Învățământul profesional dual s-a extins la nivel universitar!


Guvernul a aprobat cadrul legislativ necesar pentru extinderea învățământului profesional dual la nivel universitar printr-un act normativ ce a fost deja publicat în Monitorul Oficial nr. 941 din 26 septembrie 2022. Este vorba despre Ordonanța de urgență nr. 128 din 23 septembrie 2022 prin care se modifică și se completează Legea educației naționale nr. 1/2011.

Astfel, instituțiile de învățământ superior acreditate vor putea organiza, împreună cu operatori economici, învățământ superior dual  -  formă de învățământ în care responsabilitățile cu privire la desfășurarea activităților de învățare, predare și evaluare sunt partajate între instituția de învățământ superior acreditată și operatorii economici.

Instituția de învățământ superior organizează și desfășoară activități de învățare, predare și evaluare, iar operatorii economici organizează activități de învățare prin muncă și participă la evaluare.

Prevederile din Legea educației naționale nr. 1/2011 referitoare la organizarea, asigurarea calității, admiterea, evaluarea pe parcurs, finalizarea studiilor, precum și întocmirea și eliberarea actelor de studii din învățământul superior se aplică în mod similar și pentru învățământul superior dual.

Totodată, actul normativ stipulează că instituțiile de învățământ superior vor putea înființa, singure sau prin asociere, societăți comerciale, fundații, asociații, unități de învățământ preuniversitar, consorții pentru învățământ dual, cu aprobarea senatului universitar, conform prevederilor legale. Condiția ca acestea să se înființeze este aceea ca ele să contribuie la creșterea performanțelor instituției.

   De asemenea, se prevede că la organizarea formei de învățământ superior dual pot contribui și autoritățile administrației publice locale, structurile asociative interesate, respectiv camere de comerț și asociații patronale de ramură, precum și parteneri relevanți la nivel național sau internațional.

   Pentru derularea activităților, în cazul instituțiilor de învățământ superior de stat, finanțarea se va realiza conform unei metodologii ce va fi aprobată prin ordin al ministrului educației.

   În aceeași OUG, se prevede că învățământul superior dual se organizează:

  • pentru ciclul I - programe de studii universitare de licență, care corespund unui număr de credite cuprins între minimum 180 și maximum 240 de credite;
  • pentru ciclul II - programe de studii universitare de masterat profesional, care corespund unui număr de credite cuprins între minimum 60 și maximum 120 de credite;
  • pentru ciclul III - doctorat profesional.

   Curriculumul pentru învățământul superior dual conține activități de învățare, de predare și de învățare prin muncă, precum și de evaluare. Volumul de muncă specific activităților de învățare, de predare și de învățare prin muncă este partajat în mod egal. Volumul de muncă este estimat în concordanță cu ECTS/SECT, exprimându-se în termenii creditelor de studii.

   După absolvirea studiilor, instituția de învățământ superior eliberează o adeverință care atestă perioada în care studentul a desfășurat activități de învățare prin muncă.

   Operatorii economici vor acorda burse, cel puțin la nivelul celor acordate din fonduri publice pentru învățământul universitar, precum și din alte fonduri, pentru învățarea în condiții de calitate și vor beneficia de facilități la plata impozitelor, taxelor și contribuțiilor datorate bugetului de stat, bugetului asigurărilor sociale, bugetelor fondurilor speciale sau bugetelor locale, potrivit prevederilor legale, după cum urmează:

  • valoarea cumulată a burselor plătite de către operatorii economici studenților înmatriculați la forma de învățământ superior dual se deduce din impozitul pe profit al acestora;
  • valoarea cumulată a investițiilor dedicate activităților de învățare prin muncă se deduce din impozitul pe profit al operatorilor economici.

   De asemenea, în vederea realizării unui sistem unitar, incluziv și de calitate pentru educația timpurie și îmbunătățirii procentului de acces al copiilor de la naștere la 6 ani la serviciile de educație timpurie, actul normativ prevede înființarea de către autoritățile publice locale, organizațiile nonguvernamentale, instituțiile de cult și operatorii economici de servicii complementare de educație timpurie de tip ludotecă, grup de joacă, grădiniță comunitară în localitățile izolate sau dezavantajate, precum și în zonele unde nu există locuri suficiente în creșe sau grădinițe.

   În acest sens, se mai prevede că Ministerul Educației va iniția hotărârea de Guvern privind organizarea și funcționarea serviciilor de educație timpurie complementare.

 

Pentru mai multe detalii, accesați forma la zi a Legii educației naționale!