Sprijinirea producătorilor agricoli în vederea achiziţionării de tractoare şi maşini agricole autopropulsate
- Detalii
- Andreea CTCE
- Noutăţi legislative
- Accesări: 280
Ordinul Ministerului Mediului, Apelor și Pădurilor nr. 2.499 din 6 noiembrie 2024 pentru aprobarea Ghidului de finanţare a Programului de stimulare a înnoirii Parcului naţional de tractoare şi maşini agricole autopropulsate se regăsește în Monitorul Oficial al României nr. 1114 din 7 noimebrie 2024. Ghidul de finanţare constituie un suport informativ având rolul de a furniza informaţii esenţiale cu privire la derularea Programului de stimulare a înnoirii Parcului naţional de tractoare şi maşini agricole autopropulsate.
Scopul programului constă în sprijinirea producătorilor agricoli care îşi desfăşoară activitatea în domeniul producţiei agricole primare, în vederea achiziţionării de tractoare şi maşini agricole autopropulsate, inclusiv a accesoriilor agricole aferente noi, mai puţin poluante. Obiectul programului îl constituie acordarea unui sprijin financiar nerambursabil producătorilor agricoli, persoane fizice, în conformitate cu schema de ajutor de stat „Sprijin în vederea achiziţionării de tractoare şi maşini agricole autopropulsate“, aprobată prin Ordinul ministrului mediului, apelor şi pădurilor nr. 2.265/2024, în vederea îmbunătăţirii nivelului global de performanţă şi sustenabilitate a exploataţiei agricole, în special prin reducerea costurilor de producţie sau prin îmbunătăţirea şi reorientarea producţiei. În cadrul programului, Administraţia Fondului pentru Mediu are calitatea de furnizor al ajutorului de stat, precum şi de administrator al schemei de ajutor de stat.
Intensitatea ajutorului reprezintă 65% din valoarea de achiziţie a tractorului şi/sau maşinii agricole autopropulsate noi, inclusiv accesoriile agricole aferente. În cazul tinerilor fermieri, intensitatea prevăzută la este de 80% din valoarea de achiziţie a tractorului şi/sau maşinii agricole autopropulsate noi, inclusiv accesoriile agricole aferente.
Ajutorul de stat va fi acordat solicitantului care îndeplineşte condiţiile de eligibilitate, sub rezerva predării spre casare a unui autovehicul uzat şi achitării contribuţiei proprii. Ajutorul de stat acordat nu se cumulează cu alte ajutoare obţinute prin proiecte şi/sau programe finanţate din alte fonduri publice, inclusiv fonduri comunitare, pentru aceeaşi achiziţie efectuată în cadrul programului.
Nu se acordă ajutor pentru efectuarea de investiţii constând numai în achiziţia accesoriilor agricole aferente tractoarelor sau maşinilor agricole autopropulsate. Valoarea de achiziţie a tractorului/maşinii agricole autopropulsate, inclusiv accesoriile agricole aferente, nu trebuie să depăşească echivalentul în lei al valorii de 55.000 euro, cu TVA inclusă. Cursul RON/EUR utilizat în cadrul ghidului este cursul InforEuro aferent lunii anterioare demarării sesiunii de înscriere.
Este eligibil pentru a participa în cadrul programului dealerul care îndeplineşte, cumulativ, următoarele criterii de eligibilitate:
a) este operator economic cu personalitate juridică română şi desfăşoară activităţi economice pe teritoriul României;
b) este autorizat să desfăşoare cel puţin una dintre activităţile corespunzătoare următoarelor coduri CAEN:
(i) cod CAEN 2830 - Fabricarea maşinilor şi utilajelor pentru agricultură şi exploatări forestiere;
(ii) cod CAEN 4661 - Comerţ cu ridicata al maşinilor agricole, echipamentelor şi furniturilor;
(iii) cod CAEN 7731 - Activităţi de închiriere şi leasing cu maşini şi echipamente agricole;
c) nu este sub incidenţa Legii nr. 85/2014 privind procedurile de prevenire a insolvenţei şi de insolvenţă, cu modificările şi completările ulterioare, nu are suspendate/restricţionate activităţile economice sau nu se află în situaţii similare; nu se află în procedură de dizolvare, lichidare, desfiinţare, închidere, radiere, inclusiv închidere operaţională, nu se află sub administrare specială; nu face obiectul unei proceduri legale în justiţie pentru situaţiile mai sus menţionate şi nici pentru orice altă situaţie similară;
d) are îndeplinite obligaţiile de plată a taxelor, impozitelor, amenzilor şi contribuţiilor către bugetul de stat, bugetul local al unităţii administrativ-teritoriale în a cărei rază îşi are sediul şi bugetul Fondului pentru mediu, conform prevederilor legale în vigoare.
Dosarul de validare a dealerului trebuie să cuprindă următoarele documente:
- cererea de validare a dealerului, completată integral prin tehnoredactare, semnată cu semnătură electronică calificată bazată pe un certificat calificat emis de un prestator de servicii de încredere conform Regulamentului (UE) nr. 910/2014 al Parlamentului European şi al Consiliului din 23 iulie 2014 privind identificarea electronică şi serviciile de încredere pentru tranzacţiile electronice pe piaţa internă şi de abrogare a Directivei 1999/93/CE de către reprezentantul legal sau de către o altă persoană împuternicită;
- împuternicirea, în situaţia în care cererea de validare este semnată de o persoană împuternicită de reprezentantul legal;
- actul de identitate al reprezentantului legal/persoanei împuternicite care semnează cererea de validare;
- certificatul constatator/de furnizare de informaţii emis de către oficiul registrului comerţului de pe lângă tribunalul în a cărui rază teritorială îşi are sediul social dealerul, nu mai vechi de 30 de zile la data depunerii dosarului de validare, din care să reiasă că este autorizat cel puţin unul dintre codurile CAEN prevăzute la art. 9 lit. b) din ghidul de finanțare; se acceptă şi formatul electronic al certificatului constatator emis de ONRC;
- certificatul de atestare fiscală privind obligaţiile de plată către bugetul de stat, emis pe numele dealerului de către organul teritorial de specialitate al Ministerului Finanţelor, nu mai vechi de 30 de zile la data încărcării dosarului de validare;
- certificatul de atestare fiscală privind impozitele şi taxele locale şi alte venituri ale bugetului local, emis pe numele dealerului de către autoritatea publică locală în a cărei rază teritorială îşi are sediul dealerul, nu mai vechi de 30 de zile la data încărcării dosarului de validare;
- certificatul de atestare fiscală privind obligaţiile la Fondul pentru mediu, emis pe numele dealerului de către AFM, nu mai vechi de 30 de zile la data încărcării dosarului de validare, sau declaraţia pe propria răspundere în care dealerul va menţiona fie că nu are calitatea de contribuabil la Fondul pentru mediu, fie, în caz contrar, că şi-a îndeplinit toate obligaţiile la Fondul pentru mediu, respectiv a depus toate declaraţiile privind obligaţiile la Fondul pentru mediu şi nu figurează cu obligaţii de plată restante la bugetul Fondului pentru mediu la data încărcării dosarului de validare; declaraţia va fi dată sub sancţiunea prevederilor penale privind falsul în declaraţii şi va fi asumată prin semnătură electronică de către reprezentantul legal sau împuternicitul acestuia;
- dovada deschiderii contului la Trezoreria Statului cu extensia 50.70.24 „Disponibil din sume alocate din Fondul pentru mediu reprezentând finanţare sau cofinanţare nerambursabilă a proiectelor pentru protecţia mediului“.
Transmiterea documentelor în vederea validării se realizează prin intermediul aplicaţiei. Documentele emise în format electronic vor fi încărcate în aplicaţie în acelaşi format în care au fost eliberate de autorităţile/instituţiile emitente. Nu se vor admite documentele reprezentând scanare/imagine după documentul emis în format electronic.
Pentru a consulta etapele programului, cheltuielile eligibile, precum și regulile generale privind gestionarea informaţiilor, click AICI