Controlul ex-post din cadrul Ministerului Agriculturii şi Dezvoltării Rurale
- Detalii
- Andreea CTCE
- Economie
- Accesări: 322

Ordinul comun al Ministerului Agriculturii și Dezvoltării Rurale și al Ministerului Finanțelor nr. 22/487/2025 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Ordonanţei Guvernului nr. 24/2010 privind controlul operaţiunilor care fac parte din sistemul de finanţare prin Fondul European de Garantare Agricolă a fost publicat în Monitorul Oficial nr. 257 din 25 martie 2025. Ordinul actualizează procedurile în contextul cadrului financiar multianual actual și aliniază legislația națională cu noile reguli europene privind controlul FEGA.
Normele metodologice de aplicare a Ordonanței Guvernului nr. 24/2010 sunt esențiale pentru implementarea corectă și eficientă a mecanismului de control al operațiunilor finanțate prin Fondul European de Garantare Agricolă (FEGA). Această ordonanță reglementează modul în care se derulează controalele administrative și pe teren ale cheltuielilor efectuate din fonduri europene destinate agriculturii.
Ordonanța nr. 24 din 25 august 2010 privind controlul operaţiunilor care fac parte din sistemul de finanţare prin Fondul European de Garantare Agricolă se regăsește în Monitorul Oficial nr. 613 din 30 august 2010. Ea creează cadrul juridic şi organizatoric pentru aplicarea dispoziţiilor titlului IV - Sisteme de control şi sancţiuni, capitolul III - Verificarea tranzacţiilor al Regulamentului (UE) 2021/2.116 al Parlamentului European şi al Consiliului din 2 decembrie 2021 privind finanţarea, gestionarea şi monitorizarea politicii agricole comune şi de abrogare a Regulamentului (UE) nr. 1.306/2013, denumit în continuare Regulament. Ordonanța nr. 24/2010 este un act normativ, emis de Guvernul României, care stabilește cadrul legal pentru: organizarea și exercitarea controlului financiar, prevenirea neregulilor, precum și asigurarea legalității și eficienței utilizării fondurilor din FEGA, principalul instrument de finanțare a politicii agricole comune (PAC) în cadrul UE.
Controlul ex-post reprezintă verificarea ulterioară a operațiunilor finanțate din Fondul European de Garantare Agricolă (FEGA), după efectuarea plății către beneficiari. Scopul său este de a confirma legalitatea, regularitatea și eligibilitatea cheltuielilor declarate și de a detecta eventuale nereguli sau fraude. Acesta este realizat de:
- Direcțiile de specialitate ale APIA (la nivel central și județean);
- Ministerul Agriculturii, prin structuri de audit intern;
- Autoritatea de Audit;
- alte instituții abilitate: Curtea de Conturi, OLAF, Comisia Europeană (în cazul auditului extern).
Caracteristici ale controlului ex-post:
- Momentul controlului – după finalizarea proiectului/activității și după plata integrală a fondurilor;
- Obiectivele principale:
- verificarea documentelor justificative;
- confirmarea respectării condițiilor de eligibilitate;
- verificarea respectării termenelor și obligațiilor asumate de beneficiar.
- Documentele verificate:
- facturi, contracte, registre contabile;
- dovezi de plată;
- probele fizice sau tehnice ale realizării investiției.
- Locul controlului - la sediul beneficiarului și/sau pe teren (la locația proiectului).
Potrivit art. 29 din normele metodologice, controlul ex-post poate fi suspendat dacă:
- obţinerea dovezilor de către echipa de control nu este posibilă în termenul stabilit cu întreprinderea, până la obţinerea acestora, cu excepţia adreselor din străinătate;
- controlul este extins la terţi, până la finalizarea acestuia;
- este necesară obţinerea informaţiilor de la alte state membre, până la obţinerea acestora;
- este necesară obţinerea informaţiilor din ţări terţe, până la obţinerea acestora;
- există verificări realizate de organele judiciare, până la finalizarea acestora.
Pentru a consulta dispoziții legate de procesul-verbal de constatare şi sancţionare a contravenţiilor, precum și cele ce vizează raportul de control ex-post, click AICI