reglementată de prezenta hotărâre nu se aplică categoriilor de ajutoare prevăzute la art. 1 alin. (1) din Regulamentul de minimis în sectorul agricol.

 

     Potrivit art. 2 din Hotărârea Guvernului nr. 652/2021, schema de ajutor de minimis se aplică pe întreg teritoriul României în anul 2021, pentru susţinerea producţiei următoarelor plante aromatice:

  a) busuioc;
  b) cimbru;
  c) coriandru;
  d) fenicul;
  e) muştar.

     Schema de ajutor de minimis se acordă întreprinderilor care îşi desfăşoară activitatea în domeniul producţiei primare de produse agricole, pentru susţinerea producţiei de plante aromatice prevăzute la art. 2 din hotărâre. Prevederile schemei se aplică întreprinderilor/ întreprinderilor unice definite la art. 3 lit. c) şi d), pentru culturile de plante aromatice prevăzute la art. 2 din hotărâre, respectiv:
  a) producătorilor agricoli persoane fizice care deţin atestat de producător emis în temeiul Legii nr. 145/2014 pentru stabilirea unor măsuri de reglementare a pieţei produselor din sectorul agricol, cu modificările şi completările ulterioare, valabil până la 31 decembrie 2021;
  b) producătorilor agricoli persoane fizice autorizate, întreprinderi individuale şi întreprinderi familiale, constituite potrivit prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 44/2008 privind desfăşurarea activităţilor economice de către persoanele fizice autorizate, întreprinderile individuale şi întreprinderile familiale, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 182/2016;
  c) producătorilor agricoli persoane juridice.

     Pentru a fi eligibili la acordarea ajutorului de minimis pentru producţia de plante aromatice, beneficiarii prevăzuţi la art. 4 alin. (2) din hotărâre trebuie să îndeplinească cumulativ următoarele criterii de eligibilitate:
  a) să solicite ajutorul de minimis prevăzut de prezenta hotărâre;
  b) să fie înregistraţi în Registrul unic de identificare, denumit în continuare RUI, şi să deţină cod unic de înregistrare atribuit de către APIA;
  c) să utilizeze o suprafaţă cumulată de minimum 1 ha cultivată exclusiv cu una dintre culturile de coriandru, fenicul sau muştar sau o suprafaţă cumulată de minimum 0,5 ha cultivată exclusiv cu una dintre culturile de busuioc sau cimbru;
  d) să obţină producţiile minime corespunzătoare culturii înfiinţate;
  e) să fie înregistraţi în evidenţele Registrului agricol deschis la primăriile în a căror rază administrativ-teritorială se află suprafeţele cultivate cu plante aromatice, în anul 2021;
  f) să facă dovada obţinerii producţiei minime realizate, prin documente justificative, în funcţie de forma de organizare.

     La depunerea cererii, al cărei model este prevăzut în anexa nr. 1 la hotărâre, responsabilii desemnaţi cu primirea cererilor din cadrul centrelor judeţene/locale APIA, respectiv al municipiului Bucureşti, în prezenţa potenţialilor beneficiari, verifică sumele rămase şi potenţial a fi primite prin prezenta schemă de ajutor de minimis, rezultate după însumarea ajutoarelor de minimis primite pe durata a trei exerciţii financiare, respectiv ajutoarele acordate în cele două exerciţii financiare precedente şi în exerciţiul financiar în cauză, şi până la concurenţa sumei de 20.000 euro, potrivit art. 3 alin. (2) din Regulamentul de minimis în sectorul agricol, pe baza datelor transmise potrivit art. 6 alin. (4) din hotărâre.
  După efectuarea verificării prevăzute mai sus, solicitanţii prevăzuţi la art. 4 alin. (2) din hotărâre completează şi depun cererea de înscriere în program, însoţită de următoarele documente:
  a) copie a B.I./C.I. al/a solicitantului sau al/a reprezentantului legal dacă cererea este depusă prin reprezentant legal/împuternicit;
  b) copie a atestatului de producător valabil până la 31 decembrie 2021;
  c) împuternicire/procură notarială şi o copie a B.I./C.I. al/a reprezentantului legal, după caz;
  d) copie a certificatului de înregistrare la Oficiul Naţional al Registrului Comerţului/Registrul naţional al asociaţiilor şi fundaţiilor sau a actului în baza căruia îşi desfăşoară activitatea;
  e) dovadă cont activ bancă/trezorerie;
  f) adeverinţa în original, din Registrul agricol conform înscrisurilor aferente anului 2021, care atestă suprafaţa de teren utilizată de solicitant şi cultivată cu plante aromatice în baza oricărui act juridic care conferă dreptul de folosinţă asupra terenului în cauză.
  Cererea de înscriere în program şi documentele prevăzute anterior se depun până la data de 30 iunie 2021 inclusiv. Cererea de înscriere în program, însoţită de documentele menționate anterior poate fi transmisă la centrele locale/judeţene APIA şi, respectiv, al municipiului Bucureşti şi prin mijloace electronice şi/sau poştă/curierat. Documentele transmise prin mijloace electronice trebuie să fie semnate şi datate, iar copiile trebuie să fie certificate „conform cu originalul“ de către solicitant.
     Responsabilii desemnaţi cu primirea cererilor din cadrul centrelor judeţene/locale APIA, respectiv al municipiului Bucureşti, înainte de înregistrarea cererii în registrul electronic de gestionare al cererilor, verifică existenţa tuturor documentelor obligatorii, efectuează corespondenţa datelor din cerere cu datele din documente şi întocmesc un proces-verbal de verificare a documentelor. După verificare, responsabilii desemnaţi din cadrul centrului judeţean/local APIA, respectiv al municipiului Bucureşti înregistrează cererea în Registrul electronic de gestionare a cererilor de ajutor de minimis.

Detalii referitoare la modul de acordare şi modalităţile de verificare şi control al ajutorului de minimis pentru susţinerea producţiei de plante aromatice - AICI