Registrul electronic al istoricului vehiculelor rutiere înmatriculate sau înregistrate în România


România va avea un Registru electronic al istoricului vehiculelor rutiere înmatriculate sau înregistrate în țară.

Legea nr. 142 din 24 mai 2023 privind registrul electronic al istoricului vehiculelor rutiere înmatriculate sau înregistrate în România a fost promulgată, iar mai apoi, publicată în Monitorul Oficial nr. 461 din 26 mai 2023.

Regia Autonomă „Registrul Auto Român”, denumită în continuare RAR, înființează și gestionează registrul electronic al istoricului vehiculelor rutiere înmatriculate sau înregistrate în România, denumit în continuare registru.

Registrul este constituit din informațiile obținute de către RAR cu ocazia prestațiilor efectuate de RAR care implică identificarea vehiculului rutier ori cu ocazia efectuării inspecției tehnice periodice în cadrul reprezentanțelor RAR sau al stațiilor de inspecție tehnică periodică autorizate conform legislației în vigoare, din informațiile transmise RAR de către atelierele pentru inspecția tahografelor și/sau a limitatoarelor de viteză autorizate conform legislației în vigoare, din informațiile transmise RAR de către operatorii economici autorizați conform legislației în vigoare care desfășoară activități de reparații, de întreținere, de reglări funcționale, de modificări constructive și de reconstrucție a vehiculelor rutiere, denumiți în continuare operatori economici autorizați, precum și din informațiile transmise RAR de către producătorii vehiculelor rutiere, reprezentanții autorizați ai acestora, importatorii sau distribuitorii de vehicule rutiere noi.

Una dintre cele mai importante prevederi se referă la faptul că este interzisă manipularea odometrului unui autovehicul, solicitarea manipulării odometrului sau orice acțiune de natură să influențeze înregistrarea exactă a numărului kilometrilor parcurși de un autovehicul.

   Prin manipularea odometrului se înțelege practica frauduloasă de modificare voită și neautorizată a kilometrajului real indicat de odometrul unui autovehicul.

   În acest sens, stațiile de inspecție tehnică periodică autorizate, precum și atelierele pentru inspecția tahografelor și/sau a limitatoarelor de viteză autorizate sunt obligate să transmită către RAR, cu ocazia fiecărei inspecții efectuate, informații referitoare la numărul de identificare al autovehiculului și valoarea citită a indicației odometrului autovehiculului supus inspecției.

   Nerespectarea acestei obligații constituie contravenție, și se sancționează cu amendă de la 2.000 lei la 5.000 lei.

   Mai mult, potrivit actului normativ, operatorii economici autorizați sunt obligați:

  1. să transmită către RAR, cu ocazia fiecărei prestații efectuate, informații referitoare la numărul de identificare al autovehiculului și valoarea citită a indicației odometrului autovehiculului supus prestației în cauză;
  2. să transmită către RAR informații legate de repararea și/sau înlocuirea odometrului din dotarea autovehiculelor, inclusiv valoarea indicației acestuia înainte de intervenție, precum și după intervenția efectuată;
  3. să transmită informații către RAR referitoare la numărul de identificare al vehiculului, precum și la principalele operații de reparații pentru toate vehiculele rutiere la care au fost efectuate reparații în urma unor evenimente care au produs avarii grave la sistemul de direcție, sistemul de frânare, structura de rezistență a caroseriei ori a șasiului sau la alte sisteme de siguranță activă ori pasivă stabilite prin ordin al ministrului transporturilor și infrastructurii.

   În baza informațiilor din registru, RAR va elibera, la cerere și contra cost, deținătorilor de autovehicule destinate transportului de persoane care au, în afara locului conducătorului, cel mult opt locuri pe scaune, respectiv autoturisme, un certificat denumit „RAR Auto-Pass.

   Acest document va conține informațiile existente în registru în legătură cu istoricul citirii odometrului, implicarea mașinii într-un eveniment care a produs avarii grave la sistemul de direcție, sistemul de frânare, structura de rezistență a caroseriei ori a șasiului sau la alte sisteme de siguranță activă ori pasivă și va fi valabil 60 de zile de la data eliberării.

   La înstrăinarea unei mașini înmatriculate, înregistrate sau introduse pe piață în România, persoana care o vinde va trebui să transmită cumpărătorului, pentru mașina ce urmează să fie vândută, un certificat RAR Auto-Pass valabil.

   Ca alternativă la certificatul RAR Auto-Pass, atunci când în registru nu sunt disponibile informații referitoare la o mașină, vânzătorul va putea transmite cumpărătorului un document prin care se va menționa această situație. Spre deosebire de certificatul RAR Auto-Pass, acest document se va obține gratuit, după cum reiese din art. 8 din lege.

   De asemenea, este interzisă introducerea pe piață, punerea la dispoziție sau utilizarea de echipamente, programe informatice și de servicii conexe pentru manipularea odometrelor vehiculelor rutiere. Nerespectarea acestei prevederi se sancționează cu amendă de la 3.000 lei la 5.000 lei.

   În termen de 4 luni de la data intrării în vigoare a legii, ministrul transporturilor și infrastructurii emite un ordin pentru punerea în aplicare a acesteia.

 

Legea poate fi consultată AICI!