Anularea obligaţiilor de plată accesorii datorate bugetului Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei
- Detalii
- Andreea CTCE
- Actualitate
- Accesări: 189
Autoritatea Națională de Reglementare în Domeniul Energiei a emis Ordinul nr. 83 din 31 octombrie 2024 pentru aprobarea Procedurii de anulare a obligaţiilor de plată accesorii datorate bugetului Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei. Actul normativ a fost publicat în Monitorul Oficial nr. 1098 din 4 noiembrie 2024. Procedura se aplică pentru obligaţiile bugetare administrate de Autoritatea Naţională de Reglementare în Domeniul Energiei (ANRE).
Prin obligaţii bugetare administrate de ANRE se înţelege obligaţiile bugetare principale reprezentând tariful perceput operatorilor economici care desfăşoară activităţi în sectorul energiei electrice, termice şi al gazelor naturale pentru acordarea de autorizaţii şi licenţe, tariful perceput pentru emiterea de atestate şi autorizaţii operatorilor economici care prestează servicii de proiectare, execuţie, verificare şi exploatare instalaţii electrice şi de gaze naturale, tariful perceput pentru autorizarea persoanelor fizice care desfăşoară activităţi în sectorul energiei electrice, termice şi gazelor naturale, contribuţia bănească percepută anual de la titularii de licenţă care desfăşoară activităţi în sectorul energiei electrice, termice şi gazelor naturale, precum şi obligaţiile accesorii aferente acestora, după caz.
Pot beneficia de facilităţile prevăzute în procedură toate categoriile de debitori care, la data de 31 august 2024 inclusiv, figurează în evidenţele ANRE cu obligaţii bugetare principale restante, cu accesoriile aferente diferenţelor de obligaţii bugetare principale individualizate în facturi emise ca urmare a depunerii unor declaraţii rectificative, prin care se corectează obligaţiile bugetare principale cu scadenţe anterioare datei de 31 august 2024 inclusiv sau numai cu obligaţii de plată accesorii restante aferente obligaţiilor bugetare principale stinse până la această dată, dacă accesoriile nu au fost stinse până la data intrării în vigoare a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 107/2024 pentru reglementarea unor măsuri fiscal-bugetare în domeniul gestionării creanţelor bugetare şi a deficitului bugetar pentru bugetul general consolidat al României în anul 2024, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative, cu modificările şi completările ulterioare, denumită în continuare ordonanţa de urgenţă, respectiv până la data 6 septembrie 2024. În categoria debitorilor prevăzuţi anterior se includ şi debitorii aflaţi în procedura insolvenţei, potrivit prevederilor legale în vigoare. Pentru debitorii aflaţi în procedura insolvenţei, administratorii speciali/judiciari sunt obligaţi să solicite acordul creditorilor, potrivit prevederilor Legii nr. 85/2014 privind procedurile de prevenire a insolvenţei şi de insolvenţă, cu modificările şi completările ulterioare, pentru accesarea facilităţilor din ordonanţa de urgenţă de către debitorul insolvent.
Prin obligaţii bugetare principale restante la 31 august 2024 inclusiv se înţelege obligaţiile bugetare datorate bugetului ANRE pentru care s-a împlinit scadenţa sau termenul de plată până la data de 31 august 2024 inclusiv. Sunt considerate obligaţii bugetare principale restante şi obligaţiile bugetare principale datorate de debitorul aflat în insolvenţă pentru care s-a împlinit scadenţa până la data de 31 august 2024 inclusiv, independent de existenţa unui tabel de creanţe sau a unui program de plată a creanţelor. Obligaţiile bugetare accesorii ce urmează a fi anulate sunt cele calculate de către ANRE.
Debitorii îşi exprimă intenţia de a beneficia de anularea obligaţiilor de plată accesorii potrivit ordonanţei de urgenţă, prin depunerea unei „Notificări privind intenţia de a beneficia de anularea obligaţiilor de plată accesorii datorate bugetului ANRE potrivit Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 107/2024 pentru reglementarea unor măsuri fiscal-bugetare în domeniul gestionării creanţelor bugetare şi a deficitului bugetar pentru bugetul general consolidat al României în anul 2024, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative, cu modificările şi completările ulterioare“, conform modelului prevăzut în anexa nr. 1 la procedură, la registratura ANRE sau prin poştă, cu scrisoare recomandată cu confirmare de primire, ori transmisă prin poşta electronică la adresa Această adresă de email este protejată contra spambots. Trebuie să activați JavaScript pentru a o vedea..
După primirea notificării, ANRE procedează la efectuarea stingerilor, compensărilor şi oricăror alte operaţiuni necesare în vederea stabilirii cu certitudine a obligaţiilor bugetare ce constituie condiţie pentru acordarea facilităţii potrivit art. II, III şi IV din ordonanţa de urgenţă.
După depunerea notificării, în termen de 5 zile lucrătoare de la data înregistrării acesteia, ANRE emite şi comunică debitorului factura referitoare la obligaţiile de plată accesorii reprezentând dobânzi, penalităţi de întârziere sau alte accesorii datorate Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei şi „Situaţia debitelor restante aferente bugetului ANRE“, conform modelului prevăzut în anexa nr. 2, care se eliberează pe baza datelor existente în evidenţa ANRE.
În cazul în care există neconcordanţe între sumele înscrise în „Situaţia debitelor restante aferente bugetului ANRE“ şi evidenţa contabilă proprie a debitorului, debitorul poate solicita punerea de acord a acestora în termen de cel mult 3 zile lucrătoare de la data comunicării „Situaţiei debitelor restante aferente bugetului ANRE“. După clarificarea neconcordanţelor, ANRE întocmeşte în două exemplare „Procesul-verbal de punere de acord“, conform modelului prevăzut în anexa nr. 3 la procedură, precum şi noua „Situaţie a debitelor restante aferente bugetului ANRE“. După întocmirea procesului-verbal de punere de acord sau în cazul în care debitorul nu solicită clarificarea neconcordanţelor în termenul prevăzut mai sus, ANRE emite „Decizia de amânare la plată a obligaţiilor de plată accesorii datorate bugetului ANRE“ prevăzută în anexa nr. 4 ori, după caz, „Înştiinţarea de respingere a notificării“ prevăzută în anexa nr. 5 la procedură, dacă debitorul nu se încadrează în niciuna dintre ipotezele reglementate de prevederile art. II, III şi IV din ordonanţa de urgenţă.
Notificările depuse anterior publicării prezentei proceduri în Monitorul Oficial al României, Partea I, se soluţionează în termen de cel mult 5 zile lucrătoare de la data publicării. Notificarea va cuprinde cel puţin următoarele elemente:
- datele de identificare a debitorului: denumirea/numele şi prenumele acestuia, a/ale reprezentantului legal, domiciliul fiscal, codul de identificare fiscală, numărul de telefon/fax al acestora, adresa de e-mail;
- obiectul notificării, respectiv intenţia de a beneficia de anularea obligaţiilor de plată accesorii prevăzute la art. 2 alin. (2) din procedură, cu precizarea exactă a prevederilor legale la care debitorul consideră că se încadrează;
- data şi semnătura debitorului/reprezentantului legal/ împuternicitului.
De la data emiterii deciziei de amânare la plată a obligaţiilor de plată accesorii, pentru obligaţiile de plată accesorii care fac obiectul amânării la plată:
- nu începe sau se suspendă, după caz, procedura de executare silită;
- nu se efectuează stingerea până la data soluţionării cererii de anulare a accesoriilor sau până la data de 25 noiembrie 2024 inclusiv, după caz.
În situaţia în care pe perioada amânării la plată se emit facturi referitoare la obligaţiile de plată accesorii care cuprind obligaţii de plată accesorii prevăzute la art. 2 alin. (2), ANRE emite, odată cu aceste facturi, şi „Decizia de modificare a deciziei de amânare la plată a obligaţiilor de plată accesorii datorate bugetului ANRE“, prevăzută în anexa nr. 6 la procedură. Decizia de modificare a deciziei de amânare la plată a obligaţiilor de plată accesorii înlocuieşte decizia emisă anterior. Amânarea la plată a obligaţiilor accesorii se acordă în baza notificării iniţiale.
În cazul în care, ulterior emiterii deciziilor de amânare la plată a obligaţiilor accesorii, se constată erori în conţinutul acestora, pe baza documentelor care atestă această situaţie, ANRE emite decizie de modificare a deciziei de amânare la plată a obligaţiilor accesorii. În situaţia în care debitorul nu depune cererea de anulare a accesoriilor până la data de 25 noiembrie 2024 inclusiv, ANRE emite şi comunică „Decizia de pierdere a valabilităţii amânării la plată a obligaţiilor de plată accesorii datorate bugetului ANRE“, prevăzută în anexa nr. 7 la procedură. Notificarea privind intenţia de a beneficia de anularea obligaţiilor de plată accesorii nu este obligatorie, ci are drept scop obţinerea efectelor prevăzute anterior.
Detalii referitoare la procedura de acordare a anulării obligaţiilor de plată accesorii, cuprinsă în art. 4 din procedura aprobată prin Ordinul nr. 83/2024, disponibile AICI