Pașapoartele ecvideelor


     Ministerul Agriculturii și Dezvoltării Rurale, precum și Autoritatea Națională Sanitară Veterinară și pentru Siguranța Alimentelor au emis Ordinul comun nr. 309/113/2023 pentru implementarea procesului de identificare şi înregistrare a ecvideelor. Actul legislativ se regăsește publicat în Monitorul Oficial nr. 852 din 21 septembrie 2023. Ecvideele/ecvinele sunt acele mamifere solipede sălbatice sau domestice din toate speciile genului Equus al familiei ecvideelor şi încrucişările acestora.

     Paşaportul pentru ecvideu reprezintă documentul unic pe viaţă cu ajutorul căruia operatorii de ecvidee îşi îndeplinesc obligaţia de a asigura faptul că animalele respective sunt identificate în mod individual, emis de Agenţia Naţională pentru Zootehnie „Prof. dr. G.K. Constantinescu“, denumită în continuare ANZ/Oficiul Judeţean de Zootehnie, denumit în continuare OJZ/Centrul Regional de Zootehnie, denumit în continuare CRZ, care se eliberează la solicitarea proprietarului ecvideului.

     Ecvideele circulă pe teritoriul României numai dacă sunt identificate şi înregistrate potrivit prevederilor Regulamentului de punere în aplicare (UE) 2021/963 al Comisiei de stabilire a normelor de aplicare a Regulamentelor (UE) 2016/429,(UE) 2016/1012 şi (UE) 2019/6 ale Parlamentului European şi ale Consiliului în ceea ce priveşte identificarea şi înregistrarea ecvinelor şi de stabilire a unor modele de documente de identificare pentru aceste animale, precum şi ale prezentului ordin; circulaţia pe teritoriul României a ecvideelor neidentificate în sensul prezentului ordin şi/sau fără a fi însoţite de paşaport şi de documentele prevăzute de legislaţia în vigoare, respectiv certificatul de sănătate, iar, în cazul transportului la abator, şi de documentul de lanţ alimentar, este interzisă.

     Identificarea şi înregistrarea ecvideelor, cu excepţia cabalinelor de rasă, se efectuează de către medicii veterinari de liberă practică împuterniciţi, organizaţi potrivit legii

     Potrivit art. 4 din ordin, identificarea şi înregistrarea ecvideelor se efectuează în exploataţii înregistrate conform prevederilor legislaţiei în vigoare. Ecvideele trebuie să fie identificate, să fie înregistrate şi să deţină paşaport în termen de maximum 12 luni de la data fătării şi, în orice caz, înainte de a părăsi definitiv exploataţia în care au fost fătate, inclusiv în cazul schimbării proprietarului cu excepţiile prevăzute la art. 21 alin. (1) lit. a) din Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2021/963. Un nou document de identificare poate fi emis în conformitate cu prevederile art. 21 din Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2021/963.

     În vederea obţinerii paşaportului pentru ecvideu, fişa de identificare şi înregistrare completată de medicul veterinar de liberă practică împuternicit poate fi depusă la sediul ANZ sau OJZ şi de către proprietarul/deţinătorul ecvideului. În cazul în care în diagrama cuprinsă în fişa de identificare şi înregistrare nu sunt completate semne de identificare sau nu sunt completate minimum trei vârtejuri, trebuie ataşat la fişa de identificare şi înregistrare şi desenul castanelor, prevăzut la secţiunea X din paşaport, conform modelului prevăzut în anexa nr. 10 la ordin.

     Emiterea paşaportului pentru ecvideu se efectuează de către ANZ/CRZ/OJZ.

     Distribuirea paşapoartelor către proprietarii/deţinătorii de ecvidee se efectuează după cum urmează:

  1. direct proprietarului/deţinătorului ecvideului, la sediul ANZ sau OJZ;
  2. prin poştă, prin scrisoare recomandată, cu confirmare de primire.

     Completarea paşaportului ecvideului se efectuează conform prevederilor Regulamentului de punere în aplicare (UE) 2021/963, după cum urmează:

  1. secţiunea I partea A şi B şi, atunci când este cazul, partea C, secţiunea II partea I, atunci când este cazul, şi partea a II-a doar la emiterea paşaportului duplicat/înlocuitor sau când există dovadă că ecvideul nu a fost tratat cu produse medicinale veterinare; în caz de emitere paşaport duplicat pentru pierdere paşaport se completează partea V, precum şi secţiunile IV, V şi X, de către autoritatea emitentă, respectiv de către ANZ/OJZ/CRZ;
  2. secţiunea III în ce priveşte emiterea unei licenţe menţionate la art. 92 alin. (2) lit. (b) din Regulamentul delegat (UE) 2020/688, de către Federaţia Ecvestră Română sau autoritatea competentă în domeniul curselor responsabilă de participarea la curse;
  3. secţiunea VI, de către organele de control abilitate, cu menţionarea calităţii acestora;
  4. secţiunea I partea C, atunci când este cazul, părţile II, III şi IV din secţiunea II, precum şi secţiunile III în ce priveşte furnizarea unei mărci de validare menţionate la art. 92 alin. (2) lit. (a) din Regulamentul delegat (UE) 2020/688, VII, VIII şi IX, de către medicul veterinar oficial sau de liberă practică împuternicit, organizat conform legii, după caz.

     Marca de validare sau, în cazul cailor înregistraţi, licenţa care să ateste un statut sanitar superior al animalului, prevăzute la secţiunea III, se acordă numai ecvideelor deţinute de unităţile sau exploataţiile înregistrate/autorizate sanitar-veterinar în conformitate cu prevederile legislaţiei în vigoare, care sunt supuse acţiunilor sanitar-veterinare obligatorii prevăzute de legislaţia Uniunii Europene şi naţionale în vigoare; marca de validare sau licenţa se acordă pentru o perioadă care nu depăşeşte patru ani.

     Marca de validare sau licenţa se acordă la solicitarea scrisă a operatorului, în condiţiile prevăzute la art. 32 şi 33 ale Regulamentului de punere în aplicare (UE) 2021/963, pentru unul sau mai multe animale deţinute; în acest sens, operatorul pune la dispoziţie:

  1. pentru obţinerea mărcii de validare - documente care atestă faptul că animalul locuieşte în mod obişnuit într-o unitate recunoscută de autoritatea competentă ca fiind o unitate cu risc mic pentru sănătate, datorită examinărilor frecvente ale stării de sănătate a animalelor, verificărilor suplimentare ale identităţii şi testelor vizând starea de sănătate şi absenţei reproducerii naturale în unitate, exceptând spaţiile dedicate şi separate;
  2. pentru obţinerea licenţei - documente care atestă faptul că au fost efectuate cel puţin două examinări pe an de către un medic veterinar, inclusiv cele necesare pentru efectuarea vaccinărilor şi examinărilor periodice împotriva gripei ecvine în scop de transport în alte state membre sau ţări terţe.

     În cazul paşapoartelor emise anterior intrării în vigoare a Regulamentului de punere în aplicare (UE) 2021/963, se completează secţiunile corespunzătoare domeniului de competenţă. În cazul pierderii, furtului sau deteriorării paşaportului ecvideului, proprietarul solicită eliberarea unui paşaport duplicat/înlocuitor pentru ecvideu la ANZ/CRZ/OJZ.

Textul complet al Ordinului nr. 309/113/2023 pentru implementarea procesului de identificare şi înregistrare a ecvideelor - AICI