Strategia națională pentru susținerea PĂRINȚILOR
- Detalii
- Andreea CTCE
- Noutăţi legislative
- Accesări: 235
Hotărârea nr. 1.353 din 30 octombrie 2024 privind aprobarea Strategiei naţionale pentru susţinerea părinţilor 2024-2030 a fost publicată în Monitorul Oficial al României nr. 1109 din 6 noiembrie 2024. Potrivit acestui act normativ, a fi părinte este aproape o profesie, cu o conceptualizare teoretică aparte şi un mod specific de manifestare. Rolul părinţilor în societate este unul complex, incluzând creşterea, îngrijirea şi educarea copiilor. În acest rol, părinţii trebuie să fie sprijiniţi şi pregătiţi, dobândind competenţe adecvate, fiind valorizaţi şi susţinuţi moral şi material de societate. Părinţii şi şcoala sunt factorii decisivi în creşterea, îngrijirea şi educaţia copilului.
În contextul transformării rapide şi profunde a societăţii, politicile publice cu privire la iniţierea, formarea şi dezvoltarea competenţelor parentale reprezintă un răspuns crucial la căutările părinţilor privind conduita lor optimă faţă de copii, depăşirea dificultăţilor întâlnite în relaţia cu aceştia şi oferirea celor mai bune premise de dezvoltare a unor viitori adulţi împliniţi care şi-au atins potenţialul, devenind cetăţeni activi ai societăţii. Aceste politici vor fi fundamentate pe consolidarea şi întărirea rolului părintelui, în relaţia cu copilul, dar şi în societate, într-o direcţie benefică dezvoltării copiilor.
În centrul acestor politici se află convingerea că părintele reprezintă figura centrală în viaţa copilului şi că acesta are un impact semnificativ asupra formării personalităţii şi succesului acestuia în viaţă. încurajând părinţii să-şi consolideze abilităţile şi cunoştinţele în domeniul parentalităţii, se promovează un mediu familial stabil şi afectuos, esenţial pentru dezvoltarea armonioasă a copiilor.
Totodată, aceste politici publice vor încuraja parteneriatele între asociaţiile de părinţi şi instituţii, precum şi între părinţi şi profesionişti, parteneriate care se realizează prin informare, cooperare şi colaborare. Sprijinul acestora este important, însă niciun profesionist sau instituţie nu poate înlocui rolul unic şi afectiv al părintelui. Astfel, aceştia vor fi văzuţi nu doar ca surse de informaţii şi sprijin, ci şi ca parteneri în parcursul părintelui către o relaţie mai profundă şi mai conştientă cu proprii copii.
Crearea unui sistem de sprijin în care fiecare părinte îşi poate dezvolta competenţele parentale pentru a ghida cu încredere dezvoltarea fiecărui copil, transformând interacţiunile zilnice în oportunităţi de creştere şi maximizare a potenţialului fiecărui copil şi contribuind astfel la construirea unei societăţi prospere şi inclusive.
Viziunea asupra parentalităţii, subsecventă dezideratelor Proiectului România Educată, este, în perspectiva 2030, aceea de a clădi, împreună cu părinţii, o societate durabilă şi incluzivă pentru copiii de astăzi. Această viziune se va realiza prin măsuri specifice de susţinere parentală, în perspectiva ţintelor de ţară pentru anul 2030, care să contribuie la creşterea capacităţii părinţilor de a asigura siguranţa, sănătatea, nutriţia, îngrijirea, creşterea şi educaţia necesare copiilor şi tinerilor.
Proiectul Preşedintelui României România Educată implică, la nivel naţional, consens şi continuitate pentru procesul educaţional şi cuprinde măsuri educaţionale, de sprijin pentru părinţi, oferind oportunitatea revitalizării societăţii româneşti.
Misiunea Strategiei, prin asumarea acestei viziuni, este de a coordona eforturile instituţionale guvernamentale de a sprijini părinţii, răspunzând nevoilor lor în toate etapele dezvoltării copilului. Astfel, beneficiarii direcţi ai strategiei vor avea acces la informaţii şi servicii de consiliere, asistenţă şi formare de calitate, adaptate nevoilor specifice, pentru a răspunde provocărilor specifice rolului de părinte şi pentru asumarea obligaţiilor parentale. Pe termen lung, scopul acestei strategii este de a contribui, prin resurse financiare, materiale şi umane, la susţinerea părinţilor în a asigura dezvoltarea armonioasă şi integrală a copiilor lor - din punct de vedere fizic, psihologic, al educaţiei şi sănătăţii, securităţii şi stabilităţii. Eforturile guvernamentale vor fi, în continuare, completate de cele ale furnizorilor privaţi de astfel de servicii, precum şi de programele şi activităţile propuse de ONG-uri, cu intenţia declarată de a creşte accesul părinţilor la astfel de oportunităţi, începând cu cei care au acces redus.
Convenţia ONU privind drepturile copilului stipulează că statele semnatare vor depune eforturi pentru asigurarea recunoaşterii principiului potrivit căruia ambii părinţii au responsabilităţi comune pentru creşterea şi dezvoltarea copilului. În acest sens, statele vor acorda ajutor corespunzător părinţilor şi reprezentanţilor legali ai copilului în exercitarea responsabilităţilor ce le revin în legătură cu creşterea copilului şi vor asigura crearea instituţiilor şi serviciilor de îngrijire şi educaţie a copiilor. De asemenea, statele părţi vor lua măsurile corespunzătoare pentru a asigura copiilor ai căror părinţi muncesc dreptul de a beneficia de servicii de îngrijire şi educaţie. Potrivit Convenţiei, familia deţine responsabilitatea asigurării drepturilor fundamentale ale copiilor, pentru îngrijire şi creştere, crearea primelor relaţii afective importante şi pentru fundamentarea dezvoltării copiilor.
Proiectul România Educată stabileşte cadrul de organizare a programelor de conştientizare, informare, consiliere pentru părinţi, în vederea sprijinirii acestora pentru a oferi o educaţie incluzivă şi de calitate tuturor copiilor/tinerilor.
Totodată, se afirmă necesitatea creşterii nivelului de conştientizare, în rândul populaţiei, cu privire la efectele negative ale expunerii la agresiuni de tip bullying asupra dezvoltării psiho-sociale a copilului, indiferent că acesta se regăseşte în postura de victimă sau de agresor. Astfel, se estimează că oferirea accesului pentru copii, părinţi şi cadre didactice la materiale informaţional - educative îi sprijină să adopte un comportament sănătos de răspuns la aceste situaţii. Pentru atingerea obiectivului Educarea copiilor în spiritul protejării integrităţii lor fizice şi emoţionale, al atenţiei pentru sănătate şi pentru îngrijirea adecvată a propriului corp este prevăzută, ca măsură, implicarea părinţilor, inclusiv prin sesiuni de informare, iar pentru atingerea obiectivului Creşterea siguranţei elevilor prin dotarea copiilor, a părinţilor şi a celorlalţi actori implicaţi - cadre didactice, organe ale statului, comunitate ş.a .- cu instrumente şi informaţii pentru a recunoaşte şi combate eficient fenomenele de bullying este prevăzută măsura Dezvoltarea şi aplicarea de programe de creştere a capacităţii de reacţie la bullying prin abilităţi sociale şi emoţionale adecvate, adaptate pentru grupele diferite de vârstă, pentru copii, părinţi, cadre didactice şi autorităţi.
Textul integral al Strategiei Naționale pentru susţinerea părinţilor 2024-2030, aprobate prin Hotărârea nr. 1.353/2024 - AICI