Valabilitatea carnetului de marinar se mărește!


     Guvernul României a emis Hotărârea nr. 382 din 23 martie 2022 privind modificarea Hotărârii Guvernului nr. 245/2003 pentru aprobarea Regulamentului de aplicare a Ordonanţei Guvernului nr. 42/1997 privind transportul naval. Actul normativ se regăsește publicat în Monitorul Oficial nr. 304 din 29 martie 2022, însă intră în vigoare începând cu 28 aprilie 2022.

     Hotărârea nr. 245 din 4 martie 2003 pentru aprobarea Regulamentului de aplicare a Ordonanţei Guvernului nr. 42/1997 privind transportul naval, publicată în Monitorul Oficial al României nr. 185 din 25 martie 2003, prevede ca toate navele, indiferent de pavilionul pe care îl arboreaza, pe timpul cât navighează sau staționeazâ în apele naţionale navigabile ale României, sunt supuse prevederilor legislaţiei naţionale şi trebuie să fie conforme cu regulile ANR, aprobate de minister, privind siguranţa constructivă a navelor şi condiţiile de muncă şi viaţa de la bordul acestora, cu regulile prevăzute în acordurile şi convenţiile internaţionale la care România este parte şi cu regulile de clasificare aplicabile în funcţie de tipul, serviciul şi zona de navigaţie, astfel încât să nu constituie un pericol pentru siguranţa navigaţiei, a persoanelor şi a mărfurilor transportate, precum şi pentru mediu.

     Navele, indiferent de pavilionul pe care îl arborează, au obligaţia, atunci când se află în apele naţionale navigabile ale României şi în porturile româneşti, să respecte dispoziţiile ANR, ale capitaniilor de port şi ale administraţiilor, privind navigaţia în siguranţa, intrarea/ieşirea, staţionarea şi operarea în porturi.

     Personalul navigant român este constituit din totalitatea persoanelor care au cetăţenie română şi care posedă un brevet sau un certificat de capacitate, obţinut în conformitate cu prevederile legale şi care dă dreptul acestora să îndeplinească funcţii la bordul navelor. Evidența personalului navigant român se tine de ANR în registrele de evidență a personalului navigant.

     Pe timpul cât este ambarcat personalul navigant şi auxiliar român trebuie să posede un carnet de marinar, care reprezintă actul de identitate al acestuia. Carnetul de marinar se eliberează de căpitănia portului persoanei care îndeplineşte condiţiile de vârstă, sănătate şi calificare profesională necesare pentru îndeplinirea unei funcţii la bordul navei. Căpitănia portului tine evidenta carnetelor de marinar eliberate.

     Dacă până la apariția Hotărârii nr. 382/2022, valabilitatea carnetului de marinar era de maximum 2 ani, în funcţie de valabilitatea avizului medical, legiutorul modifică această prevedere, prelungind valabilitatea carnetului de marinar la o perioadă de 5 ani. Totodată, valabilitatea carnetului de marinar se prelungeşte, la cererea titularului, de către căpităniile de port. Pentru prelungire se va prezenta avizul medical valabil, eliberat de unităţile sanitare autorizate de minister.

Reglementările în materia eliberării carnetelor de marinar, precum și în atestarea profesională a personalului navigant găsiți AICI