Acordarea licenţei industriale unice
- Detalii
- Andreea CTCE
- Economie
- Accesări: 659
Oficiul pentru Licență Industrială a emis Ordinul nr. 178 din 11 iulie 2025 pentru aprobarea Instrucţiunilor privind avizarea procedurilor autorităţilor competente pentru eliberarea acordurilor necesare obţinerii licenţei industriale unice. Actul legislativ se regăsește publicat în Monitorul Oficial al României nr. 665 din 16 iulie 2025.
Procedura de acordare a licenţei industriale unice reprezintă totalitatea etapelor necesare în vederea acordării, reînnoirii sau modificării unei licenţe industriale unice. Procedura presupune transpunerea procesului şi activităţilor care se desfăşoară la nivelul fiecărei autorităţi competente implicate în eliberarea de licenţe, autorizaţii, acorduri, avize, permise sau alte acte administrative, aprobate prin acte normative, ulterior solicitării formulate de către o persoană fizică sau juridică pentru acordarea unei licenţe industriale unice, în vederea desfăşurării unei activităţi industriale.
Procedura de acordare a licenţei industriale unice înglobează atât documentele necesare, cât şi condiţiile pe care trebuie să le îndeplinească solicitantul în scopul desfăşurării unei activităţi industriale dintre cele prevăzute în anexa nr. 1 la Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 140/2022 privind licenţa industrială unică, aprobată cu modificări prin Legea nr. 98/2023, cu modificările şi completările ulterioare, denumită în continuare Ordonanţă.
Potrivit art. 2 din instrucțiuni, acordul autorităţilor competente este reprezentat de licenţa, autorizaţia, acordul, avizul, permisul sau oricare alt act administrativ prevăzut de lege, denumite în continuare Acord, necesar desfăşurării unei activităţi industriale. Prin Acordul eliberat de către autoritatea competentă se confirmă încadrarea solicitantului în parametrii de conformare cu prevederile legale şi/sau cu documentaţia tehnică de specialitate necesare/necesară desfăşurării activităţii industriale, în limita de competenţă a unei autorităţi.
Totalitatea acordurilor exprimate individual de către fiecare autoritate competentă, în funcţie de legislaţia specifică aplicabilă, va sta la baza emiterii licenţei industriale unice, înaintea începerii unei activităţi industriale.
Procedura documentată de eliberare a Acordului trebuie să conţină, pe lângă componentele structurale minimale prevăzute în anexa nr. 2 la Ordinul secretarului general al Guvernului nr. 600/2018 privind aprobarea Codului controlului intern managerial al entităţilor publice, cel puţin următoarele informaţii:
- la domeniul de aplicare - codul CAEN, subcodurile vizate şi denumirea activităţilor industriale;
- legislaţia relevantă primară/secundară/terţiară sau reglementările specifice fiecărei autorităţi competente;
- documentele necesare pentru obţinerea Acordului, precum şi modalitatea de depunere a acestora în situaţia în care nu este posibilă trimiterea documentaţiei în format electronic;
- termene privind analiza documentelor, precum şi de eliberare a Acordului;
- posibilitatea aplicării procedurii de aprobare tacită;
- periodicitatea reemiterii Acordului;
- activităţi necesare pentru prelungirea şi/sau menţinerea valabilităţii Acordului;
- cazurile de retragere sau de suspendare specifice;
- valoarea taxelor pe care solicitantul trebuie să le achite, conform fiecărei etape, precum şi informaţii privind modalităţile de plată disponibile;
- anexe ce vor cuprinde tipizate, modele de cereri sau notificări specifice, după caz.
Concluzionând, legiutorul menționează în art. 6 din instrucțiuni că procedura de eliberare a Acordului, incidentă fiecărei autorităţi competente, trebuie să permită depunerea documentelor necesare, precum şi a clarificărilor ulterioare, după caz, prin metode electronice, prin platforma digitală Punctul de contact unic electronic pentru licenţă industrială (PCUEL).
Dispoziţii privind avizarea procedurilor autorităţilor competente, disponibile AICI