Formarea profesională a adulţilor (FPA) prin studii postuniversitare
- Detalii
- Andreea CTCE
- Actualitate
- Accesări: 218

Ministerul Educației și Cercetării a emis Ordinul nr. 4.148 din 22 mai 2025 pentru aprobarea Metodologiei-cadru privind organizarea şi desfăşurarea programelor de studii postuniversitare de formare profesională a adulţilor, actul legislativ regăsindu-se publicat în Monitorul Oficial nr. 543 din 12 iunie 2025. Metodologia-cadru reglementează organizarea şi desfăşurarea de programe de studii postuniversitare de formare profesională a adulţilor, denumite în continuare programe de studii postuniversitare de FPA, care fac parte din formarea continuă, în învăţământul superior, prevăzută la art. 26 alin. (2) lit. a) din Legea învăţământului superior nr. 199/2023, cu modificările şi completările ulterioare, denumită în continuare Legea nr. 199/2023. Programele de studii postuniversitare de FPA se pot organiza pentru absolvenţii care au obţinut minimum nivelurile de calificare 6-7, conform Cadrului naţional al calificărilor, denumit în continuare CNC.
Un program de studii postuniversitare de FPA cuprinde, potrivit dispoziţiilor art. 72 alin. (3) din Legea nr. 199/2023, totalitatea activităţilor de proiectare, organizare, predare şi îndrumare, precum şi realizarea efectivă a învăţării, aplicarea practică, cercetarea şi evaluarea, care împreună conduc la obţinerea unor certificate sau altor acte de studii recunoscute de către Ministerul Educaţiei şi Cercetării.
Volumul de muncă specific pentru realizarea activităţilor descrise în curriculumul unui program de studii postuniversitare se măsoară în concordanţă cu Sistemul european al creditelor transferabile (ECTS) şi se exprimă în credite de studii transferabile. Volumul de muncă alocat pentru un credit ECTS este de 25-30 de ore, împărţite astfel:
- 12-15 ore didactice, împărţite în: predare - cursuri/prelegeri, aplicare practică - seminare, laboratoare, proiecte, cercetare, evaluare. Se recomandă ca volumul orelor aplicative să fie cel puţin egal cu volumul orelor de curs;
- restul, până la 25-30 de ore, sunt ore de studiu individual care pot cuprinde studiu al notiţelor de curs, studiu al suporturilor de curs, al manualelor, al cărţilor, studiu al bibliografiei minimale recomandate, desfăşurare a activităţilor specifice de pregătire pentru proiect şi/sau laborator, întocmire de teme, referate, documentare suplimentară în bibliotecă, documentare prin intermediul internetului.
Conform art. 4 din metodologia-cadru, programele de studii postuniversitare de FPA se pot organiza în oricare dintre următoarele moduri:
- de către o singură instituţie de învăţământ superior sau organizaţie furnizoare de educaţie, după caz;
- în comun, de mai multe instituţii de învăţământ, împreună cu alte organizaţii furnizoare de educaţie.
Instituţiile de învăţământ superior şi organizaţiile furnizoare de educaţie, după caz, pot stabili parteneriate cu entităţi interesate pentru dezvoltarea unor programe de studii postuniversitare de FPA care să răspundă cerinţelor pieţei muncii.
Instituţiile organizatoare pot organiza următoarele tipuri de programe de studii postuniversitare de FPA:
- de formare şi de dezvoltare profesională continuă;
- de conversie şi de reconversie profesională;
- de dezvoltare personală.
Programele de studii postuniversitare au volume reduse de învăţare şi se finalizează cu certificate de calificare, respectiv certificate de competenţe profesionale sau de calificare parţială prin microcertificare.
Programele de studii postuniversitare de FPA de formare şi dezvoltare profesională continuă includ:
- programe de iniţiere profesională, prin care se asigură pregătirea în vederea dobândirii uneia sau mai multor competenţe profesionale specifice unei calificări conform standardului ocupaţional/de calificare şi care pot avea cel puţin 2 ECTS;
- programe de perfecţionare, care au ca scop pregătirea profesională ce conduce la actualizarea sau completarea cunoştinţelor, abilităţilor, autonomiei şi responsabilităţii sau a competenţelor profesionale în cadrul aceleiaşi calificări cu cea deţinută prin formarea iniţială, după caz, din ciclul I sau ciclul II, şi care pot avea cel puţin 1 ECTS;
- programe de specializare, prin care se asigură dobândirea de competenţe profesionale noi aferente unei alte specializări din acelaşi domeniu de licenţă/domeniu de masterat/doctorat cu cel absolvit şi care pot avea minimum 3 ECTS.
Programele de studii postuniversitare prevăzute la lit. a) cuprind competenţe aferente nivelului minim 6 de calificare din CNC, respectiv cele prevăzute la lit. b) şi c) aferente nivelului minim 6 sau 7 din CNC, după caz.
Pentru a consulta reglementările referitoare la finalizarea programelor de studii postuniversitare de FPA, click AICI