Rovinieta actuală, divizată în două taxe diferite din 2026!


Regimul taxelor de drum urmează să se modifice semnificativ din 2026, după cum reiese dintr-o lege recent oficializată. Vechea rovinietă se va aplica numai vehiculelor ușoare, de până la 3,5 tone, iar posesorii vor plăti mai mult, în funcție de categoria mașinii, clasa de poluare a acesteia și durata de folosire a drumurilor publice. Pentru vehiculele grele se va introduce un nou concept, TollRo, care presupune că taxarea se face prin înmulțirea numărului de kilometri parcurși cu valoarea unitară a TollRo, ce va fi stabilită ulterior.

Legea nr. 226 din 14 iulie 2023 privind aplicarea unor tarife rutiere pe rețeaua de drumuri naționale din România a fost publicată în Monitorul Oficial nr. 659 din 18 iulie 2023.

Noul sistem pentru taxele de drum are la bază principiul „poluatorul plătește” și împarte actuala taxă în două taxe distincte: una se va aplica vehiculelor ușoare (rovinieta), în timp ce cea de-a doua se va aplica vehiculelor grele (TollRo).

Astfel, începând cu data de 1 ianuarie 2026, rovinieta se va aplica tuturor categoriilor de vehicule înmatriculate care sunt folosite pe rețeaua de drumuri naționale, concepute și construite pentru:

  • transportul de persoane;
  • transportul de marfă cu masa totală maximă autorizată (MTMA) mai mică sau egală cu 3,5 tone.

Vehiculele de transport mixt se asimilează, din punctul de vedere al tarifului de utilizare, cu vehiculele de transport marfă.

Rovinieta se aplică în funcție de:

  • categoria vehiculului;
  • clasa de emisii poluante (EURO);
  • durata de utilizare a rețelei de drumuri naționale din România. Durata de utilizare cuprinde durata de parcurs, precum și durata de staționare.

   Rovinieta se aplică pe rețeaua de drumuri naționale din România, cu excepția sectoarelor de drum național aflate în intravilanul municipiilor între indicatoarele de intrare/ieșire în/din acestea.

   Rovinieta se achită anterior utilizării rețelei de drumuri naționale din România și este structurată în funcție de durata de utilizare a acesteia, astfel: o zi, 10 zile, 30 de zile, 60 de zile și 12 luni. Tariful zilnic nu depășește 9% din tariful pentru 12 luni, tariful pe 10 zile nu depășește 12% din tariful pentru 12 luni, tariful pe 30 de zile nu depășește 19% din tariful pentru 12 luni, iar tariful pe 60 de zile nu depășește 30% din tariful pentru 12 luni.

   Achitarea și emiterea rovinietei pot fi realizate cu cel mult 30 de zile înainte de data de început a valabilității acesteia.

   Categoriile de vehicule și nivelul rovinietei se aprobă prin ordin al ministrului transporturilor și infrastructurii.

   Perioada de valabilitate a rovinietei începe de la ora 0.00 a primei zile și expiră la ora 24.00 a ultimei zile din perioada pentru care a fost achitată. Prin excepție, dacă ziua de început a perioadei de valabilitate a rovinietei este ziua în curs, valabilitatea acesteia începe la ora înregistrării informațiilor privind achitarea rovinietei în baza de date a SER și expiră la ora 24.00 a ultimei zile a duratei pentru care aceasta a fost achitată.

   Ca noutate, în cazul schimbării utilizatorului vehiculului, rovinieta își păstrează valabilitatea. De asemenea, în cazul radierii din circulație a vehiculului, utilizatorului i se va returna de către CNAIR, la cererea scrisă a acestuia, contravaloarea rovinietei corespunzătoare perioadei de neutilizare.

   Pe de altă parte, după cum am menționat mai sus, începând cu data de 1 ianuarie 2026 se introduce TollRo care se aplică pe domeniul SETRE România, pentru toate vehiculele înmatriculate care sunt folosite pe acesta, concepute și construite pentru transportul de marfă cu masă totală maximă autorizată (MTMA) mai mare de 3,5 tone, și care se colectează prin STRR. Vehiculele de transport mixt se asimilează, din punctul de vedere al TollRo, cu vehiculele de transport marfă.

   În timp ce, rovinieta se stabilește în funcție de categoria vehiculului, clasa EURO (emisii poluante) și durata de utilizare a rețelei de drumuri, TollRo se va stabili în funcție de un tarif unitar (format dintr-un tarif de utilizare a infrastructurii și un tarif bazat pe costurile infrastructurii și costul poluării atmosferice generate de trafic) și distanța parcursă, pe un sector de drum din domeniul SETRE România exprimată în unități întregi de kilometri.

   TollRo se calculează prin înmulțirea tarifului unitar cu distanța parcursă.

   Tariful unitar pentru un vehicul nu poate depăși cu mai mult de 100% tariful pentru vehiculul echivalent care respectă cele mai stricte standarde de emisii Euro.

   TollRo va putea fi achitat:

  1. în baza unui contract încheiat de un utilizator SETRo cu un furnizor SETRo;
  2. în baza unui tichet de rută cu o singură trecere, emis prin intermediul aplicațiilor informatice interconectate cu STRR. Tichetul de rută se achită anterior efectuării trecerii;
  3. prin aplicație mobilă pusă la dispoziția utilizatorilor, cu titlu gratuit, de CNAIR.

 

Pentru mai multe detalii, accesați Legea nr. 226 din 14 iulie 2023!