Salariații vor avea acces la REVISAL
- Detalii
- Ana-Maria CTCE
- Actualitate
- Accesări: 1884
Salariații din România vor avea acces, online și neîngrădit, la datele proprii din Registrul de evidență a salariaților (REVISAL), după ce Parlamentul a adoptat o lege în acest sens.
Este vorba despre Legea nr. 144 din 20 mai 2022 pentru modificarea și completarea art. 34 din Legea nr. 53/2003 - Codul muncii, publicată luni, în Monitorul Oficial nr. 502 din 23 mai 2022.
Pe de o parte, în Registrul de evidență a salariaților vor fi incluse, de acum înainte, și informații despre nivelul și specialitatea studiilor absolvite, pentru a veni în sprijinul celor care ocupă funcții pentru care sunt obligatorii anumite calificări.
Pe de altă parte, Revisal va fi accesibil online pentru salariați și foști salariați, în privința datelor care îi privesc.
În acest sens, actul normativ prevede că dreptul de acces se limitează la vizualizarea, descărcarea și tipărirea acestor date, precum și la generarea online și descărcarea unui extras din registru.
Mai mult, legea stabilește că vechimea în muncă și/sau în specialitate poate fi dovedită și cu extrasul, în condițiile stabilite prin hotărâre a Guvernului.
Reamintim că, registrul general de evidență a salariaților (REVISAL) se întocmește în formă electronică. Angajatorii completează registrul în ordinea angajării persoanelor și transmit datele online, pe portalul Inspecției Muncii. Aceștia se autentifică cu parolă pentru transmiterea online a acestor date. Evidența datelor din registru, transmise de angajatori se ține într-o bază de date administrată de Inspecția Muncii.
Până acum nu exista un cadru legal prin care salariații să poată avea acces nerestricționat la datele proprii din registrul de evidență al salariaților.
Totodată, pentru a obține un extras din registru, angajații depindeau, fie de angajator, fie de Inspectoratul Teritorial de Muncă (ITM). În ambele situații, extrasul era emis în urma depunerii unei cereri scrise, ce se soluționa în termen de 15 zile.
Noua reglementare mai stipulează că metodologia de întocmire a Registrului general de evidență a salariaților, înregistrările care se efectuează, condițiile privind accesul online al salariaților sau al foștilor salariați la datele din registru, inclusiv condițiile privind dovada vechimii în muncă și/sau în specialitate, precum și orice alte elemente în legătură cu întocmirea acestora se stabilește prin hotărâre a Guvernului.
Astfel, în termen de 60 de zile de la data intrării în vigoare a legii, prin hotărâre a Guvernului, la propunerea Ministerului Muncii, se vor stabili procedura de acces online a salariaților sau foștilor salariați la datele din Registrul general de evidență a salariaților, modalitatea de generare și descărcare a extrasului, precum și condițiile în care prin extras se va putea dovedi vechimea în muncă și/sau în specialitate, potrivit dispozițiilor art. 34 din Legea nr. 53/2003 – Codul muncii.
Forma consolidată a Codului muncii se poate accesa AICI.