Normele de aplicare pentru Ordonanța privind concediul de creștere copil – modificări și completări


     Guvernul României a emis Hotărârea nr. 865 din 14 septembrie 2023 pentru modificarea şi completarea Normelor metodologice de aplicare a prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 111/2010 privind concediul şi indemnizaţia lunară pentru creşterea copiilor, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 52/2011, act ce a fost publicat în Monitorul Oficial nr. 844 din 19 septembrie 2023.

     Conform art. 12 alin. (1), drepturile prevăzute de Ordonanţa de urgenţă nr. 111/2010 se acordă în situaţia în care solicitantul îndeplineşte cumulativ următoarele condiţii:

  1. este cetăţean român, cetăţean străin sau apatrid;
  2. are, conform legii, domiciliul sau reşedinţa pe teritoriul României;
  3. locuieşte în România împreună cu copilul/copiii pentru care solicită drepturile şi se ocupă de creşterea şi îngrijirea acestuia/acestora.

     Prevederile de mai sus se corelează în mod corespunzător în cazul persoanelor îndreptăţite cărora li se aplică prevederile Regulamentului (CE) nr. 883/2004 al Parlamentului European şi al Consiliului din 29 aprilie 2004 privind coordonarea sistemelor de securitate socială şi ale Regulamentului (CE) nr. 987/2009 al Parlamentului European şi al Consiliului din 16 septembrie 2009 de stabilire a procedurii de punere în aplicare a Regulamentului (CE) nr. 883/2004 privind coordonarea sistemelor de securitate socială.

     Condiţia prevăzută la lit. c) se consideră îndeplinită şi în situaţia în care, după stabilirea dreptului, persoana îndreptăţită, împreună cu copilul pentru care se stabileşte dreptul, îşi stabileşte temporar reşedinţa în altă ţară. Prin temporar se înţelege o perioadă de până la 6 luni pe an pentru toate situaţiile, cu excepţia celor prevăzute la art. 2 alin. (5) lit. k) şi x) din ordonanța de urgență, pentru care condiţia prevăzută la lit. c) se consideră îndeplinită pe toată perioada de însoţire ori în care se află în misiune.
     Legiutorul prevede, în alin. (2^1) al art. 1 din normele metodologice, ca, în situaţiile prevăzute la art. 12 alin. (5) din ordonanţa de urgenţă, condiţiile se consideră îndeplinite în baza aplicării prevederilor art. 7 şi 67 din Regulamentul (CE) nr. 883/2004 al Parlamentului European şi al Consiliului din 29 aprilie 2004 privind coordonarea sistemelor de securitate socială, denumit în continuare Regulament, şi ale art. 60 din Regulamentul (CE) nr. 987/2009 al Parlamentului European şi al Consiliului din 16 septembrie 2009 de stabilire a procedurii de punere în aplicare a Regulamentului (CE) nr. 883/2004 privind coordonarea sistemelor de securitate socială, denumit în continuare Regulament de aplicare. Totodată, în situaţiile prevăzute la art. 12 alin. (6) şi (7) din ordonanţa de urgenţă, condiţiile se consideră îndeplinite pe o perioadă de maximum 6 luni pe an, în cazul persoanelor îndreptăţite care îşi stabilesc reşedinţa temporar într-un stat în care nu sunt aplicabile prevederile Regulamentului şi ale Regulamentului de aplicare.

     După finalizarea perioadei prevăzute la art. 12 alin. (7) din ordonanţa de urgenţă, în cazul persoanelor îndreptăţite care îşi stabilesc reşedinţa temporar într-un stat în care nu sunt aplicabile prevederile Regulamentului şi ale Regulamentului de aplicare dreptul se suspendă în condiţiile art. 16 alin. (2) lit. h) din ordonanţa de urgenţă. Plata indemnizaţiei se reia, cu excepţia perioadei de suspendare, la revenirea în România, în baza unei noi cereri.

     Concediul şi indemnizaţia lunară pentru creşterea copilului, prevăzută de art. 2 alin. (1) din ordonanţa de urgenţă, se acordă persoanelor îndreptăţite, dacă acestea au realizat venituri supuse impozitului pe venit, potrivit prevederilor Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare, denumită în continuare Codul fiscal, ori s-au aflat în una sau mai multe dintre situaţiile prevăzute la art. 2 alin. (5) din ordonanţa de urgenţă timp de 12 luni în ultimii 2 ani anterior datei naşterii copilului sau, după caz, anterior datei la care s-a realizat încredinţarea în vederea adopţiei, s-a încuviinţat adopţia ori s-a instituit plasamentul sau tutela.

     Constituirea perioadei prevăzute la art. 2 alin. (1) din ordonanţa de urgenţă se stabileşte, după cum urmează:

  1. din 12 luni consecutive, în cazul în care în această perioadă se realizează fără întrerupere venituri supuse impozitului şi/sau se înregistrează una sau mai multe dintre situaţiile prevăzute la art. 2 alin. (5) din ordonanţa de urgenţă;
  2. din 12 luni succesive, în care sunt îndeplinite condiţiile de acordare, în cazul în care în perioada de 2 ani realizarea veniturilor supuse impozitului şi/sau înregistrarea uneia sau mai multora dintre situaţiile prevăzute la art. 2 alin. (5) din ordonanţa de urgenţă s-au produs cu întreruperi.

     Luna calendaristică în care s-a născut copilul sau în care s-a înregistrat una dintre situaţiile prevăzute la art. 8 alin. (1) şi (2) din ordonanţa de urgenţă, indiferent de ziua din această lună în care s-a produs naşterea ori s-a înregistrat situaţia, face parte integrantă din perioada prevăzută anterior. În vederea totalizării perioadelor de activitate profesională realizate în alte state în care se aplică prevederile Regulamentului şi ale Regulamentului de aplicare, se asimilează şi perioadele din aceste state în care persoana îndreptăţită s-a aflat în şomaj, a beneficiat de concedii medicale, concedii pentru accidente de muncă şi boli profesionale, concedii de maternitate şi concedii pentru creşterea copilului.

     Actele doveditoare privind realizarea de venituri, acum completate de legiutor, precum şi nivelul lunar, trimestrial sau anual al acestora, eliberate de angajator sau de organele competente, sunt, după caz, următoarele:

a) dovada eliberată de angajator sau de entităţile asimilate angajatorului, care au calitatea de plătitori de venituri supuse impozitului, ori, după caz de autorităţile fiscale din care să rezulte că persoana îndreptăţită a realizat timp de 12 luni în ultimii 2 ani anterior naşterii copilului venituri din salarii şi asimilate salariilor sau de autoritatea competentă, în caz de dizolvare, faliment ori lichidare judiciară a angajatorului;

b) dovada privind veniturile realizate în anii fiscali anteriori celui în care s-a născut copilul, corespunzători perioadei prevăzute la art. 2 alin. (1) din ordonanţa de urgenţă, sau, după caz, dovada privind veniturile realizate, eliberată de angajator/plătitorul de venit sau de organele fiscale competente şi/sau declaraţia fiscală, prevăzută de lege, pentru categoriile de venituri prevăzute la art. 3 din ordonanţa de urgenţă, pentru care Codul fiscal nu prevede emiterea unei decizii de impunere din partea organului fiscal central;

b^1) registrul jurnal de încasări şi plăţi, în cazul veniturilor din activităţi independente, din drepturi de proprietate intelectuală şi din activităţi agricole, silvicultură şi piscicultură;

c) dovada eliberată de organele competente, în cazul persoanelor care realizează venituri profesionale neimpozabile;

d) dovada eliberată de organele competente, în cazul asociaţilor unici, privind veniturile realizate de aceştia;

e) adeverinţa eliberată de plătitorul indemnizaţiei de maternitate, potrivit Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 158/2005 privind concediile şi indemnizaţiile de asigurări sociale de sănătate, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 399/2006, cu modificările şi completările ulterioare, de angajator sau, după caz, de casa de asigurări de sănătate ori de agenţia judeţeană pentru ocuparea forţei de muncă. Pentru persoanele care beneficiază de indemnizaţie de maternitate în baza unor statute speciale se solicită adeverinţa eliberată de casele autonome de asigurări;

f) dovada eliberată de autorităţile competente, de angajatori sau, după caz, declaraţia pe propria răspundere, din care să rezulte data de la care solicitantul se află în concediu pentru creşterea copilului;

g) copia contractului de muncă sau, după caz, dovada eliberată de angajatori ori de autorităţile competente străine sau române, tradusă de un traducător autorizat, care să ateste perioadele în care au fost realizate activităţi profesionale şi care sunt totalizate conform prevederilor Regulamentului şi ale Regulamentului de aplicare, precum şi adeverinţă de venit, eliberată de angajator sau alte instituţii competente, tradusă de traducător autorizat, care să ateste veniturile aferente acestor activităţi, inclusiv cele provenite din perioadele asimilate activităţii potrivit art. 4 alin. (7) din norme;

h) dovada eliberată de organul fiscal competent din statul care aplică Regulamentul şi Regulamentul de aplicare, tradusă de un traducător autorizat, pentru persoanele care realizează activităţi independente în aceste state.

Restul completărilor și modificărilor aduse asupra Normelor metodologice de aplicare a prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 111/2010 privind concediul şi indemnizaţia lunară pentru creşterea copiilor - AICI