Norme metodologice 2025–2026: echilibru între catedră și management școlar
- Detalii
- Andreea CTCE
- Actualitate
- Accesări: 1146
La începutul lunii septembrie, mai exact pe 1 septembrie 2025, au intrat în vigoare Normele metodologice privind degrevarea parţială de normă didactică de predare şi stabilirea obligaţiei de predare a personalului didactic de predare care ocupă funcţii de conducere, îndrumare şi control în învăţământul preuniversitar de stat în anul şcolar 2025-2026. Acestea au fost aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 703 din 28 august 2025 și publicate în Monitorul Oficial nr. 810 din 01.09.2025.
Reglementările stabilesc clar obligațiile pentru: directorii unităților de învățământ preuniversitar, de la antepreșcolar până la postliceal, în funcție de numărul de formațiuni de studiu și structurile arondate, directorii unităților de educație extrașcolară, CCD-urilor, centrelor de resurse și asistență educațională și centrelor de excelență, dar și pentru directorii adjuncți și personalul didactic de predare cu funcții de conducere din inspectoratele școlare.
În materia orelor de predare stabilite, normele variază între 10 și 16 ore/săptămână, în funcție de nivelul unității și de complexitatea organizatorică (număr de clase, existența internatului, a cantinei sau a mai multor niveluri de școlarizare).
De exemplu, un director de liceu cu peste 25 de formațiuni de studiu va avea obligația de 10 ore/săptămână, iar unul care conduce o unitate cu sub 5 formațiuni de studiu va efectua norma integrală.
Un aspect de noutate îl reprezintă degrevarea sindicală, menționată la art. 3 din normele metodologice. Așadar, până la 170 de persoane, desemnate de federațiile sindicale reprezentative, pot beneficia de degrevare parțială în limita a 90 de norme didactice la nivel național. Activitățile acestora vizează participarea la grupuri de lucru pentru acte normative, monitorizarea concursurilor de ocupare a posturilor sau acordarea gradațiilor de merit, precum și implicarea în comisii de dialog social. Pentru transparență, persoanele degrevate au obligația de a depune rapoarte lunare la filialele județene și rapoarte semestriale la inspectorate și la Unitatea de Politici Publice „România Educată” din Ministerul Educației.
Cadrele didactice aflate în funcții de conducere pot solicita, prin cerere scrisă, să efectueze integral norma de predare. Totodată, cei a căror specializare nu le permite îndeplinirea obligației de predare vor desfășura activități reglementate prin proceduri aprobate de Ministerul Educației. Pentru profesorii-consilieri școlari, logopezi, psihologi sau cadre didactice itinerante, orele pot fi acoperite din norma aferentă postului ocupat.
În fine, normele stabilesc că Ordinul ministrului educației nr. 4.865/2011 privind obligația didactică de predare pentru funcțiile de conducere nu se aplică pe durata anului școlar 2025–2026. Aceste norme au ca rol o structurare mai echilibrată a timpului didactic și administrativ pentru cadrele aflate în poziții de responsabilitate și creează premise pentru o implicare mai activă a sindicatelor în monitorizarea sistemului educațional.
Rămâne însă întrebarea firească pentru orice cadru didactic aflat la catedră sau în biroul de conducere: vor reuși aceste noi reguli să degreveze cu adevărat profesorii de birocrație, astfel încât să își concentreze energia asupra actului educațional?
Pentru a consulta dispozițiile cuprinse în Normele metodologice aprobate prin Hotărârea nr. 703/2025, click AICI