Înscrierea la concursul pentru acordarea gradaţiei de merit personalului didactic din învăţământul preuniversitar de stat în sesiunea 2025
- Detalii
- Andreea CTCE
- Noutăţi legislative
- Accesări: 259

Ordinul Ministerului Educației și Cercetării nr. 3.745 din 8 aprilie 2025 pentru aprobarea Metodologiei şi criteriilor privind acordarea gradaţiei de merit personalului didactic din învăţământul preuniversitar de stat în sesiunea 2025 a fost publicat în Monitorul Oficial al României nr. 322 din 11 aprilie 2025. Astfel, metodologia reglementează procedura şi criteriile de acordare a gradaţiei de merit personalului didactic din învăţământul preuniversitar de stat, sesiunea 2025.
Gradaţia de merit se acordă personalului didactic de predare, personalului didactic auxiliar şi personalului didactic de conducere, de îndrumare şi control. Gradaţia de merit, prevăzută de Legea învăţământului preuniversitar nr. 198/2023 cu modificările şi completările ulterioare, se acordă prin concurs şi reprezintă 25% din salariul de bază deţinut, conform legii. Prin unităţi/instituţii de învăţământ se au în vedere unităţile şi instituţiile de învăţământ preuniversitar de stat, cu personalitate juridică, inclusiv unităţile conexe şi inspectoratele şcolare.
Numărul maxim de gradaţii care pot fi acordate se calculează astfel: din numărul rezultat prin aplicarea a 16% din totalul posturilor didactice auxiliare, respectiv a 16% din totalul posturilor didactice de predare, totalul posturilor de conducere şi îndrumare şi control ocupate în luna februarie 2025, conform programului EduSal, la nivelul judeţului/municipiului Bucureşti, comunicat de Ministerul Educaţiei şi Cercetării se scade numărul de gradaţii acordate personalului didactic aflate în plată la 1 septembrie 2025, având în vedere că gradaţia de merit se acordă pe o perioadă efectivă de 5 ani. La calcul nu se iau în considerare perioadele de suspendare a plăţii gradaţiei de merit din motive neimputabile angajatului sau ca urmare a rezervării postului didactic/catedrei în baza prevederilor art. 184 alin. (1) - (7) din Legea învăţământului preuniversitar nr. 198/2023 cu modificările şi completările ulterioare, şi se respectă încadrarea în numărul maxim de gradaţii de merit aprobate la momentul revenirii pe post.
Procentul de 16% se aplică, separat, fiecărei categorii de personal:
- personal didactic de predare;
- personal didactic de conducere, îndrumare şi control;
- personal didactic auxiliar.
Gradaţia de merit se atribuie începând cu data de 1 septembrie 2025.
Dosarul, în vederea participării la concursul pentru acordarea gradaţiei de merit, se întocmeşte de către fiecare candidat şi cuprinde următoarele documente, numerotate pe fiecare pagină şi consemnate în opis:
- opisul dosarului, în două exemplare, dintre care unul se restituie candidatului, cu semnătura sa şi a conducerii unităţii/instituţiei de învăţământ, în care sunt consemnate documentele existente, cu precizarea paginilor aferente;
- cererea-tip, elaborată de inspectoratul şcolar, în care candidatul îşi precizează opţiunea;
- adeverinţă/adeverinţe cu calificativele din anii şcolari evaluaţi;
- adeverinţă de vechime în învăţământ;
- fişa de (auto)evaluare pentru gradaţie de merit elaborată de inspectoratul şcolar la categoria de personal didactic la care candidează, cu punctajul completat la rubrica (auto)evaluare;
- raportul de activitate pentru perioada evaluată, ce trebuie să respecte ordinea criteriilor/subcriteriilor din fişa de (auto)evaluare şi să conţină trimiteri explicite la documentele justificative din dosar;
- declaraţia pe propria răspundere prin care candidatul confirmă că documentele depuse la dosar îi aparţin şi că prin acestea sunt certificate activităţile desfăşurate, conform modelului prevăzut în anexa nr. 4 la metodologie;
- documentele justificative, grupate pe criteriile şi subcriteriile din fişa de (auto)evaluare pentru gradaţie de merit, elaborată de inspectoratul şcolar la categoria de personal didactic la care candidează.
Se acceptă doar documente justificative emise de unităţi de învăţământ preuniversitar, de instituţii de învăţământ superior, de inspectorate şcolare, case ale corpului didactic, centre de excelenţă, CJRAE/CMBRAE precum şi de Ministerul Educaţiei şi Cercetării şi de instituţiile şi unităţile care funcţionează în subordinea sau coordonarea Ministerului Educaţiei şi Cercetării, conform Hotărârii Guvernului nr. 731/2024 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Educaţiei şi Cercetării cu modificările şi completările ulterioare, respectiv de parteneri sociali ai Ministerului Educaţiei şi Cercetării.
Documentele emise de alte instituţii, organizaţii non guvernamentale, sau organisme instituţionale pot fi depuse şi acceptate ca documente justificative numai în condiţiile în care sunt vizate prin semnătură/certificate de directorul unităţii de învăţământ sau de un reprezentant al inspectoratului şcolar (ex: inspector şcolar care coordonează disciplina/ domeniul, inspector şcolar general adjunct, inspector şcolar general).
Pentru a consulta dispozițiile conform cărora candidaţii participanţi la concursul de acordare a gradaţiei de merit pot contesta punctajul acordat, la inspectoratul şcolar, click AICI