Programul naţional de reducere a abandonului universitar


     În Monitorul Oficial nr. 348 din 22 aprilie 2025 a fost publicată Hotărârea Guvernului nr. 387/2025, act normativ ce aprobă Metodologia de organizare și funcționare a Programului Național de Reducere a Abandonului Universitar (PNRAU), o inițiativă strategică finanțată prin Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR).

     Abandonul universitar la nivelul unui ciclu de studii universitare reprezintă ponderea studenţilor din cadrul unei generaţii care nu au reuşit să absolve studiile în termen de 2 ani peste durata legală a programului de studii urmat. Abandonul universitar este calculat, la cererea Ministerului Educaţiei şi Cercetării, de Unitatea Executivă pentru Finanţarea Învăţământului Superior, Cercetării, Dezvoltării şi Inovării, în baza datelor înscrise de instituţiile de învăţământ superior în Registrul matricol unic din România, denumit în continuare RMUR, respectiv în Registrul unic naţional integrat al diplomelor şi actelor de studii, denumit în continuare RUNIDAS. Situaţia privind abandonul universitar este prezentată anual ca parte a raportului privind starea învăţământului superior, inclusiv ca parte a procesului de monitorizare a relevanţei învăţământului superior şi de prognoză a evoluţiei acestuia în raport cu dinamica pieţei muncii, prevăzut la art. 263 din Legea nr. 199/2023, cu modificările şi completările ulterioare.

     Potrivit art. 4 din hotărâre, în vederea aplicării măsurilor PNRAU, instituţiile de învăţământ superior elaborează un plan de acţiuni privind reducerea abandonului universitar, adaptat la categoriile de studenţi înmatriculaţi aflaţi în risc de abandon şi la particularităţile de risc identificate la nivelul instituţiei şi programelor de studii.

     La începutul fiecărui an universitar, instituţiile de învăţământ superior organizează activităţi de orientare academică, destinate cu precădere studenţilor din anul I, care pot include:

  1. sesiuni de introducere în mediul universitar şi viaţa academică, inclusiv prin prezentări ale departamentelor, facultăţilor şi instituţiei de învăţământ superior;
  2. tururi ghidate ale infrastructurii universitare, inclusiv de suport studenţesc, din cadrul instituţiilor de învăţământ superior, în vederea familiarizării studenţilor cu facilităţile disponibile, inclusiv sălile de curs, laboratoarele, căminele, cantinele, bibliotecile, sălile de lectură, centrul de consiliere şi orientare în carieră, bazele sportive sau alte elemente de infrastructură;
  3. sesiuni de informare cu privire la desfăşurarea procesului educaţional, cerinţele academice, regulile de evaluare şi sistemele de suport academic disponibile;
  4. prezentarea măsurilor de sprijin pentru studenţi, inclusiv a serviciilor de consiliere şi orientare în carieră, cazare, alimentaţie şi sănătate, a formelor de sprijin financiar acordate de instituţie, a oportunităţilor de voluntariat şi a altor facilităţi disponibile;
  5. activităţi sociale pentru a ajuta studenţii să cunoască alţi colegi, să îşi facă prieteni şi să se integreze în comunitatea universitară;
  6. sesiuni de informare despre resursele şi serviciile oferite de biblioteci, cum ar fi accesul la cărţi, articole ştiinţifice, baze de date digitale, programe de instruire în utilizarea eficientă a resurselor academice şi asistenţă în cercetare.

     Susţinerea studenţilor netradiţionali în vederea integrării optime în mediul universitar, respectiv a reînmatriculării în cadrul unei instituţii de învăţământ superior se poate realiza prin:

  1. consultarea studenţilor în vederea stabilirii unor opţiuni flexibile de programare a cursurilor, respectiv de participare în sistem online sau hibrid, raportat la studenţii care au responsabilităţi de muncă sau familiale;
  2. consiliere academică şi profesională particularizată la nevoile acestora, inclusiv prin oferirea de sprijin în vederea gestionării timpului, prioritizarea sarcinilor de lucru şi îndeplinirea cerinţelor academice, în vederea finalizării studiilor universitare;
  3. servicii de îngrijire a copiilor în campusurile universitare sau parteneriate cu creşe şi grădiniţe locale, pentru a sprijini studenţii care sunt părinţi;
  4. aplicarea politicilor de recunoaştere a creditelor anterioare şi a experienţei de muncă relevante pentru programul de studii ales;
  5. realizarea unor grupuri de suport pentru studenţii netradiţionali, facilitând schimbul de experienţe şi sprijin reciproc.

     Hotărârea nr. 387/2025 marchează o etapă esențială în reforma învățământului superior din România, cu accent pe echitate, incluziune și performanță academică. Prin acest cadru normativ, universitățile primesc instrumentele necesare pentru a combate un fenomen cu impact structural asupra pieței muncii și dezvoltării socio-economice a României.

Reglementările conținute de Hotărârea nr. 387/2025 pentru aprobarea metodologiei privind organizarea şi funcţionarea Programului naţional de reducere a abandonului universitar, disponibile AICI