Eliberarea în formă electronică a certificatelor de cazier judiciar
- Detalii
- Ana-Maria CTCE
- Noutăţi legislative
- Accesări: 1520
Joi, în Monitorul Oficial nr. 871 din 28 septembrie 2023, a fost publicat Ordinul nr. 150/21.085/2023 privind procedura de eliberare în formă electronică a certificatelor de cazier judiciar.
Viceprim-ministrul, ministrul afacerilor interne, și ministrul cercetării, inovării și digitalizării au emis un ordin comun în scopul accelerării procesului de debirocratizare și de simplificare a proceselor administrative, în vederea reducerii eforturilor cetățenilor și mediului de afaceri de obținere a certificatului de cazier judiciar.
Actul normativ stabilește procedura de eliberare în formă electronică a certificatului de cazier judiciar. Cu privire la aplicabilitate, se menționează că ordinul se aplică persoanelor fizice cu cetățenie română și persoanelor juridice înscrise în evidențele Oficiului Național al Registrului Comerțului, denumite pe scurt, beneficiari.
Reamintim că, la solicitarea persoanelor fizice sau juridice, în urma consemnării opțiunii în cererea-tip, certificatul de cazier judiciar se eliberează gratuit și în formă electronică. Certificatele de cazier judiciar eliberate în formă electronică sunt semnate cu semnătură electronică calificată și sunt asimilate înscrisurilor autentice.
Eliberarea în formă electronică a certificatului de cazier judiciar reprezintă un serviciu public, gratuit, furnizat de Poliția Română, prin Direcția cazier judiciar, statistică și evidențe operative.
Certificatul de cazier judiciar se eliberează în formă electronică prin intermediul platformei „Hub de servicii la nivelul M.A.I.”, denumită în continuare HUB.
Cu privire la disponibilitatea serviciului, actul normativ menționează că beneficiarii înregistrați în HUB au acces la serviciul de eliberare în formă electronică a certificatului de cazier judiciar, doar dacă au parcurs cu succes procedurile de validare.
Actul normativ explică și pașii pentru înregistrarea în HUB, după cum urmează:
- înregistrarea în HUB constă în crearea unui cont de utilizator și alocarea unei parole asociate, care permit beneficiarului să se autentifice în această platformă pentru a consuma serviciile electronice disponibile;
- înregistrarea în HUB se poate face direct în această platformă sau folosind un cont de utilizator creat în platforma www.ghiseul.ro;
- beneficiarii care se înregistrează direct în HUB vor primi, prin intermediul acestei platforme, un cod de activare a contului de utilizator, pe care trebuie să-l prezinte în procedura de validare;
- cei care dețin un cont de utilizator în platforma www.ghiseul.ro trebuie să parcurgă, o singură dată, procedura de verificare a identității electronice folosind un card bancar înrolat 3D Secure, emis de o instituție bancară din România.
Trebuie subliniat că persoanele care s-au înregistrat direct în HUB trebuie să se prezinte fizic, o singură dată, la un ghișeu al Ministerului Afacerilor Interne (MAI) care oferă servicii publice, pentru certificarea identității.
Procedura de validare constă în stabilirea identității beneficiarului, pe baza unui act de identitate valabil și a verificărilor în Sistemul Național Informatic de Evidență a Persoanelor (SNIEP), și în prezentarea codului de activare a contului de utilizator.
Odată parcursă procedura prevăzută mai sus, contul de utilizator și parola asociată create la înregistrarea în HUB pot fi utilizate pentru autentificarea în această platformă. Lista ghișeelor MAI care efectuează validări ale conturilor de utilizator poate fi consultată în HUB.
Pe de altă parte, utilizatorii platformei www.ghiseul.ro care au parcurs cu succes procedura de verificare a identității electronice folosind un card bancar înrolat 3D Secure, emis de o instituție bancară din România, sunt redirecționați în HUB unde trebuie să completeze, o singură dată, formularul afișat și să valideze contul de utilizator cu ajutorul unui cod de verificare trimis pe adresa de e-mail comunicată. Corectitudinea datelor completate în formular se verifică automat prin comparare cu datele existente în SNIEP.
Odată parcursă această procedura, utilizatorii se pot autentifica în HUB folosind opțiunea de autentificare prin platforma www.ghiseul.ro, utilizând contul de utilizator și parola asociată utilizate pentru autentificarea în această platformă.
În ceea ce privește accesarea serviciului, ordinul prevede că în vederea eliberării certificatului de cazier judiciar în formă electronică, beneficiarul se autentifică în HUB, cu ajutorul contului de utilizator și al parolei asociate, accesează cererea-tip pre-completată cu datele cu caracter personal și selectează în lista predefinită afișată „motivul“ pentru care solicită eliberarea documentului. Beneficiarul poate transmite în aceeași zi, pentru același motiv, o singură cerere pentru eliberarea certificatului de cazier judiciar în formă electronică.
Certificatul de cazier judiciar în formă electronică va fi generat numai după ce beneficiarul confirmă că datele de identificare înscrise în cererea-tip corespund realității, sunt actuale și își exprimă acordul pentru prelucrarea datelor cu caracter personal.
Mai mult, certificatul de cazier judiciar în formă electronică generat prin intermediul HUB-ului este semnat electronic, potrivit legii, și este valabil conform art. 27 alin. (2) din Legea nr. 290/2004 privind cazierul judiciar, republicată, cu modificările și completările ulterioare.
Nu în ultimul rând, documentul electronic poate fi vizualizat în HUB și descărcat oricând în perioada de valabilitate.
Ordinul poate fi consultat AICI!