Înregistrarea ca lucrător cultural profesionist
- Detalii
- Andreea CTCE
- Noutăţi legislative
- Accesări: 864
Normele metodologice aprobate prin Ordinul Ministerului Culturii nr. 2.618 din 13 februarie 2025, au fost publicate în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 172 din 26 februarie 2025. Ele stabilesc modul de înregistrare iniţială, gestionare a înregistrării şi a modificărilor intervenite în Registrul lucrătorilor culturali profesionişti, prin Direcţia politici culturale (DPoC), cu sprijinul Serviciului juridic, contencios şi comunicare (SJCC) şi al Direcţiei economice (DE), din cadrul Ministerului Culturii.
Conform art. 2 din norme, lucrătorul cultural profesionist, denumit în continuare LCP reprezintă autorul sau artistul interpret şi executant, aşa cum este acesta definit în Legea nr. 8/1996 privind dreptul de autor şi drepturile conexe, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, şi/sau persoana fizică ce desfăşoară o activitate culturală de suport sau auxiliară, dintre cele prevăzute în anexa la Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 21/2023 privind Statutul lucrătorului cultural profesionist, aprobată cu modificări prin Legea nr. 346/2023, care s-au înregistrat ca atare, în scop fiscal, pentru o durată de trei ani.
Cererile de înregistrare în Registru se completează cu respectarea formatului din anexa nr. 1 la norme şi se transmit oricând în cursul anului. Cererile de înregistrare vor fi însoţite obligatoriu de următoarele documente:
- documente doveditoare privind realizarea pragului de 50% de venituri din activităţi culturale (care nu se subscriu unei profesii reglementate sau liberale);
- declaraţia pe propria răspundere privind natura veniturilor din drepturi de proprietate intelectuală (dacă este cazul), conform anexei nr. 1.4 la norme;
- cartea de identitate, în copie.
Persoana desemnată din cadrul DPoC verifică, în termen de maximum 20 de zile de la depunerea cererii, completitudinea acesteia şi a documentaţiei, precum şi îndeplinirea condiţiilor legale pentru aprobarea cererii, prin completarea fişei de verificare a cererii de înregistrare iniţială, prevăzută în anexa nr. 2 la norme. În cazul în care există neclarităţi, persoana desemnată din cadrul DPoC solicită sprijin persoanelor desemnate din carul SJCC şi/sau DE.
Fişa de verificare a cererii de înregistrare iniţială, prevăzută în anexa nr. 3 la norme, avizată de persoana desemnată din cadrul SJCC şi de persoana desemnată din cadrul DE, este aprobată de directorul DPoC, fără depăşirea termenului maxim de 30 de zile de la depunerea cererii. Persoana desemnată din cadrul DPoC poate solicita clarificări solicitantului, utilizând formatul prevăzut în anexa nr. 3.1 la norme. În acest caz, termenul de verificare se suspendă până la primirea răspunsului, fără a depăşi un termen maxim de 5 zile lucrătoare.
Aprobarea sau respingerea cererii se comunică, prin mijloace electronice, în termen de 30 de zile de la depunere. Necomunicarea în acest termen reprezintă aprobarea tacită a cererii. În cazul în care cererea este aprobată, se transmite solicitantului o notificare privind aprobarea cererii, conform anexei nr. 3.2 la normele metodologice. Data înregistrării în Registru este data aprobării cererii.
Cererea se respinge dacă se bifează NU la oricare dintre criteriile din anexa nr. 2 la norme, persoana desemnată din cadrul DPoC completând motivul respingerii şi justificarea detaliată. În cazul în care cererea este respinsă, se transmite solicitantului o notificare privind respingerea cererii, conform anexei nr. 3.3, cu preluarea motivului şi a justificării completate în anexa nr. 2 la norme. În cazul respingerii unei cereri, solicitantul poate introduce plângere prealabilă, în termen de 30 de zile de la comunicare, prin intermediul platformei SDFC. Plângerea prealabilă se soluţionează de către persoana desemnată din cadrul SJCC, în termen de 30 de zile de la înregistrarea ei, iar soluţia este comunicată solicitantului prin mijloace electronice. În cazul respingerii plângerii prealabile sau al nesoluţionării ei în termenul prevăzut anterior, solicitantul poate sesiza instanţa de contencios administrativ competentă, în condiţiile prevăzute de Legea contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.
Cererile de prelungire a înregistrării se completează cu respectarea formatului din anexa nr. 1.1. Cererile de prelungire se transmit, în aceleaşi condiţii ca cele prevăzute la art. 4 din normele metodologice, cu minimum 60 de zile şi maximum 120 de zile înainte de expirarea termenului de trei ani de la data înregistrării. Cererile care nu respectă termenul de depunere sunt respinse. Cererile de prelungire se verifică aplicând aceeaşi procedură de la art. 4, prin utilizarea anexei nr. 2.1 la norme. Prelungirea înregistrării începe să curgă de la data expirării termenului de trei ani de la data înregistrării.
Cererile de suspendare a calităţii de LCP se transmit în termen de 15 zile de la apariţia cauzei de suspendare şi se completează cu respectarea formatului din anexa nr. 1.2. În termen de cinci zile lucrătoare de la primirea cererii de suspendare, persoana desemnată din cadrul DPoC o verifică aplicând aceeaşi procedură de la art. 4 din norme, prin completarea fişei de verificare a cererii de suspendare a înregistrării, prevăzută în anexa nr. 2.2 la norme.
Suspendarea este notată în Registru începând de la data înregistrării cererii de suspendare. Durata înregistrării se prelungeşte corespunzător cu perioada de suspendare. Cererile de încetare a suspendării, completate cu respectarea formatului din anexa nr. 1.5 la norme, se transmit în termen de 15 zile de la momentul în care a intervenit motivul de încetare a suspendării. Încetarea suspendării este înregistrată în Registru. În cazul în care durata suspendării solicitate în cererea transmisă nu este prelungită printr-o nouă cerere de suspendare sau dacă, în termen de 15 zile de la data prevăzută mai sus, nu se transmite o notificare privind încetarea cauzei suspendării, înregistrarea în Registru va înceta de drept.
Înregistrarea încetează de drept:
- la încheierea unui contract individual de muncă, pentru activităţi culturale, pe durată nedeterminată;
- ca sancţiune pentru nerespectarea obligaţiilor prevăzute la art. 6 alin. (2) şi la art. 10 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 21/2023, aprobată cu modificări prin Legea nr. 346/2023;
- în caz de deces;
- la expirarea duratei de trei ani pentru care s-a făcut înregistrarea.
În cazul prevăzut la lit. a), LCP transmite o cerere privind încetarea înregistrării în Registru, cu respectarea formatului din anexa nr. 1.3 la norme, în termen de 15 zile de la încheierea contractului individual de muncă. Încetarea este notată în Registru începând de la data înregistrării cererii.
În cazul prevăzut la lit. b), în urma sesizării primite de la Agenţia Naţională de Administrare Fiscală, persoana desemnată din cadrul DPoC completează în Registru încetarea înregistrării, data încetării fiind data comunicării primite de la Agenţia Naţională de Administrare Fiscală. LCP nu poate depune o nouă cerere de înregistrare în următorii trei ani de la data încetării.
Persoana desemnată din cadrul DPoC completează în Registru încetarea înregistrării pentru cazul prevăzut la lit. c), data încetării fiind data decesului.
În cazul prevăzut la lit. d), încetarea este notată în Registru începând de la data la care au expirat cei trei ani pentru care s-a făcut înregistrarea.
Persoana a cărei calitate de LCP a încetat este radiată din Registru în termen de 30 de zile de la data încetării.
Prevederile din sfera modificării datelor de identificare, precum și din cea a comunicării dovezii de luare în evidenţă în Registru, disponibile AICI.