Siguranța transporturilor începe cu un aviz: Normele privind agrearea unităților medicale și psihologice au fost publicate în Monitorul Oficial
- Detalii
- Andreea CTCE
- Actualitate
- Accesări: 272

Într-un sector strategic precum transporturile, sănătatea și echilibrul psihologic al personalului responsabil de siguranța călătorilor și a mărfurilor devin priorități esențiale, Ordinul nr. 579/2025 al Ministerului Transporturilor și Infrastructurii aduce un cadru normativ riguros pentru procedura de agreare și avizare anuală a unităților care desfășoară examinări medicale și psihologice pentru acest personal. În acest context, Normele privind procedura de agreare şi eliberarea avizului anual pentru unităţile medicale şi/sau psihologice, în vederea examinării personalului din transporturi cu atribuţii în siguranţa transporturilor, aprobate prin Ordinul Ministerului Transporturilor și Infrastructurii nr. 579 din 4 iunie 2025, au fost publicate în Monitorul Oficial nr. 533 din 10 iunie 2025.
Agrearea se referă la activitatea de certificare a condiţiilor de autorizare în condiţiile legii, de spaţiu, resurse umane, dotare cu aparatură şi/sau instrumente de evaluare psihologică, organizare administrativă a unităţilor specializate medicale şi/sau psihologice, organizate legal în domeniul de competenţă propriu al Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii.
În vederea obţinerii certificatului de agreare unitatea medicală/psihologică, după caz, trebuie să depună în sistemul informatic pus la dispoziţie de către Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii, cu asigurarea găzduirii de către Autoritatea Rutieră Română - ARR, următoarele documente:
1. cerere tip al cărui model este prevăzut în Anexa nr. 5.1 la norme;
2. Autorizaţia Sanitară de Funcţionare valabilă, emisă de Direcţia de Sănătate Publică Judeţeană sau a Municipiului Bucureşti, după caz, pentru codurile CAEN 8622 - activităţi de asistenţă medicală specializată şi 8691 - servicii de diagnostic imagistic şi activităţi ale laboratoarelor medicale, în proprietate;
3. Codul de înregistrare fiscală;
4. Dovada asigurării de răspundere civilă în domeniul medical pentru unităţile medicale;
5. Programul de activitate dedicat al comisiei medicale sau al psihologului/psihologilor examinatori, din cadrul unităţii pentru care se solicită agrearea, precum şi programul de activitate din cadrul altor unităţi şi/sau puncte de lucru, care aparţin aceluiaşi solicitant, după caz, al cărui model este prevăzut în Anexa nr. 5.2 la norme;
6. Documente care atestă înfiinţarea unităţii medicale/psihologice sau forma de organizare a acesteia conform art.3, alin.(1) din norme, astfel:
- actul de înfiinţare sau de organizare al persoanei juridice cu specificarea obiectului de activitate;
- după caz, certificatul de înregistrare cu anexe emis de Oficiul Registrului Comerţului de pe lângă instanţa competentă din care să reiasă obiectul de activitate - cod CAEN 8622 - activităţi de asistenţă medicală specializată şi/sau 8691 - servicii de diagnostic imagistic şi activităţi ale laboratoarelor medicale şi/sau - cod CAEN 8693 - activităţi ale psihologilor şi psihoterapeuţilor, cu excepţia medicilor;
- certificatul de înregistrare în Registrul unic al cabinetelor medicale, după caz;
- certificatul de înregistrare de la Colegiul Medicilor din România;
- certificatul de înregistrare emis de Colegiul Psihologilor din România - în cazul unităţilor psihologice, însoţit de anexa cu punctul de lucru;
- certificat constatator emis de Oficiul Registrului Comerţului de pe lângă instanţa competentă, din care să rezulte activităţile declarate care se desfăşoară în cadrul unităţii medicale/psihologice pentru care se solicită agrearea includ activităţi de asistenţă medicală specializată (cod CAEN 8622) şi/sau servicii de diagnostic imagistic şi activităţi ale laboratoarelor medicale (cod CAEN 8691) şi/sau - (cod CAEN 8693) - activităţi ale psihologilor şi psihoterapeuţilor, cu excepţia medicilor. Certificatul constatator trebuie să fie în termen de valabilitate la data depunerii cererii de agreare.
- copie după structura aprobată/avizată conform prevederilor legale în vigoare, din care să rezulte că unitatea are în structură laborator de analize medicale propriu.
7. Dovada dreptului de folosinţă exclusivă şi permanentă a spaţiului pentru cabinete medicale, laborator de analize medicale şi respectiv cabinete de psihologie, însoţită de schiţa spaţiilor respective şi de dovada înregistrării fiscale.
8. Dovada implementării un sistem de management al calităţii în conformitate cu standardul SR EN ISO 9001/2015 sau alt standard adoptat în România, pentru unităţile medicale, inclusiv pentru laboratorul de analize medicale.
9. Autorizaţia sanitară de funcţionare separată pentru fiecare punct extern de recoltare din structura laboratorului/punctului de lucru pentru unităţile medicale - analize de laborator, după caz.
10. Autorizaţia sanitară pentru activitatea de transport al probelor biologice recoltate în punctele externe de recoltare, după caz.
11. Documentele privind deţinerea mijloacelor de transport auto individualizate şi care sunt utilizate numai pentru activitatea de transport al probelor biologice recoltate în punctele externe de recoltare, după caz.
12. Lista aparatelor utilizate de unitatea medicală (laborator de analize medicale) pentru efectuarea investigaţiilor paraclinice obligatorii pentru personalul din transporturi cu atribuţii în siguranţa transporturilor, redactată conform modelului prevăzut în Anexa nr. 5.3 la norme;
13. Lista aparatelor utilizate de unitatea medicală pentru efectuarea investigaţiilor medicale obligatorii pentru personalul din transporturi cu atribuţii în siguranţa transporturilor, pentru toate cele şase specialităţi medicale, respectiv: medicină internă, chirurgie generală, oftalmologie, ORL, neurologie şi psihiatrie, redactată conform modelului prevăzut în Anexa nr. 5.4 la norme;
14. Dovada dreptului de proprietate asupra aparaturii necesare investigaţiilor medicale şi paraclinice prin documente conforme şi în termen de valabilitate, după caz;
15. Certificat de garanţie pentru aparatele noi, după caz;
16. Dovada asigurării mentenanţei şi întreţinerii aparatelor din laboratoarele de investigaţii medicale paraclinice - analize medicale de laborator conform specificaţiilor tehnice, cu firme avizate în conformitate cu prevederile legale în vigoare: contract de service care să includă verificările periodice conform normelor producătorului aparatului, încheiat cu un furnizor avizat de Agenţia Naţională a Medicamentului şi a Dispozitivelor Medicale din România (ANMDMR), conform prevederilor legale în vigoare, pentru aparatele ieşite din perioada de garanţie (aparate achiziţionate de nou) şi valabil pe perioada de agreare/ avizare. Pentru aparatele care ies din garanţie pe parcursul perioadei de valabilitate a certificatului de agreare/ avizare unităţile medicale sunt obligate să prezinte contractul de service anterior expirării perioadei de garanţie;
17. Avizul de utilizare, emis de ANMDMR, pentru aparatura second-hand din dotare;
18. Declaraţie de conformitate pentru aparatele refurbişate (recondiţionate) pentru care s-a aplicat un nou marcaj CE.
19. Componenta comisiei medicale însoţită de:
a) contracte individuale de muncă cu specificarea programului de activitate dedicat activităţii de siguranţa transporturilor şi cu acelaşi număr de ore pe zi/săptămână, în acelaşi interval orar cel puţin o oră pentru toţi membrii comisiei, program asumat prin declaraţia prevăzuta în anexa 5.5, pentru câte un medic pentru fiecare din specialităţile medicale prevăzute la art.1, alin.2 din Anexa nr. 4 la norme, însoţite de un extras tip REVISAL/ REGES;
b) certificate de membru al Colegiului Medicilor din România pentru fiecare medic în parte, vizate la zi, iar pentru unităţile psihologice, atestate de liberă practică;
c) declaraţie pe proprie răspundere a medicilor privind programul de activitate al cărei model este prevăzut în Anexa nr. 5.5 la norme;
20. Dovada angajării a cel puţin unui psiholog cu contract individual de muncă, însoţită de un extras REGES/REVISAL, posesor al atestatului în psihologia transporturilor, minim treapta specialist, în cazul persoanelor juridice care au în structură unităţi specializate psihologice. Contractele respective trebuie să cuprindă dispoziţii cu privire la asumarea şi respectarea de către psihologi a programului de lucru stabilit de unitate.
21. Dovada deţinerii atestatului de liberă practică de psiholog minim treapta specialist, în cazul unităţilor psihologice.
22. Avizul de liberă practică valabil, eliberat de Colegiul Medicilor din România, pentru unităţile medicale.
23. Dovada dreptului de proprietate asupra aparaturii de birou, calculator, imprimantă, ansamblu pedalier, manete, teste şi probe minime psihologice obligatorii, contractele şi licenţele de utilizare aferente acestora pentru unităţile specializate psihologice.
24. Dovada privind achitarea tarifului pentru verificarea unităţilor specializate medicale şi/sau psihologice (chitanţă/OP), în vederea agreării, conform prevederilor legale, pentru fiecare punct de lucru în care urmează să efectueze activitate de examinare medicală/psihologică în siguranţa transporturilor.
25. Declaraţia pe proprie răspundere a reprezentantului legal al unităţii medicale, după caz, privind eligibilitatea, al cărei model este prevăzut în Anexa nr. 5.6 la norme.
26. Dovada posibilităţii transmiterii datelor în format electronic în sistemul informatic: abonament internet, adresă de e-mail, Decizia reprezentantului legal pentru desemnarea persoanei responsabile cu raportările către Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii, precum şi semnătura electronică extinsă/ calificată a reprezentantului legal al unităţii.
27. Unităţile medicale care efectuează examinări pentru personalul navigant maritim cu atribuţii în siguranţa transporturilor vor depune ultimul raport de audit privind certificarea/menţinerea unui sistem de management al calităţii atestând supravegherea continuă printr-un sistem de standarde de calitate pentru a asigura îndeplinirea unor obiective definite, inclusiv referitoare la calificările şi experienţa medicilor practicieni, în conformitate cu secţiunea A-I/8 din codul STCW.
Prin Ordinul nr. 579/2025, Ministerul Transporturilor și Infrastructurii urmărește să consolideze controlul preventiv și permanent asupra calității examinărilor medicale și psihologice ale personalului care asigură siguranța transporturilor. Este un pas înainte în direcția profesionalizării și a transparenței, dar și o responsabilizare clară a tuturor actorilor implicați în acest lanț critic pentru funcționarea infrastructurii naționale. Textul integral al normelor privind procedura de agreare şi eliberarea avizului anual pentru unităţile medicale şi/sau psihologice, în vederea examinării personalului din transporturi cu atribuţii în siguranţa transporturilor, disponibil AICI