Procedura de acordare a eșalonării la plată, în formă simplificată!
- Detalii
- Ana-Maria CTCE
- Noutăţi legislative
- Accesări: 1396

Președintele Agenției Naționale de Administrare Fiscală a emis Ordinul nr. 1.767 din 2 noiembrie 2021 pentru aprobarea Procedurii de acordare a eșalonării la plată, în formă simplificată, de către organul fiscal central, ordin care a fost publicat marți, în Monitorul Oficial nr. 1072 din 9 noiembrie 2021.
Procedura se aplică obligațiilor fiscale principale și accesorii restante, administrate de organul fiscal central, a căror vechime este de maximum 12 luni anterioare depunerii cererii și nestinse până la data eliberării certificatului de atestare fiscală, pentru care debitorii pot depune cereri de eșalonare la plată.
În accepțiunea noului act normativ, prin obligații fiscale administrate de organul fiscal se înțelege:
- obligațiile fiscale principale reprezentând impozite, taxe, contribuții și alte sume datorate bugetului general consolidat, precum și obligațiile fiscale accesorii;
- amenzile de orice fel administrate de organul fiscal;
- creanțele bugetare stabilite de alte organe și transmise spre recuperare organelor fiscale, potrivit legii, inclusiv creanțele bugetare rezultate din raporturi juridice contractuale stabilite prin hotărâri judecătorești sau alte înscrisuri care, potrivit legii, constituie titluri executorii;
- creanțe rezultate din săvârșirea unor infracțiuni, respectiv prejudicii, cheltuieli judiciare și amenzi judiciare/penale.
Eșalonarea la plată se acordă de către organul fiscal, pe o perioadă de cel mult 12 luni, prin emiterea deciziei de eșalonare la plată a obligațiilor fiscale, la care se anexează graficul de plată care cuprinde rate lunare, în funcție de numărul de luni de eșalonare la plată aprobat. Perioada de eșalonare la plată acordată nu poate fi mai mare decât perioada de eșalonare la plată solicitată de debitor.
În cazul în care debitorul optează pentru plata diferențiată a ratelor de eșalonare, acesta menționează în cerere propunerea de grafic, care va cuprinde, pentru fiecare rată, procentul care poate fi achitat din obligațiile fiscale principale și accesorii, respectiv:
- cel puțin 5% din cuantumul obligațiilor fiscale ce pot fi eșalonate la plată, pentru jumătate din perioada de eșalonare solicitată;
- diferența de procent se împarte în mod egal pentru fiecare rată de eșalonare, pentru următoarele luni rămase din propunerea de grafic.
Eșalonările la plată ale obligațiilor fiscale se solicită de către debitor în baza unei cereri depuse la organul fiscal. Modalitățile de depunere sunt următoarele:
- la registratura organului fiscal;
- prin poștă, cu confirmare de primire;
- prin intermediul serviciului „Spațiu privat virtual“.
Pentru mai multe detalii legate de regulile speciale privind fuziunea sau divizarea debitorilor, regulile speciale privind punerea în aplicare a suspendării executării unui act administrativ-fiscal sau pentru a consulta modelul de cerere de acordare a eșalonării la plată, în formă simplificată, accesați Procedura din 2 noiembrie 2021.