Calendarul evaluărilor naționale în anul şcolar 2022-2023


     Parlamentul a emis Legea educației naționale nr. 1 din 5 ianuarie 2011, act legislativ publicat în Monitorul Oficial nr. 18 din 10 ianuarie 2011.

     Referitor la structura şi caracteristicile evaluărilor, articolul 74 din actul menționat anterior prevede ca, la finalul clasei pregătitoare, cadrul didactic responsabil să întocmească, în baza unei metodologii elaborate de Ministerul Educaţiei şi Cercetării, un raport de evaluare a dezvoltării fizice, socioemoţionale, cognitive, a limbajului şi a comunicării, precum şi a dezvoltării capacităţilor şi atitudinilor de învăţare.

     De asemenea, la finalul clasei a II-a, fiecare şcoală, în baza unei metodologii elaborate de Ministerul Educaţiei şi Cercetării, organizează şi realizează evaluarea competenţelor fundamentale: scris-citit şi matematică. Rezultatele evaluărilor sunt folosite pentru elaborarea planurilor individualizate de învăţare ale elevilor. Rezultatele evaluării şi planurile individualizate se comunică părinţilor elevilor şi constituie documente din portofoliul educaţional al elevului.

     Alineatul (3) din același articol dispune ca, la finalul clasei a IV-a, Ministerul Educaţiei şi Cercetării să realizeze, prin eşantionare, o evaluare la nivel naţional a competenţelor fundamentale dobândite în ciclul primar, după modelul testărilor internaţionale, pentru diagnoza sistemului de învăţământ la nivel primar.

     La finalul clasei a VI-a, toate şcolile, în baza unei metodologii elaborate de Ministerul Educaţiei şi Cercetării, organizează şi realizează evaluarea elevilor prin două probe transdisciplinare: limbă şi comunicare, matematică şi ştiinţe. Proba de limbă şi comunicare va cuprinde limba română şi limba modernă I, iar pentru elevii din clasele cu predare în limbile minorităţilor naţionale, şi limba maternă. Rezultatele evaluărilor sunt utilizate pentru elaborarea planurilor individualizate de învăţare ale elevilor şi pentru preorientarea şcolară către un anumit tip de liceu. Rezultatele evaluării şi planurile individualizate de învăţare se comunică părinţilor elevilor şi sunt trecute în portofoliul educaţional al elevului.

     Totodată, la finalul clasei a VIII-a, în baza unei metodologii elaborate de Ministerul Educaţiei şi Cercetării, se realizează o evaluare naţională obligatorie a tuturor absolvenţilor. Rezultatele evaluării se exprimă printr-un punctaj, similar testelor internaţionale. Evaluarea se realizează prin următoarele probe:

  1. o probă scrisă la limba şi literatura română;
  2. o probă scrisă la limba maternă;
  3. o probă scrisă transdisciplinară la matematică şi ştiinţe;
  4. o probă scrisă la o limbă de circulaţie internaţională;
  5. o probă practică de utilizare a calculatorului, susţinută în timpul anului;
  6. o probă orală transdisciplinară de evaluare a competenţelor civice şi sociale, susţinută în timpul anului.

     Așadar, potrivit Calendarului de administrare a evaluărilor naţionale la finalul claselor a II-a, a IV-a şi a VI-a în anul şcolar 2022-2023, prevăzut în anexa la Ordinul Ministerului Educației nr. 5.359 din 1 septembrie 2022, publicat în Monitorul Oficial nr. 902 din 13 septembrie 2022, evaluarea competențelor fundamentale se va face după cum urmează:

  1. Evaluarea competenţelor fundamentale la finalul clasei a II-a - EN II:

Scris - Limba română - 9 mai 2023

Scris - Limba maternă - 9 mai 2023

Citit - Limba română - 10 mai 2023

Citit - Limba maternă - 10 mai 2023

Matematică - 11 mai 2023

Scris-Citit - Limba română pentru minorităţile naţionale - 12 mai 2023

  1. Evaluarea competenţelor fundamentale dobândite în ciclul primar la finalul clasei a IV-a - EN IV:

Limba română - 16 mai 2023

Matematică - 17 mai 2023

Limba maternă - 18 mai 2023

  1. Evaluarea elevilor la finalul clasei a VI-a - EN VI:

Limbă şi comunicare - 24 mai 2023

Matematică şi Ştiinţe ale naturii - 25 mai 2023

Totalitatea dispozițiilor cuprinse în Legea educației naționale nr. 1/2011, în forma sa consolidată la zi - AICI