Anularea obligaţiilor de plată datorate bugetului Autorităţii Naţionale pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii
- Detalii
- Andreea CTCE
- Noutăţi legislative
- Accesări: 187
Autoritatea Națională pentru Administrare și Reglementare în Comunicații emite Decizia nr. 694 din 23 octombrie 2024 pentru aprobarea Procedurii de anulare a unor obligaţii de plată datorate bugetului Autorităţii Naţionale pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii. Actul legislativ se regăsește în Monitorul Oficial nr. 1087 din 31 octombrie 2024.
Potrivit art. 1, prezenta procedură se aplică pentru obligaţiile bugetare administrate de Autoritatea Naţională pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii (ANCOM). Prin obligaţii bugetare administrate de ANCOM se înţelege obligaţiile bugetare principale reprezentând tarif de monitorizare, tarif de utilizare a spectrului, tarif de utilizare a resurselor de numerotaţie, contribuţie pentru compensarea costului net al furnizării serviciilor din sfera serviciului universal, amendă administrativă, alte sume datorate bugetului ANCOM, precum şi obligaţiile accesorii aferente acestora, după caz.
Debitorii care pot beneficia de facilităţile prevăzute în prezenta procedură sunt toate categoriile de debitori care la data de 31 august 2024 inclusiv figurează în evidenţele ANCOM cu obligaţii bugetare principale restante sau numai cu obligaţii de plată accesorii restante aferente obligaţiilor bugetare principale stinse până la această dată, dacă accesoriile nu au fost stinse până la data intrării în vigoare a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 107/2024 pentru reglementarea unor măsuri fiscal-bugetare în domeniul gestionării creanţelor bugetare şi a deficitului bugetar pentru bugetul general consolidat al României în anul 2024, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative, cu modificările şi completările ulterioare, denumită în continuare ordonanţă de urgenţă, respectiv până la data de 6 septembrie 2024.
În categoria debitorilor prevăzuţi anterior se includ şi următorii debitori:
- debitorii declaraţi insolvabili, potrivit legii;
- persoanele cărora li s-a stabilit răspunderea solidară potrivit Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările şi completările ulterioare (Codul de procedură fiscală), sau răspunderea potrivit Legii nr. 85/2014 privind procedurile de prevenire a insolvenţei şi de insolvenţă, cu modificările şi completările ulterioare, sau potrivit Legii nr. 85/2006 privind procedura insolvenţei, cu modificările şi completările ulterioare, pentru obligaţiile bugetare aferente perioadei anterioare datei de 31 august 2024 inclusiv, indiferent de data emiterii deciziei de atragere a răspunderii sau a rămânerii definitive a hotărârii judecătoreşti de atragere a răspunderii;
- debitorii aflaţi în procedura insolvenţei, independent de existenţa unui tabel de creanţe sau a unui program de plată a creanţelor, cu condiţia obţinerii de către administratorii speciali/judiciari a acordului creditorilor, ori aflaţi în dizolvare, potrivit prevederilor legale în vigoare.
Prin obligaţii bugetare principale restante la 31 august 2024 inclusiv se înţelege obligaţiile bugetare datorate bugetului ANCOM pentru care s-a împlinit scadenţa sau termenul de plată până la data de 31 august 2024 inclusiv. Obligaţiile bugetare accesorii ce urmează a fi anulate sunt cele calculate de către ANCOM.
Debitorii îşi exprimă intenţia de a beneficia de anularea obligaţiilor de plată a unor obligaţii bugetare, respectiv a obligaţiilor de plată accesorii şi/sau a unui procent din obligaţiile bugetare principale, după caz, potrivit ordonanţei de urgenţă, prin depunerea unei notificări privind intenţia de a beneficia de anularea unor obligaţii de plată datorate bugetului ANCOM, conform modelului prevăzut în anexa nr. 1 la procedură, la registratura ANCOM sau prin poştă, cu scrisoare recomandată cu confirmare de primire, ori transmisă prin poşta electronică, semnată cu certificat digital, la adresa Această adresă de email este protejată contra spambots. Trebuie să activați JavaScript pentru a o vedea.. După primirea notificării, ANCOM procedează la efectuarea stingerilor, compensărilor şi oricăror alte operaţiuni necesare în vederea stabilirii cu certitudine a obligaţiilor bugetare ce constituie condiţie pentru acordarea facilităţii potrivit art. II, IV şi XVI din ordonanţa de urgenţă.
După depunerea notificării, în termen de 5 zile lucrătoare de la data înregistrării acesteia, ANCOM emite şi comunică debitorului „Decizia referitoare la obligaţiile de plată accesorii reprezentând dobânzi, penalităţi de întârziere sau alte accesorii datorate bugetului Autorităţii Naţionale pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii“ şi „Situaţia debitelor restante aferente bugetului ANCOM“, conform modelului prevăzut în anexa nr. 2 la procedură, care se eliberează pe baza datelor existente în evidenţa ANCOM.
În cazul în care există neconcordanţe între sumele înscrise în „Situaţia debitelor restante aferente bugetului ANCOM“ şi evidenţa contabilă proprie a debitorului, debitorul poate solicita punerea de acord a acestora în termen de cel mult 3 zile lucrătoare de la data comunicării „Situaţiei debitelor restante aferente bugetului ANCOM“. După clarificarea neconcordanţelor, ANCOM întocmeşte în două exemplare „Procesul-verbal de punere de acord“, conform modelului prevăzut în anexa nr. 3 la procedură, precum şi decizia referitoare la obligaţiile de plată accesorii şi noua „Situaţie privind debitele restante datorate bugetului ANCOM“.
După întocmirea procesului-verbal de punere de acord sau în cazul în care debitorul nu solicită clarificarea neconcordanţelor în termenul prevăzut mai sus, ANCOM emite „Decizia de amânare la plată a unor obligaţii de plată datorate bugetului ANCOM“, prevăzută în anexa nr. 4 la procedură, precum şi „Adresa de suspendare temporară, totală sau parţială, a indisponibilizării conturilor“ sau „Adresa de suspendare temporară, totală sau parţială, a indisponibilizării reţinerilor“, după caz, adresată instituţiilor de credit la care debitorul are deschise conturile bancare şi/sau terţilor popriţi care deţin/datorează sume de bani debitorului, ori, după caz, „Înştiinţarea de respingere a notificării“, prevăzută în anexa nr. 5 la procedură, dacă debitorul nu se încadrează în niciuna dintre ipotezele reglementate de prevederile art. II, IV şi XVI din ordonanţa de urgenţă.
Notificările depuse anterior publicării prezentei proceduri în Monitorul Oficial al României, Partea I, se soluţionează în termen de cel mult 5 zile lucrătoare de la data publicării. Notificarea depusă în condiţiile de mai sus va cuprinde cel puţin următoarele elemente:
- datele de identificare a debitorului: denumirea/numele şi prenumele acestuia, a/ale reprezentantului legal/împuternicitului, dacă este cazul, domiciliul fiscal, codul de identificare fiscală, numărul de telefon/fax al acestora, adresa de e-mail;
- obiectul notificării, respectiv intenţia de a beneficia de anularea obligaţiilor de plată accesorii prevăzute la art. 2 alin. (2) din procedură, cu precizarea exactă a prevederilor legale la care debitorul consideră că se încadrează;
- data şi semnătura debitorului/reprezentantului legal/ împuternicitului.
De la data emiterii deciziei de amânare la plată a unor obligaţii bugetare, pentru obligaţiile de plată accesorii, şi/sau a unui procent din obligaţiile bugetare principale, după caz, care fac obiectul amânării la plată:
- nu începe sau se suspendă, după caz, procedura de executare silită;
- nu se efectuează stingerea până la data soluţionării cererii de anulare a unor obligaţii bugetare sau până la data de 25 noiembrie 2024 inclusiv, după caz.
Pentru prevederile privind facilitățile fiscale acordate de ANCOM, precum și procedura de acordare a anulării obligaţiilor de plată accesorii, click AICI