Arhitectul și dreptul de semnătură
- Detalii
- Andreea CTCE
- Actualitate
- Accesări: 1166
Ordinul Arhitecților din România a adoptat în 14 iunie 2025 un nou Regulament privind dobândirea și exercitarea dreptului de semnătură, document esențial pentru arhitecții care își doresc exercitarea deplină a profesiei. Acesta este aprobat prin Hotărârea nr. 722 din 14 iunie 2025, publicată în Monitorul Oficial nr. 661 din 15 iulie 2025 și stabilește un cadru detaliat, adaptat noilor cerințe legislative, academice și tehnologice.
Arhitecţii dobândesc drept de semnătură acordat de către Ordinul Arhitecţilor din România, în condiţiile legii, dacă au exerciţiul deplin al drepturilor civile, dacă îndeplinesc condiţiile de onorabilitate şi de stagiu sau, după caz, de experienţă profesională practică, potrivit condiţiilor prevăzute de lege, de prezentul regulament, de prevederile Directivei şi de Normele metodologice de acordare a dreptului de semnătură. Dobândirea dreptului de semnătură de către arhitecţi atrage obligatoriu înscrierea acestora în Tabloul Naţional al Arhitecţilor, în condiţiile legii.
Persoana care îndeplineşte condiţiile prevăzute de lege poate solicita înscrierea în Ordin şi înregistrarea în Tabloul Naţional al Arhitecţilor printr-o cerere adresată preşedintelui filialei teritoriale în a cărei rază domiciliază. Cererea se depune, fizic semnat olograf sau online semnat cu semnătură electronică calificată aplicată, la filiala teritorială şi va cuprinde:
- numele, prenumele şi domiciliul solicitantului;
- locul şi data naşterii;
- elementele actului de identitate: seria şi numărul actului, codul numeric personal, data eliberării şi organul emitent;
- indicarea diplomei care atestă calitatea de licenţiat în arhitectură: numărul, data eliberării şi emitentul;
- indicarea sediului profesional unde solicitantul îşi exercită profesia;
- modalitatea în care solicitantul doreşte să îşi exercite profesia;
- menţiunea înscrierii anterioare în Ordin şi înregistrarea în Tabloul Naţional al Arhitecţilor, după caz.
Cererea va fi însoţită în mod obligatoriu de următoarele acte, care dovedesc împrejurările sus-menţionate, depuse de solicitant într-un singur exemplar:
- copie legalizată a diplomei de studii sau adeverinţă emisă de instituţia de învăţământ prin care se dovedeşte că solicitantul a promovat examenul de diplomă;
- certificatul de acordare a dreptului de semnătură pentru cei care solicită înscrierea în Tabloul Naţional al Arhitecţilor la secţiunea „Arhitecţi cu drept de semnătură“;
- copie a actului de identitate al solicitantului sau copie a paşaportului, după caz;
- copie a actelor de stare civilă ale acestuia, în cazul schimbării numelui;
- copie a certificatului de naştere;
- certificatul de cazier judiciar, eliberat cu cel mult 15 zile înainte de data depunerii cererii;
- în condiţiile unei înscrieri anterioare în Ordin, un înscris, eliberat de filiala teritorială, din care să rezulte că solicitantul a mai fost înscris în profesie, precum şi cauzele retragerii sau încetării calităţii de membru al Ordinului;
- curriculum vitae;
- o fotografie în format digital, pentru legitimaţia de membru al Ordinului;
- copie a dovezii achitării taxei de înscriere;
- dovada recunoaşterii titlului oficial de calificare în profesia de arhitect al cetăţenilor statelor membre ale Uniunii Europene, al cetăţenilor statelor membre ale Spaţiului Economic European şi al cetăţenilor Confederaţiei Elveţiene, al cetăţenilor români care au dobândit titlul academic de arhitect în unul dintre aceste state, precum şi dovada echivalării titlului oficial de arhitect, în baza unei diplome obţinute eliberate de o instituţie de învăţământ superior de arhitectură dintr-un stat terţ.
Solicitantul trebuie să transmită documentul prevăzut la lit. a) în termen de 90 de zile de la depunerea dosarului în format electronic.
Arhitectul care îşi schimbă domiciliul are obligaţia de a solicita transferul la filiala teritorială în raza căreia domiciliază, printr-o cerere adresată în scris preşedintelui filialei respective, în termen de maximum 30 de zile de la schimbarea domiciliului.
Astfel, noul regulament clarifică pașii pe care orice arhitect trebuie să îi urmeze pentru a dobândi și păstra dreptul de semnătură. Este un cadru coerent, adaptat realităților actuale din domeniul arhitecturii și pieței construcțiilor. Textul integral al Regulamentului de organizare şi funcţionare a Ordinului Arhitecţilor din România, disponibil AICI