Modificări din domeniul aparatelor de marcat electronice fiscale
- Detalii
- Ana-Maria CTCE
- Noutăţi legislative
- Accesări: 1120
În ședința din 23 octombrie 2024, Guvernul României a adoptat, printre altele, Ordonanța de urgență nr. 125 din 23 octombrie 2024 pentru modificarea articolului 2 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 28/1999 privind obligația operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale, precum și pentru completarea Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală.
Actul normativ a fost publicat vineri, în Monitorul Oficial nr. 1073 din 25 octombrie 2024.
Potrivit Guvernului, prin Ordonanța de urgență adoptată sunt preluate propuneri ale mediului de afaceri și se completează legislația în domeniul aparatelor de marcat electronice fiscale.
În preambulul actului normativ se menționează că nepromovarea acestei OUG ar avea consecințe negative în sensul că ar conduce la sancționarea operatorilor economici care prestează servicii de încărcare a vehiculelor electrice, pentru neîndeplinirea obligației de dotare cu aparate de marcat electronice fiscale, în condițiile în care contravaloarea serviciilor prestate de aceștia se încasează exclusiv prin utilizarea cardurilor de credit/debit ori a aplicațiilor de tip portofel electronic, fiind asigurată astfel trasabilitatea fluxurilor bănești, iar implementarea aparatelor de marcat electronice fiscale se poate realiza cu costuri foarte mari și într-un interval lung, putând fi considerată în acest context o măsură contraproductivă, cu potențial de afectare semnificativă a profitabilității activității operatorilor economici vizați și pe cale de consecință a încasărilor la bugetul de stat.
Prin urmare, modificările aduse prin noul act normativ au în vedere următoarele aspecte:
- Exceptarea de la obligația utilizării aparatelor de marcat electronice fiscale a încasărilor efectuate din activitatea de servicii de încărcare a vehiculelor electrice a căror contravaloare se încasează prin intermediul automatelor comerciale exclusiv prin utilizarea cardurilor de credit/debit și/sau a aplicațiilor de tip portofel electronic;
- Suspendarea, până la data de 31 decembrie 2024, a aplicării:
- Dispozițiilor care reglementează drept contravenție nerespectarea obligației operatorilor economici care efectuează livrări de bunuri sau prestări de servicii prin intermediul automatelor comerciale ce funcționează pe bază de plăți cu cardul, precum și de acceptatoare de bancnote sau monede, după caz de a dota cu aparate de marcat electronice fiscale aceste dispozitive, cât și a
- Dispozițiilor care stabilesc sancțiunea aplicabilă pentru această faptă, doar în cazul acelor operatori economici care, la data controlului efectuat de organul fiscal, au încheiate contracte pentru achiziționarea aparatelor de marcat electronice fiscale de la distribuitori autorizați, cu termen de livrare și instalare până la data de 31 decembrie 2024.
De asemenea, în cazul operatorilor economici care desfășoară și alte activități pentru care legea prevede obligativitatea utilizării aparatelor de marcat electronice fiscale, dispozițiile care vizează amânarea sancțiunii se aplică exclusiv pentru activitatea de livrări de bunuri sau prestări de servicii prin intermediul automatelor comerciale (cum ar fi, fără a se limita la acestea, cele prestate în spălătoriile auto, în stațiile automate de spălare articole textile) ce funcționează pe bază de plăți cu cardul, precum și de acceptatoare de bancnote sau monede, după caz. Potrivit datelor puse la dispoziție de industria de profil, în prezent sunt peste 100.000 de echipamente aflate în exploatare, ceea ce face ca procesul de fiscalizare a acestora să fie unul complex.
O altă reglementare introdusă de actul normativ vizează suspendarea, până la data de 1 septembrie 2025, a aplicării sancțiunii prevăzută de lege pentru săvârșirea faptei de emitere a bonului fiscal fără ca acesta să conțină codul de identificare al beneficiarului, numărul de identificare al bonului, precum și datele prevăzute la art. 4 alin. (2^1) din aceeași ordonanță de urgență, sub formă de cod QR (Data și ora emiterii bonului fiscal, numărul de identificare al bonului fiscal, precum și seria fiscală a aparatului de marcat electronic fiscal se tipăresc pe bonul fiscal și sub formă de cod QR).
Pentru săvârșirea faptei de emitere a bonurilor fiscale cu date eronate se aplică în continuare.
Ordonanța de urgență nr. 125 din 23 octombrie 2024 se poate accesa AICI!