Sprijin financiar pentru crescătorii de ovine și caprine afectați de secetă
- Detalii
- Ana-Maria CTCE
- Noutăţi legislative
- Accesări: 1018
În ședința de Guvern din 20 februarie 2025 a fost aprobată Hotărârea nr. 69 din 20 februarie 2025 privind acordarea unui sprijin financiar de urgență în agricultură pentru sectorul de creștere a ovinelor/caprinelor, afectat de fenomene climatice nefavorabile. Actul normativ a fost publicat în Monitorul Oficial nr. 159 din 21 februarie 2025.
Actul normativ vizează acordarea unui sprijin financiar de urgență pe baza unei scheme de susținere care urmărește compensarea sub formă de grant a producătorilor agricoli din sectorul creșterii ovinelor/caprinelor pentru daunele economice cauzate de seceta pedologică din agricultură manifestată în perioada septembrie 2023 - august 2024. Autoritatea responsabilă cu implementarea sprijinului financiar de urgență este Agenția de Plăți și Intervenție pentru Agricultură, denumită în continuare APIA, prin aparatul central și prin structurile sale teritoriale, respectiv centrele județene/locale sau centrul din municipiul București.
Beneficiarii sprijinului financiar de urgență sunt producătorii agricoli, crescători de ovine/caprine persoane fizice, persoane fizice autorizate, întreprinderi individuale și întreprinderi familiale, precum și societăți agricole și/sau persoane juridice, care au depus cerere de plată pentru anul 2024, eligibilă pentru sprijinul de bază pentru venit în scopul sustenabilității, intervenția PD-01, din PS 2023-2027.
Pentru a fi eligibili în vederea acordării sprijinului financiar de urgență, beneficiarii prevăzuți mai sus trebuie să îndeplinească cumulativ următoarele condiții de eligibilitate:
- să fie înregistrați în registrul unic de identificare, denumit în continuare RUI, și să dețină cod unic de înregistrare atribuit de către APIA;
- să aibă cerere eligibilă pentru sprijinul de bază pentru venit în scopul sustenabilității, intervenția PD-01, din PS 2023-2027, în anul de cerere 2024;
- să dețină un efectiv de tineret femel ovin/caprin de minimum 50 de capete/exploatație, cu cod acordat de Autoritatea Națională Sanitară Veterinară și pentru Siguranța Alimentelor;
- să dețină, în ziua anterioară începerii perioadei de depunere a cererii, în exploatație/i cu cod ANSVSA, un efectiv de femele adulte ovine/caprine, înscris în BND, cu vârsta minimă de 12 luni în ziua anterioară începerii perioadei de depunere a cererii, cel puțin egal cu efectivul de tineret femel pentru care se solicită sprijin financiar.
Cuantumul prevăzut pentru sprijinul financiar de urgență este de 248 lei/cap tineret femel ovin/caprin și se acordă pentru un efectiv de tineret femel ovin/caprin cuprins între 50 capete - 300 capete/beneficiar, deținut la data de 31 august 2024, în exploatații cu cod ANSVSA cu minimum 50 capete tineret femel ovin/caprin.
Solicitanții cu un efectiv mai mare de 300 de capete tineret femel ovin/caprin beneficiază de sprijin financiar de urgență calculat la nivelul a maximum 300 de capete tineret femel ovin/caprin per beneficiar, cu condiția să dețină minim 50 capete/exploatație cu cod ANSVSA.
Resursele financiare necesare implementării schemei au o valoare de 238.795.200 lei și reprezintă echivalentul sumei de 48.000.000 euro, stabilit la cursul de schimb 4,9749 lei pentru 1 euro, care se asigură astfel:
- 107.457.840 lei, echivalentul sumei de 21.600.000 euro, finanțare externă nerambursabilă prin Fondul European de Garantare Agricolă (FEGA);
- 131.337.360 lei, echivalentul sumei de 26.400.000 euro, care se asigură de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Agriculturii și Dezvoltării Rurale pe anul 2025.
Beneficiarii care îndeplinesc condițiile de eligibilitate depun la centrele județene/locale ale APIA, respectiv la centrul APIA din municipiul București, unde au depus cererea de plată pentru anul 2024 eligibilă pentru sprijinul de bază pentru venit în scopul sustenabilității, intervenția PD-01, din PS 2023-2027/pe raza județului unde au sediul social/domiciliul sau unde dețin exploatația cu cod ANSVSA cu efectivul cel mai mare, o cerere de solicitare a sprijinului financiar de urgență însoțită de:
- copie a B.I./C.I. al/a solicitantului sau al/a reprezentantului legal, dacă cererea este depusă prin reprezentant legal/ împuternicit;
- împuternicire/procură notarială și o copie a B.I./C.I. al/a unui reprezentant, după caz;
- copie a certificatului de înregistrare la Oficiul Național al Registrului Comerțului/a actului în baza căruia își desfășoară activitatea, după caz, al solicitantului, împuternicire și o copie a B.I./C.I. al/a reprezentantului legal, în copie, după caz;
- datele de identificare ale contului deschis de beneficiari.
Cererile de solicitare a sprijinului financiar de urgență și documentele justificative se depun în termen de maximum 20 zile lucrătoare de la data intrării în vigoare a hotărârii. Plățile sumelor reprezentând grantul se efectuează până la data de 30 aprilie 2025.
Pentru detalii, accesați Hotărârea nr. 69 din 20 februarie 2025!