Anul școlar începe cu reguli noi!


Anul școlar 2022-2023 a început în data de 1 septembrie 2022, iar cursurile au început ieri în data de 5 septembrie 2022.

Structura anului școlar 2022-2023 este una modificată față de anii anteriori, existând o organizare diferită, cu module în loc de semestre și noi vacanțe pentru toți elevii. În plus, pe lângă modificarea structurii, anul școlar 2022-2023 a venit cu noi reguli privind tezele, notarea elevilor, respectiv calcularea mediilor.

Reamintim că structura anului școlar 2022- 2023 a fost stabilită prin Ordinul 3.505 din 31 martie 2022, emis de Ministerul Educației și publicat în Monitorul Oficial nr. 326 din 4 aprilie 2022.

Potrivit acestui act normativ, anul școlar 2022-2023 se structurează astfel:

  • cursuri - de luni, 5 septembrie 2022, până vineri, 21 octombrie 2022 (modulul 1 de învățare);
  • vacanță - de sâmbătă, 22 octombrie 2022, până duminică, 30 octombrie 2022;
  • cursuri - de luni, 31 octombrie 2022, până joi, 22 decembrie 2022 (modulul 2);
  • vacanță - de vineri, 23 decembrie 2022, până duminică, 8 ianuarie 2023;
  • cursuri - de luni, 9 ianuarie 2023, până vineri, 3 februarie 2023, respectiv vineri, 10 februarie 2023, sau vineri, 17 februarie 2023, la decizia inspectoratelor școlare județene/al municipiului București, după caz (modulul 3);
  • vacanță - o săptămână, la decizia inspectoratelor școlare județene/al municipiului București, în perioada 6-26 februarie 2023;
  • cursuri - de luni, 13 februarie 2023, respectiv luni, 20 februarie 2023, sau luni, 27 februarie 2023, la decizia inspectoratelor școlare județene/al municipiului București, după caz, până joi, 6 aprilie 2023 (modulul 4);
  • vacanță - de vineri, 7 aprilie 2023, până marți, 18 aprilie 2023;
  • cursuri - de miercuri, 19 aprilie 2023, până vineri, 16 iunie 2023 (modulul 5);
  • vacanță - de sâmbătă, 17 iunie 2023, până duminică, 3 septembrie 2023.

   Programul național „Școala altfel” și Programul „Săptămâna verde” vor avea loc între 27 februarie și 16 iunie 2023, timp de câte 5 zile consecutive, perioada urmând să fie decisă în funcție de fiecare unitate de învățământ.

   Noul an școlar a început și cu o serie de alte modificări, care se regăsesc în Regulamentul de funcționare și organizare a școlilor, aprobat în luna iulie de către Ministerul Educației. Este vorba despre Ordinul nr. 4.183 din 4 iulie 2022 pentru aprobarea Regulamentului-cadru de organizare și funcționare a unităților de învățământ preuniversitar, publicat în Monitorul Oficial nr. 675 din 6 iulie 2022.

   Potrivit acestui act normativ, tezele nu vor mai fi obligatorii. Mai mult, elevilor le va fi încheiată o singură medie pe tot parcursul anului școlar.

   La fiecare disciplină de studiu/modul se încheie o singură medie, calculată din numărul de note prevăzut de regulament, prin rotunjirea mediei aritmetice a notelor la cel mai apropiat număr întreg. La o diferență de 50 de sutimi, rotunjirea se face în favoarea elevului.

   În aceste sens, se prevede și că media anuală generală se calculează ca medie aritmetică, cu două zecimale, prin rotunjire, a mediilor anuale de la toate disciplinele/modulele și de la purtare.

   Modul de evaluare se stabilește în funcție de vârstă și de particularitățile psihopedagogice ale beneficiarilor primari ai educației și de specificul fiecărei discipline.

   Instrumentele de evaluare se stabilesc în funcție de vârstă și de particularitățile psihopedagogice ale beneficiarilor primari ai educației și de specificul fiecărei discipline. Acestea sunt:

  • evaluări orale;
  • teste, lucrări scrise;
  • experimente și activități practice;
  • referate;
  • proiecte;
  • probe practice;
  • alte instrumente stabilite de comisia pentru curriculum și aprobate de director sau elaborate de către Ministerul Educației/inspectoratele școlare.

   În învățământul primar, la clasele I-IV, în cel secundar și în cel postliceal, elevii vor avea la fiecare disciplină/modul, cu excepția celor preponderent practice, cel puțin două evaluări prin lucrare scrisă/test pe an școlar.

   Potrivit noului regulament de funcționare și organizare a școlilor, elevii vor beneficia pe parcursul unui an școlar de cel puțin un plan individualizat de învățare.

   Rezultatele evaluării se exprimă, după caz, prin:

  • aprecieri descriptive privind dezvoltarea copilului - la nivelurile antepreșcolar, preșcolar și clasa pregătitoare;
  • calificative la clasele I - IV și în învățământul special care școlarizează elevi cu deficiențe grave, severe, profunde sau asociate;
  • note de la 1 la 10 în învățământul secundar și în învățământul postliceal.

   O altă modificare care intră în vigoare din acest nou an școlar este eliminarea dispozițiilor referitoare la exmatricularea elevilor. Măsura exmatriculării va fi posibilă numai pentru învățământul postliceal, care nu are caracter obligatoriu.

 

Mai multe detalii în Regulamentul-cadru din 4 iulie 2022!