Efectuarea zborurilor aeronavelor ultraușoare în România
- Detalii
- Andreea CTCE
- Actualitate
- Accesări: 1927
Ministerul Transporturilor și Infrastructurii a emis Ordinul nr. 554 din 25 mai 2022 pentru modificarea şi completarea Ordinului ministrului transporturilor, construcţiilor şi turismului nr. 630/2007 privind modul de reglementare a domeniului aeronauticii civile cu aeronave ultrauşoare din România, act ce a fost publicat în Monitorul Oficial nr. 544 din 3 iunie 2022.
Atenție, actul își produce efectele asupra Ordinului nr. 630/2007 începând cu 01-01-2023!
La rândul său, Ordinul nr. 630 din 27 martie 2007 privind modul de reglementare a domeniului aeronauticii civile cu aeronave ultrauşoare din România, emis de Ministerul Transporturilor, Construcțiilor și Turismului, a fost publicat în Monitorul Oficial nr. 265 din 19 aprilie 2007.
Articolele 2-4 din Ordinul nr. 630/2007Articolele 2-4 din Ordinul nr. 630/2007 au fost modificate în totalitate, după intervenția legiutorului. Astfel, aeronavele ultrauşoare pot efectua zboruri în spaţiul aerian naţional fără a deţine certificate de tip şi/sau de navigabilitate, în baza unor documente echivalente de navigabilitate sau fără niciun astfel de document, în conformitate cu cerinţele aplicabile prevăzute în anexe.
De asemenea, pentru a fi operată/utilizată în spaţiul aerian naţional, o aeronavă ultrauşoară motorizată trebuie să posede un certificat de înmatriculare emis în conformitate cu prevederile anexei nr. 7 la Convenţia privind aviaţia civilă internaţională, semnată la Chicago la data de 7 decembrie 1944, la care România a aderat prin Decretul Consiliului de Stat nr. 194/1965, denumită în continuare Convenţia de la Chicago, şi ale anexei nr. 3 la ordin. Pentru a fi operată/utilizată în spaţiul aerian naţional, o aeronavă ultrauşoară nemotorizată, cu excepţia parapantelor şi deltaplanelor, trebuie să deţină un certificat de identificare, emis în conformitate cu prevederile anexei nr. 5 la ordin. Aeronavele ultrauşoare nemotorizate din categoria parapantelor şi deltaplanelor pot fi operate/utilizate în spaţiul aerian naţional fără a deţine certificat de înmatriculare/ identificare.
Operarea/Utilizarea aeronavelor ultrauşoare înmatriculate în România este limitată la efectuarea zborurilor în interes propriu, particulare şi şcoală, aşa cum sunt definite acestea în Legea nr. 21/2020 privind Codul aerian, cu modificările şi completările ulterioare, în condiţiile respectării cerinţelor şi limitărilor aplicabile prevăzute în anexele nr. 2-5 la ordin.
Aeronavele ultrauşoare motorizate înmatriculate în România pot fi utilizate şi la efectuarea operaţiunilor de lucru aerian, aşa cum sunt definite acestea în Legea nr. 21/2020 privind Codul aerian, cu modificările şi completările ulterioare, în condiţiile deţinerii unei autorizaţii de zbor, în conformitate cu prevederile anexei nr. 3 la ordin.
O aeronavă ultrauşoară înmatriculată în alt stat poate efectua zboruri în spaţiul aerian naţional doar în condiţiile deţinerii unui document de navigabilitate emis de statul de înmatriculare al aeronavei, recunoscut de către autoritatea de certificare din România. Operarea/Utilizarea în spaţiul aerian naţional a unei aeronave ultrauşoare înmatriculate în alt stat este permisă doar pentru efectuarea zborurilor în interes propriu şi a zborurilor particulare, aşa cum sunt definite acestea în Legea nr. 21/2020 privind Codul aerian, cu modificările şi completările ulterioare, cu respectarea tuturor limitărilor şi restricţiilor impuse prin documentul de navigabilitate.
Întreaga responsabilitate, precum şi asumarea tuturor riscurilor legate de construcţia, întreţinerea, reparaţia şi operarea/utilizarea aeronavelor ultrauşoare revin persoanelor fizice angajate/participante în astfel de zboruri. Pilotul comandant este operatorul aeronavei. Pilotul comandant decide dacă operează/utilizează sau nu o aeronavă în condiţiile aferente zborului pe care intenţionează să îl efectueze, astfel încât să fie asigurată siguranţa zborului în conformitate cu reglementările aeronautice şi legislaţia aplicabile.
Art. 7 din ordin, suferă și el modificări, forma sa actuală dispunând ca atribuţiile autorităţii de certificare prevăzute în reglementările de la art. 5 lit. a) şi b) din ordin, inclusiv supravegherea operaţiunilor aeriene civile cu aeronave civile ultrauşoare, să se exercite de Regia Autonomă «Autoritatea Aeronautică Civilă Română» direct sau prin intermediul unor entităţi calificate, desemnate de regie în conformitate cu procedurile specifice aprobate prin decizie a directorului general şi publicate pe siteul Regiei Autonome «Autoritatea Aeronautică Civilă Română», www.caa.ro.
Pentru a consulta dispozițiile cuprinse în anexele nr. 1-5, cuprinse în Ordinul nr. 630/2007 privind modul de reglementare a domeniului aeronauticii civile cu aeronave ultrauşoare din România – CLICK AICI