Programul privind instalarea sistemelor de panouri fotovoltaice pentru producerea de energie electrică
- Detalii
- Andreea CTCE
- Noutăţi legislative
- Accesări: 807
Ministerul Mediului, Apelor și Pădurilor a emis Ordinul nr. 595 din 7 martie 2024 pentru aprobarea Ghidului de finanţare a Programului privind instalarea sistemelor de panouri fotovoltaice pentru producerea de energie electrică, în vederea acoperirii necesarului de consum şi livrării surplusului în reţeaua naţională, pentru unităţi de cult, instituţii şi autorităţi publice din sistemul naţional de asistenţă socială, precum şi entităţi juridice nonprofit acreditate pentru furnizarea de servicii sociale. Actul normativ a fost publicat în Monitorul Oficial nr. 209 din 13 martie 2024.
Ghidul de finanţare constituie un suport informativ, având rolul de a furniza informaţii esenţiale cu privire la derularea Programului privind instalarea sistemelor de panouri fotovoltaice pentru producerea de energie electrică, în vederea acoperirii necesarului de consum şi livrării surplusului în reţeaua naţională, pentru unităţi de cult, instituţii şi autorităţi publice din sistemul naţional de asistenţă socială, precum şi entităţi juridice nonprofit acreditate pentru furnizarea de servicii sociale, denumit în continuare program.
Potrivit art. 2 din ghid, obiectul programului îl reprezintă finanţarea achiziţionării şi instalării sistemelor de panouri fotovoltaice care folosesc sursele de energie regenerabilă, nepoluante, în vederea producerii energiei electrice şi utilizării acesteia de către consumatorii racordaţi la reţeaua naţională de distribuţie a energiei electrice. Scopul programului îl reprezintă creşterea eficienţei energetice, îmbunătăţirea calităţii aerului şi reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră, prin utilizarea sistemelor de panouri fotovoltaice cu o putere minimă de 30 kW şi maximă de 200 kW, pentru producerea de energie electrică necesară consumului propriu şi livrării surplusului în sistemul energetic naţional.
Finanţarea programului se realizează din veniturile rezultate din vânzarea certificatelor de emisii de gaze cu efect de seră încasate la Fondul pentru mediu, în limita creditelor de angajament şi bugetare prevăzute cu această destinaţie prin bugetul anual al Fondului pentru mediu, aprobat conform legii. Programul are caracter multianual şi se desfăşoară la nivel naţional. Finanţarea programului nu constituie ajutor de stat în sensul prevăzut în Comunicarea Comisiei privind noţiunea de ajutor de stat, astfel cum este prevăzută la art. 107 alin. (1) din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene.
Referitor la organizarea sesiunii de înscriere, anual, se pot organiza una sau mai multe sesiuni de înscriere, în limita sumei alocate cu titlu de finanţare, în condiţiile prevăzute la art. 3 din ghid. Astfel, pentru derularea programului, prin dispoziţie a preşedintelui AFM, se aprobă:
- sesiunile de înscriere în cadrul programului şi sumele alocate cu titlu de finanţare, care se publică pe pagina de internet a AFM;
- structurile/comisiile AFM care vor fi implicate în derularea programului;
- grile de evaluare, proceduri de lucru, instrucţiuni şi/sau alte documente interne ale AFM, inclusiv pentru îndeplinirea de sarcini şi realizarea anumitor activităţi în cadrul programului.
Informaţiile necesare desfăşurării programului, sumele alocate cu titlu de finanţare şi documentele relevante se gestionează prin intermediul aplicaţiei informatice, precum şi prin alte modalităţi stabilite de către AFM şi comunicate terţilor. Analiza cererilor de finanţare se poate realiza prin externalizarea serviciilor aferente acestor activităţi sau prin cooptarea de personal din alte instituţii publice sau autorităţi publice centrale, cu aprobarea conducătorilor acestora.
Etapele programului sunt următoarele:
- publicarea pe pagina de internet a AFM a prezentului ghid, a anunţului de deschidere a sesiunii de înscriere şi a sumei alocate cu titlu de finanţare;
- înscrierea solicitanţilor în aplicaţie;
- analiza conformităţii administrative şi a eligibilităţii solicitantului, evaluarea şi selectarea proiectelor propuse pentru finanţare;
- avizarea şi aprobarea proiectelor selectate pentru finanţare;
- comunicarea rezultatelor sesiunii de înscriere;
- depunerea contestaţiilor de către solicitanţi şi soluţionarea acestora de către AFM;
- încheierea contractelor de finanţare;
- implementarea proiectelor;
- monitorizarea proiectelor;
- raportarea către autoritatea publică centrală pentru protecţia mediului a modului de utilizare a sumelor din veniturile obţinute în urma scoaterii la licitaţie a certificatelor de emisii de gaze cu efect de seră şi a cantităţii de CO_2 diminuate prin implementarea proiectelor.
La înscrierea solicitantului în program vor fi încărcate în aplicaţia informatică următoarele documente:
- cererea de finanţare, semnată de către reprezentantul legal al solicitantului sau de către împuternicitul acestuia cu semnătură electronică calificată bazată pe un certificat calificat emis de un prestator de servicii de încredere conform Regulamentului (UE) nr. 910/2014 al Parlamentului European şi al Consiliului din 23 iulie 2014 privind identificarea electronică şi serviciile de încredere pentru tranzacţiile electronice pe piaţa internă şi de abrogare a Direcţiei 1999/93/CE;
- actul administrativ/împuternicirea notarială, după caz, prin care solicitantul desemnează o persoană împuternicită în relaţia cu AFM;
- cartea de identitate a reprezentantului legal sau a persoanei împuternicite, după caz;
- certificatul de atestare fiscală privind obligaţiile de plată către bugetul de stat, emis pe numele solicitantului de către organul teritorial de specialitate al Ministerului Finanţelor, nu mai vechi de 30 de zile la data înscrierii în aplicaţie;
- certificatul de atestare fiscală privind impozitele şi taxele locale şi alte venituri ale bugetului local, emis pe numele solicitantului de către autoritatea publică locală în a cărei rază teritorială îşi are sediul solicitantul, nu mai vechi de 30 de zile la data înscrierii în aplicaţie;
- certificatul de atestare fiscală privind obligaţiile la Fondul pentru mediu, emis pe numele solicitantului de către AFM, nu mai vechi de 30 de zile la data înscrierii în aplicaţie, sau declaraţia pe propria răspundere în care solicitantul să menţioneze că şi-a îndeplinit toate obligaţiile la Fondul pentru mediu, respectiv a depus toate declaraţiile privind obligaţiile la Fondul pentru mediu şi nu figurează cu obligaţii datorate la data înscrierii în aplicaţie; declaraţia va fi dată sub sancţiunea prevederilor penale privind falsul în declaraţii şi va fi asumată de către reprezentantul legal al solicitantului sau împuternicitul acestuia prin semnătură electronică calificată bazată pe un certificat calificat emis de un prestator de servicii de încredere conform Regulamentului (UE) nr. 910/2014;
- documentul doveditor al deschiderii de către solicitantul instituţie publică la Trezoreria Statului a contului de venituri încasate de la Fondul pentru mediu, cu indicatorul bugetar 43.02.44/43.44.00, sau a contului bancar pentru restul solicitanţilor;
- studiul de fezabilitate, întocmit conform Hotărârii Guvernului nr. 907/2016 privind etapele de elaborare şi conţinutul-cadru al documentaţiilor tehnico-economice aferente obiectivelor/proiectelor de investiţii finanţate din fonduri publice, cu modificările şi completările ulterioare; certificatul de urbanism, avizele şi acordurile nu sunt obligatorii. În situaţia în care anumite componente nu sunt considerate necesare în conţinutul studiului de fezabilitate se va motiva de către proiectant în acest sens;
- actul emis de organul deliberativ al solicitantului, din care rezultă acordul cu privire la participarea în cadrul programului şi susţinerea cheltuielilor neeligibile, după caz;
- extrasul de carte funciară, nu mai vechi de 60 de zile la data înscrierii în aplicaţie, din care să rezulte dreptul de proprietate/folosinţă al solicitantului asupra imobilului-construcţie deservit de sistemul de panouri fotovoltaice pentru care se solicită finanţarea; în cazul în care sistemul de panouri fotovoltaice care deserveşte construcţia se amplasează pe teren se va prezenta, în plus faţă de extrasul de carte funciară aferent construcţiei, extras de carte funciară, nu mai vechi de 60 de zile la data înscrierii în aplicaţie, din care să rezulte că solicitantul este proprietar/deţine un drept de folosinţă asupra imobilului- teren; acesta poate fi obţinut de solicitant şi în format electronic;
- în cazul entităţilor prevăzute la art. 7 lit. c) din ghid se vor prezenta statutul, certificatul de înscriere în Registrul asociaţiilor şi fundaţiilor, precum şi certificatul de acreditare ca furnizor de servicii sociale emis în temeiul Legii nr. 197/2012 privind asigurarea calităţii în domeniul serviciilor sociale, cu modificările şi completările ulterioare.
Detalii suplimentare privind categoriile de cheltuieli eligibile, criteriilele de eligibilitate a solicitantului şi a proiectului, precum și cele privind analiza cererilor de finanțare, disponibile AICI