Răspunderea materială a militarilor
- Detalii
- Ana-Maria CTCE
- Actualitate
- Accesări: 821
Ministrul afacerilor interne a oficializat Instrucțiunile nr. 152 din 20 septembrie 2024 pentru aplicarea în Ministerul Afacerilor Interne a Ordonanței Guvernului nr. 121/1998 privind răspunderea materială a militarilor, publicate în Monitorul Oficial nr. 991 din 3 octombrie 2024.
Acestea reglementează modalitatea de aplicare în Ministerul Afacerilor Interne (M.A.I.), a prevederilor Ordonanței Guvernului nr. 121/1998 privind răspunderea materială a militarilor, republicată și se aplică:
- cadrelor militare în activitate;
- soldaților și gradaților profesioniști;
- elevilor și studenților din cadrul instituțiilor de învățământ din subordinea M.A.I.;
- demnitarilor;
- funcționarilor publici;
- personalului contractual.
Totodată, prevederile instrucțiunilor se aplică și cadrelor militare sau soldaților și gradaților profesioniști aflați în misiune în afara granițelor țării, precum și rezerviștilor voluntari ori rezerviștilor concentrați sau mobilizați, pe durata participării acestora la instruire sau la îndeplinirea unor misiuni.
Potrivit noului act normativ, răspunderea materială a personalului este:
- integrală (în integralitatea pagubei produse);
- limitată, în limita a trei solde lunare nete/salarii lunare nete/indemnizații lunare nete, calculate la data constatării pagubei.
Răspunderea materială a personalului se poate stabili numai dacă sunt întrunite, cumulativ, următoarele condiții:
- există o pagubă;
- există o faptă cu caracter ilicit săvârșită de personalul M.A.I. cu încălcarea dispozițiilor legale în vigoare ori prin neexecutarea obligațiilor de serviciu care îi revin din statute, regulamente sau, după caz, fișa postului;
- încălcarea dispozițiilor legale ori neexecutarea obligațiilor de serviciu s-a produs cu vinovăție;
- între fapta cu caracter ilicit și paguba materială produsă există un raport de cauzalitate, adică paguba s-a produs nemijlocit direct ca urmare a faptei ilicite a personalului M.A.I.;
- persoana responsabilă s-a aflat, la momentul producerii pagubei, în raporturi de muncă sau de serviciu cu M.A.I. ori cu structurile din cadrul/subordinea acestuia sau, după caz, era concentrată ori mobilizată, a deținut calitatea de elev sau student în cadrul instituțiilor de învățământ din subordinea M.A.I. ori exercita o funcție de demnitate publică.
Potrivit instrucțiunilor, paguba poate fi:
- materială - are un conținut economic, adică poate fi exprimată și reparată în bani sau în natură, după caz;
- efectivă - nu cuprinde și foloasele nerealizate;
- directă - a fost cauzată unității nemijlocit de personalul care a produs-o sau indirect - în cazurile în care răspunderea materială se stabilește în subsidiar;
- reală - la calcularea ei se are în vedere gradul real de uzură a bunului;
- certă - are o întindere precisă determinată în expresie valorică;
- actuală - existența sa este constatată neîndoielnic și nu a intervenit prescripția dreptului la acțiune pentru recuperarea sa.
Fapta cu caracter ilicit săvârșită de personalul M.A.I. poate consta într-o:
- acțiune - faptă comisivă - atunci când personalul săvârșește acte pe care, potrivit legii sau obligațiilor de serviciu, nu avea dreptul să le efectueze; sau
- inacțiune - faptă omisivă - atunci când personalul nu săvârșește acele acte pe care era obligat să le efectueze.
Forma de vinovăție prin care s-a produs fapta cauzatoare de pagube poate fi:
- intenția - atunci când personalul a urmărit ori a acceptat producerea faptei ilicite care a determinat paguba; sau
- culpa - atunci când fapta s-a săvârșit prin imprudență sau din neglijență.
La stabilirea răspunderii materiale se va ține seama de actele normative în vigoare:
- la data săvârșirii faptei - atunci când se apreciază caracterul ilicit al faptei care le-a cauzat, adică nerespectarea sau aplicarea greșită a dispozițiilor normative incidente;
- la data efectuării plății - în cazul sumelor încasate fără drept, al contravalorii bunurilor ori serviciilor nedatorate;
- la data constatării pagubelor - în ceea ce privește prețurile ce se iau ca bază pentru evaluarea lor;
- la data efectuării cercetării administrative - în privința regulilor de procedură.
La nivelul M.A.I. sunt considerate activități de instruire, fără a se limita la prezenta enumerare, următoarele:
- instrucția de front;
- instrucția tragerii cu armamentul din dotare;
- pregătirea de specialitate;
- pregătirea fizică;
- aplicațiile tactice și operative;
- exercițiile și aplicațiile de specialitate din tabere, laboratoare și din teren;
- lucrul cu tehnica și alte mijloace de luptă;
- antrenamentele în folosirea mijloacelor de protecție individuală;
- activitățile demonstrativ-metodice;
- antrenamentele în lucrul de stat major;
- convocările tematice.
Sunt considerate misiuni și atribuții de serviciu operative, în sensul art. 8 din ordonanța Guvernului, activitățile executate efectiv și direct pentru:
- apărarea vieții, integrității corporale și libertății persoanelor, proprietății publice și private, celorlalte drepturi și interese legitime ale cetățenilor și ale statului;
- menținerea ordinii publice și respectarea regulilor de conviețuire socială;
- asigurarea desfășurării normale a adunărilor publice și competițiilor sportive;
- combaterea manifestărilor de violență și restabilirea ordinii publice, atunci când aceasta a fost tulburată;
- paza sau protecția și apărarea obiectivelor, a bunurilor și valorilor de importanță deosebită, paza transportului unor valori importante, a armelor, munițiilor, materialelor explozive, stupefiantelor, substanțelor toxice sau radioactive ori a altor materii sau substanțe periculoase;
- prevenirea și combaterea faptelor ilicite ale persoanelor despre care există date sau indicii că se pregătesc să săvârșească ori au săvârșit infracțiuni;
- participarea la prevenirea, neutralizarea și lichidarea actelor elementelor teroriste și de diversiune atât pe teritoriul României, cât și în afara teritoriului național, la acțiuni în cadrul forțelor multinaționale;
- executarea, independent sau în cooperare cu efective ale altor autorități prevăzute de lege, la activitățile de salvare și evacuare a persoanelor și bunurilor periclitate de incendii, explozivi, avarii, accidente, epidemii, calamități naturale și catastrofe, precum și de limitare și înlăturare a urmărilor provocate de astfel de evenimente;
- executarea, cu forțe proprii sau în cooperare cu alte structuri, a operațiunilor și activităților de înștiințare, avertizare, alarmare, alertare, recunoaștere, cercetare, evacuare, adăpostire, stingere a incendiilor, depoluare, protecție nucleară, biologică și chimică (N.B.C.) și decontaminare, filtrare și transport de apă, iluminat, asanare de muniție neexplodată, protecție a bunurilor materiale și valorilor din patrimoniul cultural, acordare de sprijin pentru supraviețuirea populației afectate și alte măsuri de protecție a cetățenilor în caz de situații de urgență;
- intervenția pentru căutarea, salvarea, descarcerarea, deblocarea, prim ajutor sau asistență medicală, precum și salvarea persoanelor și animalelor de la înălțimi, din subsoluri, puțuri, de la înec;
- acordarea de sprijin persoanelor cu funcții ce implică exercițiul autorității de stat, dacă acestea întâmpină rezistență fizică în executarea sarcinilor de serviciu;
- legitimarea și stabilirea identității persoanelor care încalcă dispozițiile legale ori sunt suspecte de o asemenea încălcare și luarea măsurilor care se impun;
- conducerea în fața organelor de urmărire penală a celor care prin acțiunile lor periclitează ordinea publică, viața persoanelor sau alte valori sociale;
- efectuarea perchezițiilor sau a altor acte de urmărire penală, intrarea în locuința persoanelor fizice/sediul persoanelor juridice, în condițiile prevăzute de lege;
- verificarea și cercetarea în teren a activităților privind securitatea și integritatea patrimoniului M.A.I., precum și controlul, verificarea și măsurarea realizării cantitative și calitative a unor performanțe, sarcini sau lucrări de către structurile M.A.I.;
- participarea, potrivit prevederilor legale, în afara teritoriului național, la acțiuni în cadrul forțelor multinaționale pentru îndeplinirea misiunilor specifice;
- îndeplinirea altor misiuni operative, stabilite de ministrul afacerilor interne;
- activitățile specifice de asigurare a comunicațiilor și serviciilor electronice pentru îndeplinirea și în sprijinul misiunilor operative.
Totodată, se prevede că personalul are obligația să restituie integral:
- sumele nedatorate, încasate fără drept;
- contravaloarea bunurilor ce nu i se datorau și care nu mai pot fi restituite în natură;
- contravaloarea serviciilor prestate, la care nu era îndreptățit, calculată în condițiile legii.
Obligația de restituire a sumelor nedatorate, încasate fără drept:
- privește toate categoriile de sume primite de la unitate, dar nedatorate de aceasta, cum ar fi, dar fără a se limita la: drepturi de natură salarială, alte majorări salariale, contravaloarea compensației lunare pentru chirie, contravaloarea sumelor aferente cheltuielilor de transport etc.;
- este integrală, adică privește întregul cuantum al sumei plătite de unitate prin interpretarea eronată a dispozițiilor normative incidente sau necuvenit și, respectiv, încasate de beneficiar, indiferent dacă este vorba de o singură plată sau de plăți succesive;
- există pentru toate sumele, indiferent de natura fondurilor din care sunt plătite.
Obligația de restituire a contravalorii bunurilor nedatorate și care nu mai pot fi restituite în natură:
- privește bunurile materiale distribuite personalului M.A.I. peste drepturile legal cuvenite;
- privește bunurile primite și nedatorate, care nu mai pot fi restituite în natură din cauza pierderii sau uzurii acestora;
- nu se referă la elevii și studenții instituțiilor de învățământ.
Obligația de restituire a contravalorii serviciilor nedatorate privește serviciile prestate fără drept, precum:
- cazarea gratuită;
- cazarea calculată la tarife mai mici decât cele legale dintr-o clădire aparținând unității sau aflată în administrarea sau folosința acesteia;
- neplata în total sau în parte a cheltuielilor de întreținere (apă, energie electrică, energie termică etc.):
- transport gratuit ori achitat sub nivelul tarifelor legale, efectuat cu autovehicule aparținând unității ori închiriate de aceasta;
- cheltuieli hrănire etc.
Instrucțiunile nr. 152 din 20 septembrie 2024 se pot accesa AICI!