Procedura amiabilă, reinventată
- Detalii
- Andreea CTCE
- Fiscalitate
- Accesări: 619

Începând cu 27 iulie 2025, își produce efectele Ordonanța nr. 11 din 24 iulie 2025nr. 11 din 24 iulie 2025 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, act publicat în Monitorul Oficial nr. 695 din 24 iulie 2025. Codul de procedură fiscală (Legea nr. 207 din 20 iulie 2015) se regăsește publicat în Monitorul Oficial al României nr. 547 din 23 iulie 2025.
Dubla impunere rămâne una dintre cele mai complicate probleme în domeniul fiscalității internaționale. Pentru a asigura protecția contribuabililor și o aplicare corectă a convențiilor internaționale, articolul 282 din Codul de procedură fiscală reglementează procedura amiabilă – o cale extrajudiciară de soluționare a litigiilor. Acest mecanism este reformulat în profunzime, aliniindu-se cerințelor OCDE și ale Uniunii Europene. Ordonanța nr. 11/2025 a fost adoptată în contextul procesului de aderare a României la OCDE, reflectând angajamentele asumate în domeniul transparenței fiscale și al cooperării internaționale. Modificările propuse prin această ordonanță răspund, totodată, recomandărilor din Acțiunea 14 BEPS și din Directiva (UE) 2017/1852 privind soluționarea litigiilor fiscale.
Procedura amiabilă este o metodă prin care un contribuabil afectat de o impunere contrară prevederilor unei convenții de evitare a dublei impuneri poate solicita autorităților fiscale din cele două state implicate să negocieze o soluție. Spre deosebire de contenciosul fiscal, această cale este mai flexibilă, mai puțin costisitoare și poate duce la soluții echitabile fără un proces judiciar.
Cu caracter de noutate, forma actualizată a articolului 282, în vigoare de la 27 iulie 2025, introduce o serie de schimbări esențiale care transformă complet logica vechii proceduri.
În primul rând, s-a extins sfera de aplicare. Orice persoană afectată de o impunere neconformă – nu doar contribuabilii rezidenți în România – poate iniția procedura amiabilă. Aceasta reprezintă o deschidere majoră, care permite și contribuabililor nerezidenți să beneficieze de mecanismul reglementat de Codul de procedură fiscală. În al doilea rând, autoritatea competentă este acum clar definită: Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) este desemnată în mod expres ca instituția responsabilă cu analizarea cererilor și desfășurarea consultărilor cu statul partener.
În ceea ce privește procedura propriu-zisă, textul de lege detaliază toate etapele: termenul de introducere a cererii este de trei ani de la notificarea măsurii contestate, iar dacă ANAF consideră că cererea este inadmisibilă, este obligată să notifice și să consulte autoritatea străină implicată. Această etapă de consultare bilaterală devine obligatorie, ceea ce sporește șansele unei soluții echitabile.
O noutate absolută este introducerea arbitrajului fiscal internațional. Dacă în termenul prevăzut de convenție (de regulă doi sau trei ani) nu se ajunge la un acord, contribuabilul poate solicita constituirea unei comisii de arbitraj. Decizia acesteia va fi obligatorie pentru ANAF, iar autoritatea fiscală română are obligația de a o implementa. Renunțarea la calea contencioasă devine o condiție clară pentru accesarea procedurii amiabile. Contribuabilul trebuie să renunțe la orice acțiune în instanță legată de aceeași chestiune litigioasă, asigurând astfel exclusivitatea și eficiența negocierii între state. În plus, decizia amiabilă este pusă în aplicare prin ordin al președintelui ANAF, fără a mai depinde de termenele de prescripție sau de alte condiții interne de procedură. Această clarificare înlătură obstacolele birocratice care până acum făceau implementarea incertă sau dificilă.
Reforma adusă de Ordonanța nr. 11/2025 produce o mutație profundă în structura art. 282 din Codul de procedură fiscală. În trecut, doar contribuabilii rezidenți în România puteau solicita declanșarea procedurii amiabile. Astăzi, orice persoană fizică sau juridică, indiferent de rezidență, poate beneficia de acest mecanism, atâta timp cât este afectată de o impozitare dublă sau neconformă. De asemenea, în timp ce anterior autoritatea competentă nu era menționată expres, noua reglementare confirmă fără echivoc că ANAF are această calitate. Aceasta înseamnă că cererile vor fi centralizate și tratate de o instituție clar responsabilă, ceea ce crește transparența și responsabilitatea administrativă.
Procedura a fost formalizată, cu etape clare, termene ferme și obligații de comunicare între autorități. Acest cadru permite contribuabilului să înțeleagă mai bine procesul și să își planifice pașii. Introducerea posibilității de arbitraj adaugă un nivel suplimentar de protecție și echilibru în raport cu autoritățile fiscale. Deciziile arbitrale devin obligatorii și elimină blocajele care puteau apărea în negocierile bilaterale. Astfel, prin eliminarea condiționărilor legate de prescripție și alte termene procedurale interne, punerea în aplicare a deciziilor devine mai rapidă și mai eficientă.
Prin modificările aduse articolului 282, România face un pas important către modernizarea sistemului fiscal internațional și protejarea drepturilor contribuabililor. Ordonanța nr. 11/2025 nu doar aliniează legislația națională la standardele internaționale, dar și oferă un cadru clar, previzibil și echitabil pentru soluționarea disputelor fiscale. Pentru contribuabili, este esențial să cunoască acest mecanism, să își analizeze situațiile de impunere în context internațional și, atunci când este cazul, să apeleze la procedura amiabilă în termenul legal. Consultarea unui specialist în fiscalitate internațională poate face diferența între o dublă impunere definitivă și o soluție negociată favorabil.
Modificările și completările aduse asupra Codului de procedură fiscală, disponibile AICI